2022-02-28, 00:06
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
De ukrainska flyktingarna till EU blir en strategisk allierad med Ryssland.

EU har ju deklarerat att alla som kommer släpps in och får 3 års uppehållstillstånd. Detta kommer garantera att enormt öka antalet som vill till EU och som vill lämna de troligen oerhört besvärande omständigheterna i skyddsrummen, källarna och var de nu än hukar.

Så för Ryssland är detta bara bra, ju fler som lämnar – helst 10 - 20 miljoner, ju enklare blir det att få fred i, vad vi nu kan misstänka blir en del av Ryssland, då Ukraina som politisk och geografisk enhet med inte helt ounderbyggda grunder kan antas försvinna. In flyttar förstås ryssar.

Detta är logiken i konflikten när Väst fortsätter hota Ryssland med att sända enorma vapenmängder till juntan: Ryssland ser sig tvungen att helt ta bort Ukraina, införliva det i Ryssland.

Jag säger inte att det blir så – det är lite för tidigt att dra mer bestämda slutsatser, men en sak är klar: risken ökar så länge juntan vägrar kapitulera.

Nu är det väl så att flyktingar endast består av yngre, äldre samt kvinnor och barn då inga män mellan 18-60 får lämna Ukraina så vad som är kvar är helt enkelt motstånd!
Citera
2022-02-28, 00:06
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Om Rubeln rasar gäller det ju att handla saker så fort det bara går.
Helst köpa något som kan hålla hyfsat i värde.

Det har du rätt i, det säger faktiskt sig själv.

Snart kommer det inte finnas en enda Adidasjacka kvar att köpa i hela Moskva.
Citera
2022-02-28, 00:07
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Så mycket för rysk kärnvapensdoktrin (slå på CC): https://youtu.be/9mhi_AyQAyw?t=1036

"There are TWO [håller väldigt tydligt upp två fingrar] reasons why we would respond with our nuclear deterrence forces: a nuclear attack on the Russian federation or a conventional attack on the Russian Federation, given that it jeopardises the state's existance."
Citera
Medlem
Azov in action

https://twitter.com/i/status/1497989425011191809
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Verkar faktist som att vissa EU-länder kommer skicka stridsflyg och piloter;

"Medlemsländer i EU kommer att förse Ukraina med stridsflyg, rapporterar Wall street journal nyhetsbyrån AFP och Axios.

Den ukrainske utrikesministern Dmytro Kuleba har vädjat till EU:s medlemsländer att skicka både stridspiloter och stridsflygplan.

Under söndagen bekräftade EU:s utrikeschef, Josep Borrell, att vissa länder nu beslutat att skicka stridsplan – men att alla detaljer i frågan ännu inte är klara"

Skiten träffar fläkten.

Om det du skriver är sant.., så börjar man nog få hybris i Bryssel även. En farlig eskalering.., när det alleredan börjar bli varmt...
Citera
2022-02-28, 00:08
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Din åsna, det mesta är ju filmat och upplagt på sociala medier av civila i Ukraina. Tror du de gör det med sina egna. Och vaddå 0 förluster på Ukrainsk sida? De sammanställningar jag sett har visat på ganska lika förluster på båda sidor.

Btw. Tråkigt att din rubel-lön inte kommer kunna köpa dig ett paket mjölk i morgon.

Precis de undanhåller information, bra att du säger som det är. Och det är den informationen folk här sväljer med hull och hår. Då har jag sagt mitt.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Intensivt klipp

https://twitter.com/i/status/1498012609433325569

Fy fan, så här mina herrar ser helvetet ut.
Citera
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har inget emot att folk är mer intresserade för vissa konflikter än andra. Det är helt normalt.
Men när folk t.ex säger USAs invasion av Iraq är inte alls samma sak för att dem hade en diktator är i mina öron det dummaste man kan säga.

För hela definitionen av diktatur är att folket inte är dem som sätter dagordningen. Så att bomba en diktatur och döda en massa oskyldiga borde i sin tur vara precis samma sak som att invader ett land man anser vara en demokrati. För ingenstans står det att ett land "inte får vara en diktatur" de diktaturer är ju de facto erkända av FN och inte sällan samarbetar med demokratier. De är även precis lika mycket suveräna stater som demokratier är. Det är mitt enda problem med dubbelmoral när det kommer till konflikter.

Om inte vi som är "bärare" för demokrati följer det vi predikar så kommer diktaturer ALDRIG göra det.

Jag menade bara att det är lättare att påverkas när ett krig utbryter i närområdet och de som drabbas ser ut som oss. Därför tror jag så många påverkas och mår dåligt. Man får lite känslan av det skulle kunna vara vi.
USAs invasion i Irak var enligt mig ett direkt krigsbrott men det var ett krig som utkämpades långt borta och många hade då lättare att distansera sig till det.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Ni får det att framstå som om att Ryssarna inte har övat på förflyttningar och logistik. Vore jävligt oprofessionellt om de inte hade övat på mängder av olika scenarier. Nu har de förflyttat trupper till Kiev. Så vad är det ni försöker säga. Att de har misslyckats? Uppenbarligen inte.

Har du inte lärt dig att man aldrig ska underskatta sin fiende?

Är skillnad på att öva och på skarpt läge, givetvis har de övat men långt ifrån till den grad de behövde. Många av soldaterna har heller ingen aning vad de ens gör där eller vart de ska.

Ja de har kommit till kiev, något annat vore katastrof med den totala överlägsenhet de besitter och de lär såklart slå ut den ukrainska reguljära armén tids nog men till en väldigt stor kostnad. Nej man ska inte underskatta Ryssland de besitter såklart kunskap och modern krigsmateriel som kan konkurera bra med väst men att kalla inledningen på kriget för något annat än ett taktiskt och logistiskt misslyckande blir svårt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Om det du skriver är sant.., så börjar man nog få hybris i Bryssel även. En farlig eskalering.., när det alleredan börjar bli varmt...

Du kan gå in på valfri tidning och läsa det. Inget jag hittat på.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Någon som kan svara på varför inte tb-2 drönarna används mer mot Putins truppsamling ovanför och runt Kyiv?

https://www.reddit.com/r/CombatFoota..._turkish_made/

Sjukt effektivt, och de videos man sett så står ju ryssarna väldigt tight med fordon och allt.
Skjuts de ner om de kommer för nära Ryska och Vitryska gränsen? Eller används de redan för fullt utan vår vetskap? De är ju sjukt effektiva och pricksäkra, står i kommentarerna att de kan starta och flyga iväg från en vanlig väg, alltså behövs inte ens en flygplats.

Fattar det som Ukraina har närmare 20 stycken just nu?
https://en.wikipedia.org/wiki/Baykar...ar_TB2#Ukraine

EDIT:
Youtube video om just denna drönaren:
https://www.youtube.com/watch?v=8H_qt4xTsZw

En kommentator:

Tror du inte man använder de så mycket man kan? Jag har svårt att tro något annat.

Tänkt dig som att ukraina är som det var förr innan social medier. Då saker och ting sker och skedde utan att det filmades och lade upp på tiktok och facebook.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Idioti. Det är som att gå in själva.

Ja tyvärr helt jävla omdömeslöst. Här måste Nato sätta ner foten, annars befinner vi på randen av WW III.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in