2022-02-28, 13:31
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ja ifrån dig ja.

Jobbigt nu när Rysk statsmedia är nedsläckt?

https://www.flashback.org/leave.php?...-of-ukraine%2F

Här har du ifrån ditt eget led
Det här är ju oerhört intressant! Då har vi fått en inblick i Putins grandiosa plan. Men istället för att återskapa Putlers sovjetiska stormaktsdröm, biter den ryska militären i gräset och dör som flugor i en havererad invasion.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Jag vet. Men det är ff inget tvång. Det kallas obligatoriskt men är i praktiken frivilligt. Vänsterpartiet kan inte juridiskt tvinga någon av sina politiker att ge upp sin lön

Nej men de kan utesluta politiker som inte gör det. Det är inte frivilligt längre, punkt.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Får trollen sin lön i rubel fick de precis en ordentlig lönesänkning.
Ge det några dagar så har den ryska ekonomin fullständigt kollapsat. Då blir det inga löner alls.
Citera
2022-02-28, 13:32
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså..

Samtalen mellan ryssland/ukraina började då vid ca. kl 10. Man håller på då fortfarande.., det är oväntat..

Dom blev försenade. Mycket sista-minuten-snack med coachen gissar jag.

Jag gissar att man kommer att komma ur det här med meddelande ”lösning på väg”. Ukraina meddelar att man ska hem och ”ta det här med chefen” och förbereda avtal. I väntan på detta kommer man överens om eld upphör.

Vad det egentligen handlar om är däremot att Ukraina väntar in vapenleveranser och att man lurar skiten ur ryssen.

Hoppas iaf på sånt scenario.
Citera
Medlem
Putlers avatar
Tydligen skall även Finland börja skicka vapen till Ukraina. källa svt
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte

Det jag tror dom kanske kan enas om är att Ukraina får gå med i EU - Inte NATO. Ryssland drar tillbaka sina trupper - får behålla någon form utav styre där i östra Ukraina.
NATO och Eu bestämmer ett självständigt land själva om de vill gå med i.
Ryssland har inget att säga till i den frågan.
Citera
2022-02-28, 13:33
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Kriget visar européernas riktiga ansikte.

Ukrainas riksåklagare säger att det är blonda och blåögda människor som blir dödade i Ukraina.

Ryssland har rätt. Ukraina är rasist land med nazister i styre.

https://mobile.twitter.com/AlanRMacL...74245737050120

Dom menar väl på att det är tragiskt att brödra-folk dödar varandra, oavsett om det är UA mot RU eller tex NK mot SK
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Tack för länk!
Tick tack putin.

Mvh

En nedskjuten helikopter nu är kriget över.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Transkribering av den vitryske överstelöjtnanten Sakhashchik Stepanovichs uppmaning till vitryska soldater att inte delta i kriget.

Citat:
Var hälsade, försterlandets försvarare! Detta är mitt meddelande till er. Överstelöjtnant i reserven Sakhashchik Valery Stepanovich.

Jag presenterar mig nu eftersom jag slutade för länge sedan, så några av de nuvarande fallskärmsjägare kanske inte känner mig. Även om alla har säkert förmodligen hört talas om Black Eagle-testerna – den nuvarande tapperheten och skickligheten kom just därifrån. Ja, och även om att en gång i tiden så sprang den 38:e Brest landstigningsbrigaden milen varje morgon och i fullbemanning badade i sjön året runt. Jag är just den brigadchefen som sprang framför brigaden i 4 år och var den första som hoppade in i vaken. Jag är Black Eagle nummer ett.

Alla de viktigaste sakerna i livet händer som regel improviserat och oväntat. Du kan inte förbereda dig på att bli en hjälte. Det är bara det att i varje människas liv plötsligt uppstår en situation där han måste begå en handling. Här och nu. Och antingen gå till historien, eller försök att vänta på ett mer lägligt ögonblick. Sanningen är dock att ödet ger en chans att begå en riktig handling bara en gång.

Jag tjänstgjorde i de luftburna trupperna ganska länge, bara i Brest-brigaden i över 10 år – från biträdande bataljonschef till brigadchef. De som har stött på mig kommer inte att tillåta några lögner, jag var en av de mest fanatiskt hängivna officerarna i armén, en patriot i mitt hemland. Inget annat har någonsin funnits för mig förutom tjänstgöring. Kommersialism är mig främmande, för att ingen försöker komma med en teori om att någon betalat mig för det här framträdandet. Det har inte funnits fall i min biografi som gjort att jag kan misstänkas vara till salu – och i min ålder förändras folk inte längre.

