2022-02-28, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det handlar ju bara om att Kina vill rädda sitt egna skinn och lämna Putin i kylan. Har Kina slutat exportera en massa skit till Ryssland ännu? Har Kina lämnat alla sina projekt och affärer i Sibirien ännu?
Kina har deklarerat neutralitet. Från kinesiska Global Times;

Citat:
China clarifies neutral stance as Russia, Ukraine poised for talks

https://www.globaltimes.cn/page/202202/1253364.shtml
Kina ogillar det som Ryssland har gjort men Kina förstår varför Ryssland har gjort det vilket få i den här tråden förstår. Jag har ungefär samma position. Jag förstår varför Ryssland gör som de gör men jag tror inte det var en bra metod. Faktum är att jag tror den var kontra-produktiv. När det kommer till handel mellan Kina och Ryssland handlar det mestadels om att Ryssland säljer naturresurser och i vissa fall förädlade naturresurser.

Kina säljer prylar till Ryssland och det är högst osannolikt att Kina skulle upphöra göra detta. Det samma gäller för Brasilien som också har deklarerat sin neutralitet. Jag antar du kommer ihåg vad Kina gjorde med Iran? Kina deklarerade neutralitet och deltog inte i sanktionerna mot Iran och när sedan Iran blev desperata efter hjälp gick Kina in och erbjöd dem ett 25-årigt avtal för deras olja. Idag är Iran nära helt beroende av Kina. Hur tror du det kommer se ut i Ryssland om tio år? Ryssland kommer bli en marionett till Kina - vilket Kina inte har några problem med. Detta är sista gången som Ryssland fattat ett korkat beslut eftersom Kina inte kommer tillåta sådana i framtiden.
Citera
2022-02-28, 10:43
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ukrainare kallas inte för nazister för vad de gjorde då utan nu. I Ukraina och i de baltiska staterna finns ett otroligt rysshat eftersom man likställer Sovjetunionen med Ryssland. Detta gör att det inte är tabu att vara nynazist där. Det kryllar av dem. Och de älskar att döda ryssar. Alla Europas nynazister flockades till Donbass för att få chansen att döda ryssar, att det var civila spelade ingen roll förstås. Sverige var det land vartifrån de flesta nynazisterna kom förresten. Inte konstigt om man ser på rysshatet härinne.

Det finns inte mycket till rysshat här.

Förresten är det inte konstigt ifall Rysslands grannar är lite sura på ryssar, eftersom de blir invaderade av Ryssland.

Om du tänker efter kan du nog förstå sådana känslor. Putin kommer inte heller att bli mer populär bland ukrainare.
Citera
2022-02-28, 10:44
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Putin hotar att ta de ryska medborgarnas pengar om sanktionerna blir värre. Det är så här man gör om man vill starta en revolution.

Vilken jävla dåre han är. Nu överväger han att ta pengar från folket för att finansiera sitt meningslösa krig.

https://finance.yahoo.com/news/russi...175003496.html

Fy fan. Citat ur artikeln:

Five generations will pass until the state pays off, by that time inflation will devour all this.

Muntert...
Citera
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
En av Hitlers generaler spydde när dom tittade på en karta över ryssland när dom såg hur stort det var när dom hade beslutat att anfalla.
Du kan kolla en karta du också din idiot.

”Kartan” blir inte lika skrämmande om man tar hänsyn till verklig storlek. https://www.google.com/search?q=v%C3...po7ckS68lRnAuM

Ryssland är störst men endå mindre än man kan tro.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är världshistoria som skrivs, på flera sätt. Vilken katastrof.

De här sanktionerna (som flashbackarna garvade åt för 3 dagar sedan) sårar Ryssland djupt.
Storleken på sanktionerna och hastigheten med vilka de infördes, är häpnadsväckande.

Jag tror också att Putins timing är åt h-e.
Om gasen är hans trumfkort (eller den är iaf ett stort trumfkort) hade det väl varit smart att invadera Ukraina i början på vintern och inte i slutet på vintern

Ja ja skit samma. Rysslands ekonomi kraschar iaf innan vår gör det.

Vilket spektakel...

Mina aktier som består av grön el pekar rakt upp idag, antar att folk vill köpa upp sig på icke rysk energi nu.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalvTomt-Glas
Vart har jag nånsin förnekat ukrainska förluster? Om du kollar på min profil så har jag inte ens nämnt detta en enda gång. Jag försöker ta reda på vart du läst att dom har dubbla förluster jämfört med ryssland, men eftersom att detta är den 3e kommentaren du vägrar visa något belägg överhuvudtaget så antar jag att du ljög bara. Patetiskt. Va bara tyst i fortsättningen, männen pratar här.

