Citat:
Ursprungligen postat av
dannbaggen
Undrar om alla förstår hur allvarligt läget är för världen just nu. Kubakrisen 1962 är absolut inget mot den risk vi har just nu.
Vi har en skadskjuten rysk björn, med en diktator som suttit i 22 år. Och nu har gjort en enorm felbedömning, och upplever ett existentiellt hot mot sig själv. Och på några veckor gått från "acceptabel" till världens värsta paria-land genom tiderna. Detta kan inte sluta väl.
Om 8 timmar vaknar jag och slår upp nyheterna. Hoppas jag inte behöver läsa att det skedde en kärnvapenutväxling mellan Ryssland och USA för 4 timmar sedan. Risken ligger på sisådär 10-20%.
Håller med. Det finns liksom ingen chans för Putin att vända om nu, i så fall är han körd och lär säkert bli avsatt och därefter är chansen att han blir mördad väldigt hög.
Frågan är bara hur den här skiten kommer sluta men någonting säger mig att det inte kommer sluta väl för oss européer. Ryssland påbackat av Kina, som har sina egna stora ambitioner, är verkligen inte bra för att uttrycka mig snällt.
Kina och Ryssland är trötta på väst och USA. Det är de övriga BRICS-nationerna också för den delen. Det är verkligen inte tryggt att USA styrs av en senildement pajas heller. Det är förmodligen en stor anledning varför ryssarna passar på nu när fienden styrs av en svamlande dåre.