De luftburna trupperna har varit mitt allt. I alla år efter min uppsägning har jag fortsatt att hjälpa min egen brigad. En flaggstång med de luftburna styrkornas flagga har stått framför mitt hus i 18 år, varför jag tog ner den är en separat historia relaterad till händelserna 2020, det här handlar inte om det.

Nu har jag bestämt mig för att spela in den första videomeddelandet i mitt liv, eftersom mina landsmän, killar i ljusblå telnyashki, sådana som jag har burit hela mitt liv, sitter i skogen nära gränsen med Ukraina och det ser ut som att de inom en snar framtid kommer få delta i en mycket dålig sak, som kan få katastrofala konsekvenser för vårt land, och slutgiltigt begrava äran och traditionerna som många generationer fallskärmsjägare har myntat. Och sannolikt är att inte alla kommer tillbaka till fosterlandet levande.

Den ryska armén, med sin stora erfarenhet av skarp strid, har i tre dagar befunnit sig i helvetet. Antalet dödade räknas redan i tusentals, antalet fångar i hundratals, sjukhus och civila vårdinrättningar i gränszonen svämmar över av sårade. Inga mål för operationen har uppnåtts. För närvarande har de inte lyckats vare sig ta Kiev eller något av de regionala centralstäder.

Den ryska armén är redan ganska utmattad. Men ukrainarna, efter att ha klarat de svåraste första 72 timmarna, har framgångsrikt mobiliserat, organiserat, ordnat logistiken, fick stöd från hela världen – både moraliskt och i form av ett flöde av militärutrustning. Och viktigast av allt, de såg att de var attackerade av vanliga dödliga människor. De slutade vara rädda, kände smaken av seger. Denna armé kommer inte längre att dra sig tillbaka och kapitulera.

Ryssarna blev helt enkelt offer för sina egna propagandister, som lovade att folket i Ukraina skulle möta dem med bröd och salt, som om de vore befriare. Men ni vet ju redan allt detta.

Trots att det är förbjudet för er att ha smartphones så är ni fortfarande i ert hemland, i kontakt med familj och vänner, och har hunnit utvärdera och förstå allting. Är det någon som tvivlar på att ert inträde i Ukraina kommer att bli bättre än nyårsanfallet på Groznyj 1995? Informationskriget är en fruktansvärd sak, propagandister har så skickligt lärt sig att byta ut begrepp och framställa vitt som svart, och vice versa.

Jag vill inte ge mig in i politiken, politik har alltid varit främmande för mig. Men varje tänkande person borde förstå åtminstone tre saker –

1) Ukraina har aldrig hotat Vitryssland och hotar inte i nuläget.

2) Det finns inga narkomaner eller nationalister i den ukrainska regeringen, och om det fanns så skulle de ha valts i fria demokratiska val.

3) Det finns inga lagliga skäl för att invadera Ukrainas territorium med de vitryska väpnade styrkorna, särskilt eftersom detta är uttryckligen förbjudet enligt den nuvarande konstitutionen.

Detta är inte vårt krig, ni kommer inte att försvara ert fosterland, ert hem, era familjer, ni kommer inte att få ära i denna konflikt – utan bara skam, förnedring, blod, död och status som en utstött nation för hela det vitryska folket i decennier.

Bröder! Hitta ett sätt att inte delta i denna smutsiga affär. Fäder-befälhavare – kan ni leva med att ni låter pojkarna dödas för ingenting? Hur kommer ni kunna se i ögonen på mödrarna som gav bort sina söner till er?

Separat talar jag till dem som väldigt mycket beror på – till militära befäl med sina stora stjärnor. För många av er har jag varit ett befäl, en mentor, en vän. I mitt minne har ni förblivit anständiga, ansvarsfulla och initiativrika militära befälhavare, kapabla av att snabbt orientera er i en komplex omgivning, analysera situationen kompetent och djupt, räkna ut konsekvenserna av olika beslut.

Grabbar! I slutändan så är det er omedelbara funktionella skyldighet. Just för detta har moderlandet fostrat er i så många år. Oavsett hur de pressar er, utför en äkta manlig handling. Ta det rätta beslutet. Ta till ert civila mod. Skicka inte pojkarna till slakt. Ibland är det högsta bedriften att bara säga nej. Och gå till historien som en person som räddade livet på hundratals, kanske tusentals människor – och relationen med ett broderfolk. Och även ni nu får sparken, tro mig: ni kommer vara hjältar. Det var min ära.

https://cornucopia.se/2022/02/ibland...yska-soldater/
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Hur stor skada det än blir så är är det flertalet delar kvar, planet faller oftast isär en hel del i luften på väg ner.

