2022-02-28, 20:19
Medlem
Snapcounts avatar
En debatt börjar få fäste i Finland :

Sanna Marin: Riksdagen diskuterar frågan om Finlands alliansfrihet
Statsminister Sanna Marin (SDP) sa under regeringens presskonferens på måndagskvällen att riksdagen kommer att diskutera frågan om Finlands alliansfrihet på tisdag.

– Vi har i morgon ett parlamentariskt möte med alla riksdagspartier där vi tillsammans kommer att gå igenom situationen. Vi kommer säkert att diskutera även den här frågan.

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Treaty on Conventional Armed Forces in Europe (CFE)

Som Ryssland lämnade 2007. Dvs 7 år innan revolutionen i Ukraina och 15 år innan de invaderade. Det avtalet reglerade inte ens vem som "får" gå med. Så vad har det att göra med situationen i Ukraina nu? Är det någonting i avtalet jag missat? Isåfall vad?
Citera
Medlem
Tuors avatar
Det verkar som att Ryssland har kallat in fler professionella militärer nu också. De första 3 dagarna bestod mest av limsniffare, förvirrade mongoler och nyrekryterade 18-åringar. De bilder som jag har sett idag har visat en helt annan kaliber.

Det kanske är så att Putin har lekt färdig nu och går all in med det tyngsta han har?

Morgondagen blir nog den blodigaste hittills
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Hot mot Sverige eller våra nära grannländer från Ryssland är naturligtvis inte acceptabelt och kommer inte gagna Rysslands ställning i våra länder. Men det finns ju en mängd bättre sätt att visa det än att starta ett proxykrig mot Ryssland.

Resultatet kommer nog bli lite olika beroende hur man ställer frågan (exempelvis)...

Borde Sverige skicka krigsmaterial till Ukraina?
Borde Sverige hålla sig neutral i kärnvapenmakternas konflikter och proxykrig med varandra?

... och hur informerad den som svarar är.

Informerad om att Ukraina är en del av konflikten som står mellan att Rysslands militärdoktrin går ut på att dominera sitt närområde, och att USAs militärdoktrin går ut på att dominera hela världen.

Informerad om att Ukraina har fostrat en militant ryskhatande neonazist rörelse med paramilitära styrkor med representanter på offentliga positioner. De har arresterat ryskvänliga politiker, stängt kritiska nyhetsstationer och förbjudit det ryska språket i skolor och myndigheter (lika många i ukraina som väljer att tala ryska som ukrainska hemma med familjen).

Informerad om att Ukraina och de neonazistiska paramilitärerna har bombat Donbas i över 7 år och att i över 7 år så har Ryssland, Tyskland och Frankrike krävt att Ukraina ske genomföra Minsk 2 avtalet och sluta fred med separatisterna.

Själv är jag emot alla krig. Jag tycker USA är den större ondskan med alla sina krig över de senaste 30 åren. Och jag tycker att fredliga metoder är bättre än militära metoder att besegra den här ondskan. Vad tycker du?

Bra analys! Tack!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ukraina badar i stöd från omvärlden. Finns nog massor med pengar att köpa ryska soldater för.

4 miljarder kr är ingenting.

Bra initiativ.

Sjukt smart om det dessutom är faktiska rubel de siter på, får de mer för pengarna än värdet som "tapet"
Citera
Medlem
En fundering jag har..vad menar ni och media med att Ryssland håller på att förlora kriget alt stött på jätte hårt motstånd? Är en genuin fråga jag själv är självklart på Ukrainas sida och deras rätt att vara självständiga.

Men som någon annan skrev i tråden det tog USA lite mer än 6v att ta över Falluja och över (?) 2 månader att komma in i Bagdad. Ryssland är ju utanför Kiev på 5 dagar?
Det ser ju jävligt bra för Ryssland eller vad är det jag missar?
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Exakt, 9 av 10 ryssar anser Putin vara en bra president och ledare. Så stor andel av sitt folk har jag svårt att se många andra världsledare ha i ryggen, om någon!

Det är inte konstigt att man triggar fram en väpnad konflikt, det kommer ge stöd att kuppa presidentposten och sätta ytterligare en globalist på toppen i syfte att ta över hela världen.

Det är synd att man aktivt måste söka för att hitta oklippta/ovinklade intervjuer med Putin där man tydligt kan se att han är en vettig ledare som mobbas av omvärlden, framförallt cirkusen i väst.

Har men ett så stort stöd så är det ju nästan skrattretande hur flaska de siffrorna är. Man måste ju vara lika dum i huvudet om man går på dem som den som hittade på dem.
Citera
2022-02-28, 20:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jo, visst har dom några få kvar undangömda så klart. Men de flesta är sönderbombade. Ryssland har luftherraväldet.

Jag blir lite förbryllad över att ryssarnas luftvärn inte ser drönarna.
Både SU25 och SU24M har genomfört attackuppdrag idag enligt ukrainsk militär.
Citera
Medlem
Det här blir ett nytt kapitel i historieböckerna. Mother Russia tar tillbaka vad som är hennes.
Folket kommer älska Putin efter detta, kanske inte imorgon, kanske inte nästa vecka, det Putin gör för Ryssland kan vi aldrig förstå, för vi har inte den kärleken för vårt land.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Ryssarnas radarsystem kan ju tillochmed upptäcka stealthplan. Så en drönare är inga problem.

https://youtu.be/lnvxATSQ4ms

Har det inte gått upp för dig att det finns små drönare också? Typ icke vapenbärande som kan används som spanings drönare i närområdet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kreativt.
Man måste beundra ukrainarnas förmåga till psykologisk krigföring o propaganda.

Att demoralisera trupperna på det sättet är briljant.
O så ska man komma ihåg att vad ett pansarskott kostar eller för den delen ett jaktplan.

Krig kostar. Det här är bara en ny liten post.

Undrar om många ryssar kommer nappa?

Jag menar 500.000 eller kriga utan att veta för vem eller vad...

En rysk soldat tjänar typ 5.000, detta är en förmögenhet för dom.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Bevisligen är drönare ett problem eftersom Ukrainska drönare skjuter sönder ryska luftförsvar ett efter ett.

Har du några bekräftade källor på det du kan förmedla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in