2022-02-27, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Tror ni att många soldater är fulla? Påverkade av droger? 50/50 att man dör ingen vill väl dö nykter?

Hoppas att Ukrainas bönder delar ut Chateau de la Garage med lite metanol i till de ryska befriarna.
Citera
2022-02-27, 13:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag kan inte nå RT här. Google dns verkar blockera det
Men vad är du för stolpskott som använder Googles DNS?
Har din ISP inte en egen DNS som du kan använda?

rt.com har dock installerat en DDOS-gurard med captcha, fast den fungerar lite dåligt just nu. De har blockerat ett stort antal svenska nät då många använt dem för DDOS-attacker det senaste dygnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Säg för fan inte att Vitryssland gör sig redo att gå in i Ukraina. Det kan sätta igång en jävligt obehaglig utveckling.

Dom har ju ännu sämre trupper än dom ryska. Dömt att misslyckas. Ukrainas militär har stridsmoral och man ser att dom skjuter när det behövs.

Det verkar som om Ukrainas militära ledning använder hjärnorna och tröttar ut motståndet.
Citera
Medlem
Lajlikes avatar
Bland det sjukaste jag hört att soldaterna från Ryssland inte skulle ha koll på vad de hade för uppgift när de anlände, jag vägrar tro på att så skulle vara fallet tills jag fått höra det från deras egen mun och inte i västerländsk media. Klart som fan att de visste/vet om vad deras uppgift är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Ryssarna vill inte sätt in flyg för de är inte tillräckligt träffsäkra från hög höjd. Det kostar mycket och de riskerar bli nerskjutna om de ska komma ner på den höjden de behöver för att ens vara i närheten av att träffa.

De skickas in tanks från 60talet utan logistik med bränsle. Så när de är slut i tanken är det slut.

Ukraina kommer kunna bygga upp igen efter att ryssarna ger upp bara genom att sälja och återvinna allt skrot som lämnas kvar i terrängen.

Ryska soldater är i 20års åldern, många uppvuxna i barnhem utan familj, enda familjen de har är sina kamrater i armen. De som väl har familj förstår inte varför de blivit inskickade bara att de ska in i Ukraina. Ingen mat kommer fram till soldaterna, filmer visar hur de istället plundrar matbutiker och bankomater. (Kanske letar de efter nazis bakom kyldisken o i kassaskåpen?)

Tjetjenerna lämnade innan de ens hann komma dit, de såg väl hur illa Ryssland slogs.

Vilket haveri för Putin. Eliten i Ryssland vänder honom säkert ryggen till kommande månader. Och en statskupp kommer säkert innan året är slut? Börsen kommer krascha imorgon måndag och landet kommer gå under ekonomiskt.

Sanktionerna från EU kommer säkert inte plockas bort förrän Ryssland lämnat tillbaka Krim, Luhansk, Donetsk. Samt att Ryssland avvecklar sina kärnvapen.

Just nu är det jobbigt att se hur folket i Ukraina lider. Men det kommer stärka hela västvärlden. Tillsammans med Ukraina kommer världen byggas upp till en bättre värld.

Länge leve demokratin i Europa. Och skäms tamigfan alla rysstroll härinne.

Vet inte om jag håller med dig om sanktionerna och krigsläget men du verkar ha hjärtat på rätt ställe så jag tänker inte tjafsa.
Citera
2022-02-27, 13:25
Medlem
Ryssarna har tydligen tagit och förlorat staden, återstår nu att se om de kan vinna det tredje slaget vid Kharkov.

Allt med detta känns så mycket andra världskriget. Ska Putin lyckas med detta måste han acceptera andra världkrigets förlustsiffor med 100.000-tals döda.
Senast redigerad av Bushbuck 2022-02-27 kl. 13:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Tror ni att många soldater är fulla? Påverkade av droger? 50/50 att man dör ingen vill väl dö nykter?
Det är inte ovanligt och förser dem med droger som gör dem mer "orädda" och avtrubbade, hur ska de annars få stora grupper att anfalla där kulorna och bomberna viner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Enligt DIN sop-analys borde Schweiz delas i tre delar: den tyska, den franska och den italienska. Och eftersom- skillnaden mellan ukrainska inte är större än mellan svenska och skånska - Hur många länder borde Sverige delas upp i ?

Och varför delas inte alla områden i Ryssland till nybildade länder för de väldigt många nationella minoriteterna

Det handlar om huruvida man kan hålla samman ett land med olika kulturer, språk och etniciteter eller ej. Cypern är ju ett typexempel på hur man är tvungna att hålla befolkningen åtskilda för att det ska kunna hållas samman överhuvudtaget. Kanske en sådan lösning då, men det är ju uppenbart att det inte funkar med ett land där en part påtvingar den andra att sluta använda det språk man talar. De har befunnit sig i krig i 8 år med omvärldens goda minne. Visst, vi kunde ha ett liknande läge med samerna där samiska separatister utför terrordåd i Stockholm. Nu är det ju inte så, och de har ju i princip ett land i landet. Man kan lösa det på olika sätt, men känner sig en grupp förtryckt kommer konflikter att eskalera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Måste vara fel? Hur ska de deklarera krig mitt under en fredsinsats?
Ja underligt resonemang minst sagt
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Så om Kuba lägger kärnvapen igen så kommer vi bara "Kuba bestämmer, USA ska inte lägga sig i" - tror du seriöst på det

Som sagt. ICBMs och andra delivery-lösningar har idag global reach, är väl utspridda och en del kärnvapenanläggningar klarar mer eller mindre en direkt hit. Kubakrisen var för över 60 år sedan. Du är helt ute och cyklar. Leverar någon first strike så kommer det att upptäckas och fienden kommer att ha förmåga att ödelägga motståndaren med en counter-attack. Du kan placera dina missiler vart fan du vill, you're missing the point.

Liknelser vid kubakrisen har noll relevans idag. Liknelser vid kubakrisen har noll med Putlers intention av invasionen att göra (ryssland ljuger och de lägger inte ens stor vikt vid det argumentet ens). Liknelser vid kubakrisen motiverar inte det vansinniga krig som bedrivs mot Ukraina.

Detta krig är idiotiskt, moraliskt fel och irrationellt för alla. Ingen av oss miljarder människor tjänar på det här kriget på något sätt. Ingen blir säkerare. Det är ett idiotiskt krig.

Citat:
Tack för klippet...
Ja det var mindre skoj för spion chefen, men Putins försvar så är han också utbildad i underrättelsetjänst

Fan vad du hoppar från det ena och till någonting helt annat... från nato till Israel och fan och hans moster. Okej.. Putler var en KGB-ligist för över 40 år sedan, men det var inte det som diskuteras och det gör inte en jämförelse mellan honom och svenska ÖB det minsta relevant i det som disktueras. Fattar som sagt fortfarande inte wtf you're on about, du ger ett psykotiskt intryck.
Citera
2022-02-27, 13:26
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom har ju ännu sämre trupper än dom ryska. Dömt att misslyckas. Ukrainas militär har stridsmoral och man ser att dom skjuter när det behövs.

Det verkar som om Ukrainas militära ledning använder hjärnorna och tröttar ut motståndet.
Om dom ryska trupperna har låg moral, vad kommer då dom vitryska ha.
Putin måste ha panik.
Citera
2022-02-27, 13:26
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Vet inte om jag håller med dig om sanktionerna och krigsläget men du verkar ha hjärtat på rätt ställe så jag tänker inte tjafsa.

Vi behöver inte tjafsa, upplys mig gärna 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in