Motorerna är alltid kvar i större bitar.

Av 27 flygplan som man säger sig ha skjutit ner så har jag inte sett EN ENDA bild som bevis. Har dock sett ukrainska flygplan som ukrainarna själva fotograferat och identifierat. Helikoptrar och andra fordon finns det massvis av bevis.

Motorerna är inte alltid kvar då har du inte så stor kunnighet om ämnet.

Att tro på den fullständiga siffran Ukraina levererar ska man inte heller göra. Halvera den så är det nog en mer sanningsenlig bild. Ändå gigantiska tapp för en stormakt med ett imponerande flygvapen som Ryssland besitter.

Helikopter
https://m.youtube.com/watch?v=T9_zTNYyp3E

Helikopter hyffsad intakt som kraschlandat med de tydliga symbolerna som Ryssland använder.
https://m.youtube.com/watch?v=llPHr1HO3K0

https://www.nbcnews.com/video/ukrain...v-134025285676

Finns mer videos för den som söker. Bara för att Ukraina inte kan filma eller ta bilder på varje nedskjutet flygfarkost betyder det inte att det per automatik är påhittat. Men att tro blint på Ukrainas siffror är också helt fel. Det kryddas åt båda hållen lika mycket som Ryssland underspelar sina förluster på soldater.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag antar att du kommer ihåg 1990-talet. Det USA gjorde på 1990-talet i Ryssland var att fria en lång rad länder som ingick i Sovjetunionen men också ryska provinser där bland i Kaukasus där bland Tjetjenien. Det amerikanska målet var att reducera Ryssland till det europeiska Ryssland. Den ryska eliten var efter sovjetunionens fall villiga att spela med och uppskattade dessa förändringar. Faktum är att de alla blev fruktansvärt förmögna. Om detta hade lyckats hade Ryssland idag varit betydligt mindre geografiskt och befolkningsmässigt.

Tyvärr gjorde USA en lång rad misstag vilket resulterade i att föregrunderna till Putins parti "United Russia" kom till makten. De kastade ut de amerikanska rådgivarna och besegrade de separatistiska provinserna där bland Tjetjenien. Ryssland höll länge en rätt låg profil och påbörjade en upprustning av försvaret. Vidare växte också rysk ekonomi under Putin fram tills de senaste 5-6 åren. Om vi bortser från ryska separatistrepubliker utkämpade Putin-administrationen sitt första krig mot ett annat land år 2008. Då handlade det att plocka av Abkhazia och Södra Ossetia från Georgien. År 2014 annekterade Ryssland Krim.

År 2015 skickade Ryssland trupp till Syrien - en gammal sovjetisk marionett. Syftet var att undergräva USA som ägnade sig åt ett proxykrig mot Syriens president Assad. År 2018 skickade Ryssland trupp till ett av FN-sanktionerat fredsbevarande arbete i Centralafrikanska republiken. Detta kan jämföras med USA som sedan 1999 utkämpat krig i Kosovo, Afghanistan, Yemen, Pakistan, Libyen, Syrien, Uganda samt en lång rad mindre interventioner. Utöver detta har USA ägnat sig åt en mängd färgrevolutioner, statskupper och proxykrig. Rysslands huvudintresse är primärt att forma en buffertzon runt landet av lydstater, demilitariserade stater eller neutrala stater som Finland. Det handlar inte om att återskapa ett sovjetiskt imperium även om det säkert finns en del sådana drömmar. Om Ryssland däremot lyckades med sina primära mål skulle vi snart se dem försöka ta mer och mer. Detta är naturligt om man nu bekänner sig till realismen (teori inom internationella relationer).

Ryssland har alltså varit rätt lugna. Jag uppfattar inte att de ägnar sig åt systematiska kränkningar av territorier på det omfattande sättet som NATO men Ryssland spionerar och undergräver sina opponenter där bland USA. Det är det ingen tvekan om. Jag skulle inte heller säga att Ryssland ägnar sig åt maktdemonstrationer. Putin är de facto känd för att vara en mycket försiktig spelare som undviker sådant och det är också något som han kritiseras för på hemmaplan. När det kommer till NATO så är det mer en amerikansk konstruktion och villkoren dikteras av USA sedan 1949. Den enda udda fågeln i NATO är Turkiet.

