2022-10-15, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men har ju Ryssland skuld i soldater i Ukraina - hur kan det då pågå krig mellan TVÅ parter där?

Har vi inga intervjuer med stympade kontrakterade ryska soldater efter hemförlovning?
Vad tycker dom idag om sitt o sitt lands krigande

Det finns ett par skojiga klipp på ryzzka pedofil-bögar som kommit tillbaka hem till Ryssland och upptäcker att ingen, säger ingen bryr sig ett dugg om dem, deras handikapp, deras bortsprängda ben, utan tittar åt ett annat håll när de tigger pengar eller tigger om att få komma på bussen.

https://m.youtube.com/watch?v=Z1S0ssLn2Lo

Där och då fattar dom att ingen enda landsman kommer att tacka dem för att de stridit i ett försök att ”avnazifiera” ett broderfolk.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-10-15 kl. 11:23.
Citera
Medlem
Om vi är försiktiga och beräknar antalet nedskjutna helikoptrar per vecka till 7 st, istället för 10 st. Jag får det till att Ryssland förlorar 350 helikoptrar per år....

Hur kan man bära så stora förluster? Jag förstår det absolut inte.

Kommer man ändå att halsstarrigt fortsätta kriget med så stora förluster? Vad gäller manskap förlorar man ju mellan 15000---18000 också i månaden.

Räkna på det och försök att förstå. Ryssland går mot ett svårt nederlag.
Citera
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag skulle det är svårt att säga. Här amerikanska skadade i förhållande till antal döda.

World War 2 1:1.7
World War 1 1:1.8
Korea War 1:2.8
Vietnam War 1:2.6 )
Persian Gulf War 1:1.2 (Väldigt få)
OEF 2001-present 1:40.5 (0.02)

Det är kriget liknar nog Korea-kriget. Så jag skulle säga 2.5-3.0. Jag gissar att NATO/USA försöker lära Ukraina att ta hand om skadade på ett optimalt sätt.

Ja, om jag gav intrycket av att veta något om antalet sårade eller att jag har en kvalificerad egen uppfattning så vill jag tydligt klargöra att skogsmaran minsann inte alls är någon MÖP-tant med anspråk på kunskap i ämnet.

Jag vidareförmedlade bara vad jag uppfattat av bedömningar från andra som verkar ha expertis
Citera
2022-10-15, 11:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoDp
Haha sancka om att USA har Saudi i ett koppel..

För några dagar sedan "gjorde de bort sig"..
https://www.npr.org/2022/10/13/11285...ess-washington
https://www.theguardian.com/us-news/...ia-war-ukraine

Idag, samtidigt som USA skänker 8,2 miljarder kronor till Ukraina så väljer Saudi att hoppa på med cirka 4 miljarder kronor till Ukraina.

https://www.reuters.com/world/saudi-...ne-2022-10-14/

Haha, man skulle vilja veta kring de hot och utpressningar som USA sysslar med. Saudi har cash, men kan lova att USA hade kunnat avsätta Mohammed bin Salman och Salman bin Abdulaziz på direkten.

De försöker stå med ett ben i varje läger, som Erdogan eller i mindre skala Orbán.
Citera
2022-10-15, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om vi är försiktiga och beräknar antalet nedskjutna helikoptrar per vecka till 7 st, istället för 10 st. Jag får det till att Ryssland förlorar 350 helikoptrar per år....

Hur kan man bära så stora förluster? Jag förstår det absolut inte.

Kommer man ändå att halsstarrigt fortsätta kriget med så stora förluster? Vad gäller manskap förlorar man ju mellan 15000---18000 också i månaden.

Räkna på det och försök att förstå. Ryssland går mot ett svårt nederlag.

Detta kommer påverka det ryska samhället i grunden, så småningom kommer fakta fram till vanliga Ryssar om hur deras armé och flygvapen har malts sönder i Ukraina.
Citera
2022-10-15, 11:27
Medlem
Säga vad man vill om Gurkan.... sjuk i huvudet men lever åtminstone som han lär till största del. Något som ryska eliten aldrig skulle göra. Iofs säkert tvingad nu men han har ju dansat efter Putins pipa hela livet.

Nu kommer han förhoppningsvis få en kula i magen o dö sakta.
Citera
2022-10-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där måste vara Putler-ryssar och FSB-agenter.

Att en vanlig tysk skulle ropa så till ukrainska flyktingar, inkl. vanliga kvinnor på flykt, skulle tyda på vanföreställningar och sinnessjukdom. Men detta är något annat. Det här är nog ryskt trolleri även på gatan.

Tyskland har ju helt uppenbart varit ett sidomål att försvaga för krafter i NATO i det här kriget och handelskriget och isolerandet gentemot Ryssland drabbar Tyskland hårdast inom EU. Det är ju faktiskt genom byggandet av Nordsteam Ryssland och Tyskland har kommit över den utpressningstaktik Ukraina och Polen med stöd av USA gemensamt försökt utöva mot Ryssland. Det är ju inte särskilt konstigt att många tyskar uppfattat detta och ser att både privatekonomi och produktionsapparat står inför ett mycket allvarligt hot.

