2022-02-27, 18:27
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pansarskott_m/86

Inte direkt, funkar skapligt mot APV, men inte så effektiva mot stridsvagnar.

De borde ha skickat Robot 57 istället

Pskott 86 slår ut T72 (vilket bevisades i bl.a. Irak) och sannolikt även T90 vid skott mot tornet från hög vinkel (såsom från ett höghus). Det är dessutom lättare att hantera än Robot 57 och kräver ingen särskild utbildning. Sikta, osäkra och skjut.
Citera
2022-02-27, 18:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Sverige skickar 5000 pansarskott till Ukraina. Inte bra alls! Det här spär ju bara på konflikten.
Neutraliteten är nog överspelad vid det här laget. Nu är det gemensam aggressiv front emot Ryssland som gäller.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag vet, men han sa det. Pansarskott 86, AT4, handlar det om.
Skönt att försvarsministern inte ens vet vad för vapen vi har.
Citera
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Under de första fyra dagarna av den militära operationen i Ukraina förlorade ryska enheter upp till 300 soldater

Som en informerad källa i försvarsministeriet berättade för Readovka, förlorade den ryska armén 270-300 stridsflygare under de första fyra dagarna av striderna. Dessa är förluster på alla fronter på en gång, inklusive LDNR (de flesta av militären där är också ryska medborgare). Det här handlar inte om vanlig militär, utan om alla ryska soldater på en gång: här finns både nationalgardet och elitstyrkor.

Samtidigt noterar vi och källan att med tanke på operationens omfattning, och dessa är fyra fronter och involveringen av alla grenar av de väpnade styrkorna, vilket Ryssland aldrig har gjort i en sådan skala tidigare, är förlusterna ännu mindre än man kunde ha förväntat sig.

Låt oss vara ärliga mot oss själva – det här är ett hårt och stor operation med en vältränad armé, förluster är oundvikliga här men är i dagsläget försumbara.

Bra! Så då går allt enligt plan?
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Hur går logiken när Magdalena säger att det är bäst för svenskarnas trygghet att vi exporterar hjälp till Ukraina? Kan någon förklara hur hon tänker?

Hon påminde om att senast Sverige skickade större mängder militär utrustning var 1939 när Sovjetunionen angrep Finland så kan tolkas som vi är tillbaka till vår gamla rysskräck vi haft sedan storbråket med Ivan ”den förskräcklige”:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ivan_I...nd?wprov=sfti1
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har varit neutral sedan dag 1.

Men nu ligger bollen hos Ukraina, de kan avsluta kriget idag genom att omedelbart kapitulera!
Endast på så sätt kan vi få slut på lidandet i Ukraina.
Det är nu upp till Ukrainas regering om de är beredda att skriva under eller om de vill fortsätta att offra sitt folk.

Din historik säger något annat. Igår var det ju en självklarhet att varje invaderat land genast skulle lägga ner sina vapen och kapitulera för att förhindra lidande. Tur att Alliansen inte tyckte det samma då hade vi pratat Tyska nu.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Skulle inte förvåna mig om Sverige fått försvarsgarantier av NATO.
Citera
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
Otäckt hur länder som Sverige, Tyskland mfl göder denna våldsspiral.

Vad ska dom göra då? Skicka svenska dialogpoliser till Putins bunker
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det beror väl ganska mycket på sprängkraften och mängden radioaktivitet. (kort och lång verkan)

Det finns "smutsiga" bomber med ganska liten sprängverkan.
Inte heller taktiska kärnvapen lär utplåna planeten. Det kan de dra iväg med en artillerigranat.
Blir inte så kul för de som är i närheten när granaten landar men det utplånar inte mänskligheten.

Tsarbomben på 100 Megaton är inget att leka med däremot. Men någon sådan har nog inte Ryssland kvar i lager,.

Jo jag vet det. Grejen är att flera postare hävdar bestämt att ett kärnvapenkrig minsann inte är så farligt som vi flesta tror. Då undrar jag förstås vad de baserar detta på. Jag har fortfarande inte fått något vettigt svar.

Tro mig, jag hade gärna velat vara så optimistisk. Jag vill inte se mina barn dö i strålsjuka, svält eller dylikt efter ett kärnvapenkrig brutit ut så därav min nyfikenhet.
Citera
2022-02-27, 18:29
Medlem
Manissas avatar
Jäkla motstånd från Regeringen mot Ukrainska flyktingar. Inget öppna era hjärtan direkt. SD liknande retorik för att inte förlora väljare inför valet????
Citera
Medlem
okok1s avatar
Maggan vill inte ta emot flyktingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Tre personer på mitt jobb stack ner till Polen imorse för om möjligt hjälpa till. Via Swish har de fått ihop 160k hittills från oss andra. Vill är rätt många, kan man tillägga. Jag är definitivt med på att vi hjälper till med vapen i all omfattning!

Varför behövde dom 160k?
Kostar båtbiljetten så mycket?

Jag får tanken att dessa tre herrar åker på semester betald av idioter! Som dom kommer festa i Polen.
Tar lite bilder i Polen, sen drar till Thailand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in