Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Nja, om nu detta är ett sådant ryskt fiasko som det faktiskt tycks vara så är förhandlingsläget ett annat idag än vad det var innan invasionen. Kanske var det ryssarnas plan att fort tvinga Ukraina på knä och sedan kräva saker av det slag du nämner men det kan knappast ses som realistiskt i dagsläget. Kräva kan de förstås ändå, men det kommer knappast att hörsammas.
Förhoppningsvis blir samtalen i alla fall mer än ett spel för gallerierna och leder till en deskalering även om man knappast ska hoppas för mycket.
Som jag skrev så kan ryssarna kriga några dagar till men sedan kommer de behöva förhandla. Den ryska ingången var fel. Om Ryssland nöjt sig med plocka Donbas hade de första sanktionerna gällt och de var av betydligt mindre än de som nu riktats mot Ryssland. Ryssland skulle kunna ha fokuserat enbart på att ta Donbas. Så här agerade Ryssland i Georgien och för att plocka den lilla provinsen Abchazien av dem. Det tog dem tre dagar av mindre strider. Detta kallas för salamitaktik. Amerikanerna är experter på sådana eftersom USA kom till genom att försiktigt ta mer och mer land över en lång tid. Israelerna är också duktiga på detta. Istället ville Ryssland ha "allt" på en gång och då är det inte konstigt att Ryssland förlorade. Nu kommer Ryssland slåss i några dagar till men som sagt - sedan kommer de kasta in handduken eftersom Ryssland inte kan kriga i veckor.
Det jag är rädd för är att den nu försvagade lilla björnen börjar göra hutlösa saker eftersom den inte har något att förlora. Jag hoppas verkligen att ryssarna tänker till.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Jag kan erkänna att jag inte trodde vänsterglobalisterna och fjollorna som styr i väst skulle ha nån stake. Nu verkar det dock som att det finnas lite vettigt folk där som hamnar i rampljuset. För mig spelar det ingen roll så länge som vänstertramset får ge vika för nationalismen vilket verkar hända nu. Putin är inte vad han har varit. Han har alltid varit kalkylerande och rationell. Nu har han helt tappat vettet och agerar helt obegripligt. Jag har inget problem att döda ryssar om det behövs, dom har varit här och förstört förut.
Jag är också förvånad att vänsterliberala har varit så här modiga. Vem kunde tro det.