De mest lyriska NATO-vännerna är länder i östra EU av förståeliga anledningar eftersom om de inte hade varit med i NATO hade Ryssland gjort dem till lydstater, demilitariserat dem eller tvingat dem till neutralitet. Det ligger i till exempel Polens intresse att vara med i NATO. USA i sin tur är lyriska till NATO med undantag för Donald Trump. Frankrike är också något skeptisk till NATO även om de är medlemmar. När det kommer till militära utgifter spelar det egentligen inte så stor roll.

Det finns några stora NATO-länder i Europa som Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien - men de mindre länderna har inte råd att spendera speciellt mycket. Ett land som Estland som spenderar drygt 2% på sitt försvar. Det handlar om 800 miljoner dollar. I jämförelse kostar en Arleigh Burke jägare över 2000 miljoner dollar. De flesta EU-länder är så små att det inte gör så mycket skillnad.

Det är inte bara Donald Trump som har klagat på att EU-länder inte spenderar tillräckligt mycket sedan 1991. Det är svårt att politiskt motivera försvarsutgifter på 2% och i synnerhet på 3-4% vilket krävs. Hur som helst så kommer flera av NATO-länderna spendera mer pengar på sitt försvar och då framförallt Tyskland. Om det är något som Ryssland är rädd för så är det ett starkt Tyskland. Även USA är fortfarande oroligt för ett starkt Tyskland för att inte tala om länder som Storbritannien och Frankrike.

Till sist - jag tror man skall akta sig för hobbypsykologiska analyser av Putin-administrationen. Det kanske finns dem som finner det spännande men det är i princip bara spekulationer. Många av de amerikanska misstagen bottnar i underliga spekulationer om personers mentala hälsotillstånd eller intentioner. Kvällspressen älskar att återpublicera detta eftersom de är totalt ointresserade av att låta statsvetare, försvarsvetare, ekonomer och annat kunnigt folk sitt i sina TV-program och svara på byråkratsvenska.

Jag menar - det räcker ju bara med att titta på de flesta inläggen på Flashback eller se sig om på sin arbetsplats. Jag har ett mestadels hemmajobb men när jag väl måste vara plats så är det bara akademiker (fil.kand. eller mer) och ingen av dem är speciellt kunniga om sin omvärld utan får det mesta av sin information från populärvetenskapligt och journalistiskt håll. Visst är de experter på sina små områden relevanta för sina jobb men de är inte tunga analytiker. Ingen klarar av att göra avancerade utrikespolitiska analyser även om de säkert skulle slå 95% av Flashback.

Därför blir det enklare för dem att säga att Putin är si och så eller dra någon teori de kommer ihåg när de ströpluggade statsvetenskap eller whatever vid sidan av civilekonom eller juristprogrammet. Internationella relationer är ytterst komplext och långt över mitt huvud. Jag förstår 1% av detta men å andra sidan ägnar jag inte tid åt att opinionsbilda. Jag är framförallt intresserad av att förstå det jag ser. Jag har förvisso vissa politiska uppfattningar som avspeglar sig på det jag skriver. Jag gör ingen hemlighet av att jag ser på internationella relationer genom realistiska ögon och då framförallt defensiv realism (Waltz, Glaser, Copeland osv.). För många uppfattas det som fruktansvärt provocerande såklart eftersom detta synsätt inte har varit i ropet sedan kalla kriget.

Du får gärna kritisera mig men det är viktigt att du motiverar vad jag har fel i så jag kan svara.

Vad är din kritik mot det jag skrivit.

Tack för ett informativt och intressant inlägg, långt över trådens vanliga nivå 👍

Att analysera Putins psyke, anser jag däremot vara intressant. Han har troligen en bestämd psykologisk profil, och att förstå den är till hjälp om man vill förstå vad som sker just nu. Karln är störd och störningen är förutsägbar.

Men jag lämnar det därhän..
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Men tips är att du läser på lite grann och hur folkvalda regeringar blivit utsatta för statskupper av våldsverkare understödda av George Soros och väst. Det startade alla konflikter.
Var det George Soros och väst som invaderade Ukraina? Det känns lite svettigt att komma med det påståendet när det ligger döda och förkolnade ryssar utspridda i det ukrainska landskapet. Eller följde den ryska invasionsstyrkan George Soros istället för Putler?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in