Sa aldrig att jag läst det. Jag bemötte bara någon som postade en partisk källa som postade antalet döda ryska soldater(jämt och fint nummer som kan vara 6000 ena dagen och nästa dag är den 4500, sen 10000 dagen efter det beroende på vilken "källa" som används). Påpekade bara att man nog får dubbla antalet Ukrainska förluster. Jag använde det som en fingervisning på att man får ta det man läser med en nypa salt. Ingen vet.

Haha "Männen". Vilket skämt. Du är ett litet troll precis som dom andra som sprider desinformation med källor som tar siffror ur röven. Ska man beräkna dödsfall får man gå tillbaka och kolla på tidigare krig och det brukar vara från 25/75 till 50/50 beroende på stridskapacitet m.m. Lär dig av historien.
Senast redigerad av twoeggs 2022-02-28 kl. 10:47.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Ja-a..

Då har mötet mellan ryssland/ukraina varat i 40 minuter, och det har inte varslats om att det är avslutat. Om det stämmer så är det längre än vad jag förväntade.

I östra ukraina är kriget officiellt slut :

Seperatister hevder de avslutter mobilisering Russiskvennlige separatister i Donetsk i Øst-Ukraina sier de har avblåst den militære mobiliseringen og i stedet konsentrerer seg om «den humanitære delen».
Ifølge separatistleder Denis Pusjilin har de ved hjelp av russiske soldater tatt kontroll over flere områder som nylig var kontrollert av ukrainske regjeringsstyrker.

https://www.nrk.no/nyheter/
Citera
2022-02-28, 10:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ukraina skall förhandla med Ryssland om några timmar. Vad skall det handla om? Ukrainas ovillkorliga kapitulation och att Ryssland skall få till ett regimskifte? Det är vad ryssarna kräver.

...

Nja, om nu detta är ett sådant ryskt fiasko som det faktiskt tycks vara så är förhandlingsläget ett annat idag än vad det var innan invasionen. Kanske var det ryssarnas plan att fort tvinga Ukraina på knä och sedan kräva saker av det slag du nämner men det kan knappast ses som realistiskt i dagsläget. Kräva kan de förstås ändå, men det kommer knappast att hörsammas.

Förhoppningsvis blir samtalen i alla fall mer än ett spel för gallerierna och leder till en deskalering även om man knappast ska hoppas för mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Glöm som sagt bort det där med Kina. De tänker bara på sig själva och sviker ryssen när de vill. De är lika mycket lögnande gangsters som ryssarna själva, om inte ännu mer.
Och kanske planerar sin egen "fredsbevarande" operation för att säkerställa flera generationers behov av gas, olja, kol, järnmalm och timmer som bara ligger och väntar på andra sidan Amurfloden.
Citera
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Ukrainare kallas inte för nazister för vad de gjorde då utan nu. I Ukraina och i de baltiska staterna finns ett otroligt rysshat eftersom man likställer Sovjetunionen med Ryssland. Detta gör att det inte är tabu att vara nynazist där. Det kryllar av dem. Och de älskar att döda ryssar. Alla Europas nynazister flockades till Donbass för att få chansen att döda ryssar, att det var civila spelade ingen roll förstås. Sverige var det land vartifrån de flesta nynazisterna kom förresten. Inte konstigt om man ser på rysshatet härinne.

Mycket tjat om nazister från ryskt håll. Det är väl den där hemska Azov-bataljonen kan man tänka sig. Men har alla ni anti-nazister läst på Azov-bataljonens egen hemsida. Det står ingenting om någon nazism där. Hur förklarar ni det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl för att Putin ska kunna säga vi gav dom en möjlighet till fred. De vägrade. Deras fel att det fortsätter. Alla kommer dock veta att freden som gavs var att Ukraina skulle kapitulera och Putin vunnit kriget.

Fast håller ryssen helt på att förlora kriget så är nog det bästa för dem att ändå förhandla om fred.
Offrar Putin redan nu Krim och Donbass, så kanske inte fredsvillkoren i övrigt blir särskilt hårda.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluemellonme
Senaste nytt är att Lambi toapapper är dyrare än rubel.

Tur att man köpte en pall i början av pandemin, nu kan man ju åka till Ryssland och leva rövare med toapapper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in