Citat:
Ursprungligen postat av
Hobbybonde
Det är givetvis inte möjligt. Det finns egentligen bara ett sätt ur den här krisen utan att det kommer till atomvapen. Och det är att Ukraina får strida själva och göra det till det bittra slutet. För förlora gör de ju givetvis förr eller senare.
Frågan är därefter som dvärgen stannar med Ukraina. Eller om han tänker fortsätta med samma argument. Då är vi där igen och då kan Nato inte backa undan.
Så. Världens enda chans att slippa kärnvapenkrig är att Ukraina utplånas och en förhoppning om att Putte nöjer sig med det.
Jävligt pissig situation men som jag ser det är det de enda två alternativen som finns i realiteten
Precis. Och Ukraina kan rimligen inte vara kullen som hela västvärlden är villiga att dö på (tillsammans med resten av världen). Skulle ryssen "fortsätta" hamnar allt i annan dager, då blir det ju plötsligt en existenshotande situation för västeuropa, men vi är ju långt ifrån där. I princip inget pekar på det.
Ukraina är en före detta sovjetstat placerad i Rysslands bakgård. Jag förstår att folk kan vara upprörda, "hata Putin" etc, men detta är verkligheten. Detta är en av tusentals militära konflikter som människan upplevt. Kriget i Ukraina bär inga utmärkande attribut som gör den värd att riskera atomkrig för.
Jag är i grunden principfast men idag hoppas jag pragmatismen segrar. Folk verkar vara villiga att riskera sina barn för att "lära Putin en läxa". Verklighetsfrämmande för mig. Slå på en feel good-rulle istället.