Kritiken kommer från både höger (tex AfD) och vänster (die Linke) i Tyskland och får faktiskt ett alltmera starkt stöd i befolkningen. Det är ett ganska allvarligt läge för NATO i Tyskland.

Det finns i Tyskland dessutom en slags grundmurad respekt och kärlek till det ryska folket och kulturen i breda folklager - till skillnad för känslorna för USA och till skillnad för känslor för ryssar i Sverige.

Här är den mest vältaliga företrädaren för die Linke i ett tal hon höll för en liten tid sedan hon höll för Bundestag:

https://www.youtube.com/watch?v=yJm4MTBfTOc

För övrigt är denna kvinna känd för att hon är kritisk mot Tysklands asylpolitik trots att hon tillhör ett vänsterparti.
Citera
2022-10-15, 11:33
Medlem
X3treams avatar
Mycket intressant reportage om en kvinna som ser till att Ryssar dödas.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...krig-mot-putin
Citera
2022-10-15, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Tyskland har ju helt uppenbart varit ett sidomål att försvaga för krafter i NATO i det här kriget och handelskriget och isolerandet gentemot Ryssland drabbar Tyskland hårdast inom EU. Det är ju faktiskt genom byggandet av Nordsteam Ryssland och Tyskland har kommit över den utpressningstaktik Ukraina och Polen med stöd av USA gemensamt försökt utöva mot Ryssland. Det är ju inte särskilt konstigt att många tyskar uppfattat detta och ser att både privatekonomi och produktionsapparat står inför ett mycket allvarligt hot.

Kritiken kommer från både höger (tex AfD) och vänster (die Linke) i Tyskland och får faktiskt ett alltmera starkt stöd i befolkningen. Det är ett ganska allvarligt läge för NATO i Tyskland.

Det finns i Tyskland dessutom en slags grundmurad respekt och kärlek till det ryska folket och kulturen i breda folklager - till skillnad för känslorna för USA och till skillnad för känslor för ryssar i Sverige.

Här är den mest vältaliga företrädaren för die Linke i ett tal hon höll för en liten tid sedan hon höll för Bundestag:

https://www.youtube.com/watch?v=yJm4MTBfTOc

För övrigt är denna kvinna känd för att hon är kritisk mot Tysklands asylpolitik trots att hon tillhör ett vänsterparti.

Inte nu längre.

Tyskarna har äntligen förstått det som t o m Trump försökt påtala för dem, att de blivit lurade upp på läktaren av bajs-Putin när det gäller energi-omvandlingen.

Aldrig mer ryzk olja och gas.

Och med de ryzka utspelen i statstelevisionen, att man ”minsann ska äta frukost i Berlin” (efter ett kärnvapenanfall) så har man tappat det sista av eventuell tidigare ”respekt” eller ”kärlek”.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-10-15 kl. 11:39.
Citera
2022-10-15, 11:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Här är en bild på Igor Girkin aka Strelkov. Det skall tydligen vara hans fru som lagt upp den från början och skrivit att han begett sig till fronten tillsammans med ett frivilligförband. Det låter inte så frivilligt att först bli gripen för att man kritiserat hur kriget förs och sedan styra skutan rakt mot köttkvarnen, men vad vet jag.

https://twitter.com/wartranslated/st...LFkVF_KQngirLw

Det hela är förstås rätt lustigt. Igor är säkert en kompetent soldat, men han kommer inte längre möta samma fiende som han gjorde för åtta år sedan när han drog igång hela skiten i Donbass. Och man kan anta att han kommer att vara ett prioriterat mål för ukrainarna.

Extra kul vore det om de andra milbloggarna ingår i samma frivilligförband. Hårda strider i skyttegraven om vems tur det är att posta på telegram. Och föreställ er lol-nivån om Strelkov, Rybar, GreyZone och WarGonzo skulle ryka i ett och samma artillerinedslag.

Nu när de gripit de figurerna så kommer vi få mindre information om kriget. Nyheterna kommer oftast från de ryska telegramkanalerna. Ukraina har blivit hårdare med att kontrollera informationsflödet.

Kriget är mycket slumpmässigt och de flesta dör av artilleri, så vem som helst kan dö närsomhelst oavsett om man är duktig på att strida eller inte.
Citera
2022-10-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Ryssens egna drönare Lancet fortsätter med sina attacker mot Ukraina. Här mot S300

Kul att Rysslands luftvärn som S300 inte ens kan skjuta ner en drönare. Tur att Ukraina nu har fått toppmoderna luftvärn i form av Iris-T-SLM, NASAMS, m.fl. och inte längre behöver förlita sig på rysstillverkat skräp.
Citera
2022-10-15, 11:39
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De försöker stå med ett ben i varje läger, som Erdogan eller i mindre skala Orbán.

Saudierna vill som en stor oljeproducent ha bra betalt för sin olja och ville inte sänka priset med överproduktion för att hjälpa demokraterna på traven i valet i höst. I Mellanöstern - och resten av världen för övrigt - är Ukrainakriget inte alls lika centralt som det är i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in