2022-02-26, 21:50
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBlue1
Putin måste ju tillslut nå en gräns då förnedringen blir för stor och han varken kan leva med det eller låta andra leva med vetskapen av vad som hänt, tror ni det är möjligt? Vad tror ni händer isåfall?

Tidsfråga innan han använder större vapen skulle tro att det händer inatt han har skåmt ut sig tillräckligt med sin klena armé.
Citera
2022-02-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag tror inte du förstår överhuvudtaget. Ska Ryssland sitta och se på när USA och Nato i princip omringar dom?

Ska de tolerera att bli hånade när de uttryckt sin oro och begärt förhandlingar i 20 år med möts av provokation och tystnad?

Han bröt inte sina löften. Jösses, nu får du ge dig. Isåfall borde ju i princip socialdemokraterna skjutas på Sergels torg om de ska straffas för att bryta mot vallöften. Nivån, upp, tack.
Kan hålla med lite även om jag är totalt mot krig.
Men man kan undra hur usa reagerat om man skulle rusta upp med raketbaser på Cuba
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Allt är relativt. I Kina bor det 1,4 miljarder. Ryssland med sina 144 miljoner och ekonomi i storlek med Spaniens är bara stort till ytan. Putin försöker brösta upp sig, men landet kastas nu dessutom in i ekonomisk kollaps så att man är tillbaka på 1800-talet. När Putin är död och Ryssland till slut öppnar upp igen mot andra länder, kommer ryssarna ha ett stort behov av att importera hästar och vagnar.
Ja du mycket måste byggas upp igen efter Putin helt klart och det går inte på en generation att göra tyvärr, Mycket av grundpelarna dem stått på har raserats medans andra där han gynnats har stärkts så det är dem på marken som är sargade!
Citera
Medlem
Någon som kan ge ett vettigt svar på varför USA i flera dagar haft flera militära flyg som rör sig i cirklar i flera timmar? Så fort ena planet (får slut på bränsle?) så kommer ett nytt till ungefär samma position.

Förstår att några av de är så kallade tankerplan, som kan tanka jetplan i luften.
Men vems jetplan? NATOS? Är det bara en försiktighetsåtgärd ifall Ryssland attackerar NATO länder?
Eller är det något som Ukrainska luftförsvaret använder sig utav?

https://www.flightradar24.com/
Men appen fungerar bättre. (För mig)
Citera
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorree
Tyvärr kommer Putin troligen hålla Ukraina som gisslan för att få igång sina handelsavtal igen. En deal där Putin går ur Ukraina och skapar fred i utbyte mot att gamla handelsavtal består.
Tror inte det räcker med att RU går ur UA för att återställa tidigare status. Putin har visat färg. Han måste bort. Sedan får väst hjälpa Ryssland bygga upp något nytt och hållbart.
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Vad fan är det som är roligt? Blir det direkt konfrontation mellan Ryssland och Nato så är vi alla körda, hela jordklotet. Kärnvapen skulle sannolikt tas i bruk och då gäller inte konflikten i Europa längre, hela mänskligheten skulle dö ut. Så illa är det.
Inte en chans. Det finns alltid plättar med människor som klarar sig även om 1000 atombomber skulle falla. Sen lär väl Putin skicka ett tiotal bomber på Sverige i ett hyfsat tidigt skede men bor man i de norrländska skogarna har man nog möjlighet att komma undan. Ryssland hinner inte bomba varenda kvadratmeter av västvärlden innan de är jämnade med marken själva.
Citera
Medlem
_Soldier_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallydumpen
Känner Putin sig trängd har han kärnvapen. Dessa kan Nato inte göra något åt om han bestämmer sig för att dra en röd linje och stå fast vid den.

Han kan säga, rulla tillbaka sanktionerna helt eller ta konsekvenserna. Ni flyger i skiten och jag visar er först vad jag är beredd till genom att bomba i havet. Alla städer ni har blir radioaktivt grus senast ett visst datum.

Så töntigt att hålla på hota med kukförlängare. Visar ju bara på vilken feg skallig fjolla han är.
Citera
Medlem
Herzs avatar
Putin har sagt att han kommer driva på den militära operationen sålänge det är nödvändigt. Att förlora striden om Ukraina är inget val, då ett nederlag innebär att den Ryska federationen kommer upphöra att existera då den kommer desintegreras innifrån tack vare allt ekonomiskt, politiskt och militärt tryck som kommer från USA, EU och NATO de senaste 30 åren.

Så i min värld så kommer så mycket blod spillas som är nödvändigt. Detta handlar om Rysslands överlevnad.

Allt detta är ett förebyggande taktiskt steg vitalt för Rysslands framtid. Om Putin vinner snart utan stora förluster så kommer NATO tvingas backa undan från sin anti-ryska ställning eller starta ett världskrig. I det läget har Putin det moraliska, militära och politiska övertaget och alla kommer inse att det är USA som är de riktiga fascisterna och nazisterna som sitter i Pentagon och Washington om de fortsätter provocera Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Den enda som har eskalerat något är Putin genom att framföra mängder med krav som han redan från början kände till att varken Ukraina eller NATO skulle kunna gå med på. Ett smart sätt att skaffa sig en ursäkt att anfalla.

Media är väl inget att lysna på, i alla fall inte som enda källa.

Ukraina har grävt skyttegravar vid den östra gränsen så det är inte särskilt troligt att de då och då hoppar upp ur skyttegravarna och anfaller lite civila för att sedan springa och gömma sig i skyttegravarna, men jag kan ha fel.

fulslickare, om du på ett trovärdigt sätt kan visa att ukrainare anfallit civila så kan jag absolut ändra mig.

Du kan bara kolla på wikin så ser du lite siffror om antalet dödade civila.
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...-Ukrainian_War
Citera
2022-02-26, 21:52
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Den ser ut att vara från andra sorteringen. Men förståeligt om det bara är värnpliktiga som strider.

Grejen är den att de förband som Ryssland satte in i början dvs för 4 dagar sedan ska, åtminstone på papperet, vara några av de bästa i den Ryska armén.

Det sagt så beror utrustningens kvalitét mest på det faktum att värnpliktiga soldater bara kan övas till att använda relativt enkelt utformad materiel på de 6-10 månader de är inkallade.
Citera
Medlem
Aeonas avatar
Mycket goda nyheter! Frankrike skickar luftvärn till Ukraina, kanske t.o.m Crotale?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeona
Uppgifter cirkulerar nu om att det ryska försvarsministeriet informerat Putin om att Ryssland förlorat hela 3 741 man, vilket är ungefär vad Ukraina uppgett tidigare. Helt bisarrt höga förluster.

https://twitter.com/don_bowser/statu...w2qBTnZVUtYRDA

Jag undrar hur många Ukraina har förlorat också.

Det här är absolut katastrof för ryssen om de förlorar 1000 man om dan(även om det skulle vara så att de räknar såväl sårade som stupade).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in