2022-02-27, 01:59
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Titta på kartor med ryskkontrollerade områden. Har du inte tillgång till det…???? Mycket daddande ikväll. Svettigt?
Du kan alltså inte förklara hur du har räknat dig till de där 10%?
Citera
2022-02-27, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kharkiv är också en storstad och förmodligen också mycket svår att inta.

Mer nyheter från dessa städer vore bra.

Därför de går runt staden. Om de har lyckats med det vet jag dock inte
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Har för mig att det var kl 02:00 igår som ryssarna gjorde sin attack i Kiev. Blir det något liknande igen, eller håller man sig utanför staden tro? Just nu verkar det helt lugnt.

Ryssarna kanske konsoliderar sina trupper, de har försökt med lite småanfall igår och det gick dåligt så nu samlar de större styrkor till ett större anfall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ett land blir inte till bara för att ett par obskyra typer deklarerar självständighet på lokal nivå. Samtidigt som ukrainska nationalister utropade sin republik, utropades det kommunstiska folkrepubliker i andra delar av "Ukraina".

Folkets vilja och Sovjet i en och samma mening? Nej, Ukraiska SSR skapades för att kunna exportera revolutionen "utomlands". Därav det sk nära utlandet i ryskt språkbruk.

Visst får man ifrågasätta länder som någon har fått dels till skänks, dels där den nationella identiteten inte är utvecklad.

Ukraina var ett eget rike långt innan Ryssland ens var påtänkt, ryssarna stammar ur "Kievrus", Rus är "vår" benämning av riken i öster där vi sådde frön för mer än ett årtusende sedan. Det är ryssarna som fått områden till skänks!
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Din statstillhörighet är Sverige, inte Europeiska Unionen. Ingen svensk identifierar sig som "europé" eftersom EU inte är ett land. Skulle EU bli ett land, hade svenskar knappast identifierat sig som "européer". Sånt tar tid. Definitivt längre än de futtiga 30 åren Ukraina har på nacken.

En människa har flera olika identiteter och man kan vara både svensk och europé. På samma vis kan man vara ukrainare och ryss om man med det första menar medborgare i staten Ukraina.

De är inte helt uteslutande identiteter.
Senast redigerad av goseigen 2022-02-27 kl. 02:08.
Citera
2022-02-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Sant men är det någon i dagens era som är sjuk nog ta ett sådant beslut för "sina intressen" är det nog Putin eller Kim Jong Un, matar han sitt folk på bilder på en false flag kemvapenattack på döende ryska kvinnor och barn har han nog stöd på henmsplan att ta till de allra drastiska åtgärderna.

Och skulle verkligen väst svara med annat än oändliga krismöten, sanktioner och fördömanden om det skedde mot ett icke NATO land? De vet ju att om de svarar med en kärnvapenattack mot Ryssland har de just skrivit under jordens undergång.

Kanske inte kärnvapen direkt, men mer än krismöten. Ganska säker att NATO är starkare än Ryssland, skulle de angripa Moskva så skulle de segra, det tror jag i vart fall, och det tror jag Putin vet. Och om Putin då svarar med kärnvapen någon annanstans, ja, då skriver han under jordens undergång, vilket han själv vet. Även kärnvapen i Ukraina skulle med stor sannolikhet eskalera så pass att det är ganska troligt att Putin själv inte skulle vara i livet efter någon vecka, och det vet han. Är inte många människor som är beredda att ta till sådana drastiska metoder då. Men vad vet jag, Putin har visat att han inte är som andra människor, så vad ska man utesluta.
Citera
2022-02-27, 02:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Det känns som lite slös med personal och energi att föra in ett vapen i landet som man inte avser att använda... Risk att det tas av Ukraina också. Och det finns bildbevis på att vapnet förs in i Ukraina.

Finns väl inte så mycket hemmaopinion. Knappast någon media som skulle rapportera om det. Inte utan att bli stängd och journalisterna avrättade. Om jag förstått det rätt så är det väl helt förbjudet att rapportera i Ryssland om kriget. Men inte helt säker.

Man kan söka på Twitter på Tos-1 t.ex. https://twitter.com/search?q=tos-1%20&src=typed_query
Som jag skrev i inlägget ovan kommer informationen att få spridning och det kommer skada Putins ställning men kanske anser han sig förlora ännu mer om inte Ukraina snabbt tvingas på knä.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Svenskar identifierar sig som européerer för att de bor i Europa. Ditt snack blir rörigare för varje inlägg.
Fast vi diskuterade "europé" med avseende på statstillhörighet, inte kontinent. Europa är inget land, och EU är ingen stat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna kanske konsoliderar sina trupper, de har försökt med lite småanfall igår och det gick dåligt så nu samlar de större styrkor till ett större anfall.
Ja, det känns mycket troligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Så trafikproblem att vänta i de yttre förorterna imorgon pga alla skrotade ryska tanks?
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Uppdatering av läget kl 02.00

I söder har ryska styrkor nu efter nya hårda strider tagit kontroll av Cherson.

I Kharkiv pågår kraftig beskjutning och ryska styrkor avancerar, staden kan falla inom kort.

I Kiev pågår hårda strider i stadens utkanter, om ryssarna lyckas inta staden i natt är en öppen fråga.

Fler ryska trupper är på väg mot Kiev, obekräftade uppgifter gör gällande att de går mot Kiev från två fronter, bla med ett 50-tal pansarvagnar och med fordon utrustade med termobariska övertrycksvapen-system sk vakuumbomber.
Citera
2022-02-27, 02:03
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Svenskar identifierar sig som européer för att de bor i Europa. Ditt snack blir rörigare för varje inlägg.
Gör du verkligen det? Jag gör det inte. Jag identifierar mig som svensk. Jag identifierar mig även med den stad jag bor i och den stad jag är född i. Vidare definierar jag mig med landskapet jag är född i, dock ej landskapet jag bor i. Men jag skulle inte säga att jag "känner mig som en europé"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in