2022-02-27, 00:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Tror du ryssarna kommer att nöja sig med Ukraina eller kommer de att snegla på Moldavien och baltikum?

Moldavien är väl sak samma egentligen? Inte för att vara elak nu, men vem bryr sig egentligen om Moldavien annat än den egna befolkningen?

Steget att angripa baltstater torde för övrigt vara långt större än att angripa Ukraina och flera av de motiv man har för invasionen av Ukraina saknas när det kommer till Baltikum.

Dels har man ingen pågående konflikt med de baltiska länderna rörande strategiskt betydande områden. Motsvarighet till Krim/Sevastopol saknas och Ryssland har redan tillgång till Östersjön via S:t Petersburg och Kaliningrad. När det kommer till den ryskspråkiga befolkningen i baltstaterna tycks det heller inte finnas någon konflikt med resten av länderna och dess ledning, till skillnad från Ukraina och Donbas.
Citera
Medlem
%s avatar
Ryssarna kanske inte skulle sålt sitt bränsle i Belarus
https://twitter.com/i/status/1497588770664861696
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Frågan är, behöver Kina välja, eller kan de göra affärer (och nu mer sådana) med Ryssland samtidigt som de fortsätter göra affärer med resten av världen? Även Nordkorea står under ganska rejäla sanktioner men det hindrar inte Kina från att göra affärer med dem.

En annan fråga är hur villiga de länder som nu inför sanktioner mot Ryssland är att göra det samma mot Kina enbart för att de bryter mot ett eventuellt handelsförbud med Ryssland.

Fast den andra postaren fick det att låta som om det bara fanns två val för kina, Ryssland eller väst. Det var främst det jag vände mig emot.
Citera
Medlem
bullerbyns avatar
Svenska regeringen borde tillsammans med riksidrottsförbundet uppmana samtliga svenska idrottare i Ryssland att omedelbart avbryta sina kontrakt och återvända till Sverige. Annars blir konsekvenserna att dom aldrig mer får representera ett svenskt landslag eller en svensk klubb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Hur fan kan det vara relevant att diskutera skattepolitik när Ryssarna mördar civila i Ukraina och invaderar en västerländsk demokrati? Hade du uppskattat om din familj blev ihjälbombade av Putin och ingen hjälpte dig för att det kostade lite för mycket skattepengar?

Det är relevant eftersom ekonomi är något man tagit i beaktning när man infört sanktioner. Istället för att bete dig som en klassisk Facebook Svensson så kan du börja med att åka ner och hjälpa. Dina krokodiltårar gör ingen skillnad på Flashback.

Jag antar att du var längst fram i protesterna mot senaste 10-20 krigen som pågått runt om i världen?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Vi befinner oss i en riktigt farlig spiral.

Ukrainskt motstånd frustrerar ryssarna -> Kiev vägrar förhandlinga med Putin's villkor

Ryssland ökar attackerna

Natomedlemmar exporterar vapen till Ukraina.

EU/USA delar ut stora sanktioner.

Den stor frågan:
Vad är Rysslands nästa drag?

Blir nog att ryssarna kommer igång med sina egna sanktioner (man har hotat med det). I.o.m att man gett sig på swift.., så tror jag det sker. Vad.., det vet jag inte men olika sorters råvaror är väl grejen..

På fronten : Det klokaste är att de tar "steg för steg" metodiskt nu när man är nära städer..., men då måste befälhavarna på marken få bestämma.., och inte att Putin "kräver" Kiev tex inom 48 timmar.., för då blir det kamikaze utav alltihopa.

Det hänger på Putins tålamod som jag ser det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Ingen har vunnit ett krig enbart genom flyganfall och om det enbart vore flyganfall kan försvaret också fokusera enbart på luftvärn.

De har inte en chans ifall Ryssland nu enbart skulle bli tvungna att gå via luften, då finns Kiev inte kvar. Men dit vill ingen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag vill ha samma röka som dåren som skrev det. Kan du kolla vart han köpt det?

Önskar att jag visste, kan bara tänka mig att den styrkan finns i Amsterdam?

Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Fantastiskt! Blev sugen på att läsa en ny sci fi-roman. Keep em coming!

Verkligen, inte ens H.G Wells mäter sig med denna.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Säger du att jag är ryss?Det vore skönt om Sverige för en gångs skull tog ställning i något.
Sverige tar ställning hela tiden. Nu senast för Ukraina.
Citera
2022-02-27, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är i dagsläget svårt att svara på.
De ryska styrkorna kan ta Kiev vilken dag som helst, kanske redan i natt eller i morgon, men det kan också i värsta fall dra ut på tiden.
Städer är ett helvete att rycka fram i, det tog tyskarna 28 dagar att ta Warszawa.
Vi ser också samma utmaningar i Odessa, Marioupol och Kharkiv etc.

Dock har de ryska trupperna tagit en del landområden i syd och öst, samt strategiskt viktiga punkter som flygplatser.

Mycket handlar också om när och om man får tag på den ukrainska regeringen, de lär fortfarande gömma sig kvar i Kiev.

Skulle den ukrainska regeringen ta sitt förnuft till fånga och erkänna sig besegrade och underteckna en villkorslös kapitulation så kan kriget snart vara över.
Det skulle spara stort lidande och tusentals liv, och i förlängningen tiotusentals eller hundratusentals liv.
Och som sagt, bollen ligger hos Ukraina nu.
Skulle barnamördare V.Puttin ta sitt förnuft till fånga så behövde inte fler barn dö i detta krig, heller inte fler unga värnpliktiga ryska soldater. Men med den valfuskande skitstöveln i Kreml finns inget förnuft, allt handlar om korruption.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Säger du att jag är ryss?

Det vore skönt om Sverige för en gångs skull tog ställning i något. Våra neutralitet handlar egentligen inte om att vi vill vara neutrala, det handlar om att vi är så extremt konflikträdda att vi inte kan ta ställning till något för rädda att någon blir arg.

Det genomsyrar hela vårt samhälle och är anledningen till att kriminaliteten ökar, folk bor i Sverige i 20 år utan att lära sig språket eller att lärarna i skolan har noll makt att hålla ordning i klassrummet.

När man fortfarande planerar att ge 400 miljoner i bistånd till Ryssland talar det sitt språk.

Hela anledningen till att vi ger så mycket bistånd är för att vi är livrädda att någon ska säga att Sverige inte gör tillräckligt, inte att vi verkligen vill hjälpa.

Du har helt klart en poäng i att vår konflikträdsla är en av anledningen till varför invandringspolitiken förstört delar av Sverige. Men i globala konflikter tjänar Sverige på att hålla sig neutrala så länge man kan och försöka tjäna sig en hacka på konflikten istället, precis så som vi har gjort det senaste seklet. Det finns en anledning till varför vi blev ett av världens mest välmående land efter andra världskriget.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Enligt säkra uppgifter kom han på att han glömt en öppen burk rysk kaviar i Putin plaza som han ville äta upp, så han reste dit.

Förstår dock inte hur han skulle öka moralen. Skjut ihjäl era medmänniskor i Ukraina så får ni bonus!

Det kan man undra. Men troligtvis undrar väl även den ryska och Putintrogne ryssen vad han gömmer sig, tror du inte det. Ryssland har ju aldrig varit i ropet som just nu. Putin till skillnad från Biden kan ju inte skylla på att han måste sova 20 h om dygnet pga sin demens.

Judenazisten Zelensky är ju i jämförelse en riktig linslus. Det är Zelensky som berättar historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in