2022-03-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
När du slutar med förolämpningarna och ändrar attityd kanske vi kan ha en konstruktiv dialog där vi båda kan få ut något av det.

Jag vet att jag gissar mycket om framtiden men det är väl meningen med en diskussion. Att försöka föreställa sig hur morgondagen kommer att se ut.

Du får det nästan att låta som du menar det. Men bara nästan. Koftan är att föredra när din propaganda ifrågasätts fortfarande?

Att ställa frågor till människor med faktisk insikt och kunskaper, är bevisat mycket effektivare än att fabulera på ett forum.
Citera
2022-03-01, 00:53
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Det finns redan ett ryskt och ett ukrainskt land.
Bara för att de i Donbas talar ryska behöver de inte identifiera sig som ryssar, eller hur?

Det brukar ju påpekas att ryskspråkiga i Ukraina inte är ryssar, eftersom de identifierar sig som ukrainare.

Sedan har du dem som identifieras som khokhly. Varför ska inte de ha rätt till en egen republik?
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Autokorrekt. KÄRNVAPEN. ATOMVAPEN.
Sluta spela så jävla dum din jävla ryssvurmare.

OT: Vi kan diskutera miljö i en annan del av forumet. Du är förstås emot förnybar energi.

Sluta vara så känslosam när du skriver så kanske din hjärna hinner uppfatta vad det är du försöker få sagt.

Finns inget som heter förnybar energi.

Energi omvandlas.
Citera
Medlem
Det fattar väl vem som helst.. han hade ju "inget val" att attackera Ukraina. När nu väst har infört de grövsta sanktionerna någonsin mot honom och hans land (som inte kommer kunna återhämta sig i överskådlig framtid) har han ju "inget val" än att spela ut sitt sista kort? Hans "special operation" har ju gått totalt åt pipsvängen....
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Nej. Maten i Ukraina konfiskerades på order av ledningen i Kreml Moskva. För att förse de stora ryska städerna (Främst Moskva o St Petersburg) med bröd o andra livsmedel. Detta för att man i Kreml fruktade hungerkravaller o med det en kontrarevolution.

Du verkar ha svårt att se på skillnaden på ryss-kommunist.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det. Det för du lista ut själv.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
KHL?

Blir nog en tråkig liga när alla utlänska spelare lämnar
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Jag antar vid det här laget att ingen här i tråden missat Putins manifest med hans tankar runt det nya Sovjet. Den var satt att automatiskt publiceras två dagar efter invasionen av Ukraina, eftersom man hade räknat med att det skulle ta två dagar att inlemma Ukraina i Nya Sovjet. Efter att den automatpublicerats tog man omedelbart ner den, men en engelskspråkig kopia fick ligga ute lite för länge så att den hann indexeras och för evigt sparas i webb-arkivet.

Jag har läst den flera gånger nu och är fortfarande hänförd över likheterna med Hitlers idéer. Till och med den högtravande stilen känns som hämtat från Mein Kampf. Vilken jävla tur för världen att Ukraina har så grymt försvar! Min bedömning är att Ukrainas folk har stoppat det som kunde blivit ett tredje världskrig.

Svensk automat-översättning av Putins kamptext:
https://mil-in-ua.translate.goog/en/..._x_tr_pto=wapp
Citera
Avstängd
Tycker synd om Ukraina som snart kommer att bli Europas Afghanistan.
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Ukraina som statsbildning har aldrig funnits. Vilket "Ukraina" menar du fanns under tiden för Kievan Rus?

Det var ju östslaver och splittrades sedan i olika hertigdömen. Inget av dem hette Ukraina. Det mäktigaste Storhertigdömet Moskva blev det ledande. Sedan kom Tsarryssland, Sovjetunionen osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kievan_Rus%27#/media/File:Principalities_of_Kievan_Rus'_(1054-1132).jpg

Tack för länken, jag känner till historien. Börja med Ruthener.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
En tanke jag inte sett i tråden...

Det faktum att NATO skickar krigsmaterial i sådan mängd att det absolut kan påverka utgången i kriget, kan inte det ge Putin ett argument att använda på hemmaplan? Han fick ju motgångar redan innan Ukrainas krigsmakt dopats inför öppen ridå. Svårt att förklara bort. Nu kan han säga att han stred mot hela NATO och kom undan med hedern i behåll, även om Ryssland tvingas ut.

Sen undrar jag om det är klart vad som kommer att krävs för att väst ska lätta på det ekonomiska punggreppet? Vore det inte rätt smart att låta sanktionerna finnas tills Putin ställts inför rätta för krigsbrott?

Med tanke på hur mycket han har investerat måste han åtminstone komma på något som kan få honom att utropa seger. Jag kan tänka mig en förhandlingsfred där Krim och delar av Luhansk och Donetsk blir ryska. Han förlorar Ukraina för alltid, men kan alltid hävda något.

Skulle Ryssland bli tillbakakastat tror jag Putin faller, för det skulle bli en otrolig prestigeförlust.

Han vill förstås inte förlora makten och kommer vara redo till att ta till snart sagt vad som helst ifall man inte kan finna en kompromiss.

Det ryska folket spelar en viktig roll här. Tyvärr är media i Ryssland allt hårdare styrd och det är nog svårt att få en objektiv bild genom rysk media, varför man bara kan hoppas att folk kan få information på annat sätt.

Skulle han bli helt skogstokig av motgångar tror jag han skulle kunna bli avsatt i en kupp. Jag tror exempelvis inte att rysk militär skulle komma att lyda order om att använda kärnvapen, för de slåss inte mot Hitler i en kamp på liv och död, utan mot ett folk de kallar ett broderfolk.

Hur Ryssland skulle kunna bli tillbakapressat är för mig också lite svårt att se. För att det skulle kunna hända måste den ryska armén totalt kollapsa - och det är ju därför ukrainare satsar så mycket på att demoralisera dem - eller så måste Ukraina få massivt militärt stöd.

Jag tror det blir svårt att få Putin utlämnad även om han förlorar makten. Dessutom vet jag inte om alla vill se honom ställas inför rätta. De som har råkat ut för USAs olika invasioner, eller sett dem, skulle helt klart säga att gubbar som George W. Bush också borde ställas inför rätta. Man kan därför tänka sig att länder som USA tänker att det är bäst att låta ryssarna sköta det där själva.

Det viktigaste är ju att försöka få Ryssland att slå in på en annan väg.
Citera
2022-03-01, 00:54
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Verkligen hårda bud. Ann Linde påminner om den där kärringen som sitter pruttfull på uteplatsen långt in på natten och skrattar/gråter. Tycker hon borde ge fan i att kommunicera om så viktiga saker via SMS med en kvällstidning. Vad är detta? Ska hon inte skriva samma sak på Instagram också?

Haha! Det är tamejfan Svea rikes diplomatiska elit det.
När Azerbajdzjan härjade som värst och mördade i Armenien fick hon frågor från Björn Söder om hon skulle fördöma Azerbajdzjan och Aliyev. Fanskapet vägrade svara . Vilket får tolkas som att hon fått instruktioner från hennes chefer (Biden, Leyen, Stoltenberg och co) att hålla käft för gas från Azerbajdzjan smakar bra.
Så sjuk är den här cirkusen. Och nu skall folket hoppa genom ringar och gläfsa "Russia bad!"
Citera
2022-03-01, 00:54
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagenpunkt
Ser inte att någon har nämnt något om Aftonbladets rapportering om att Ryssland precis släppt en vakuumbomb, nån som vet något mer??
Jodå, det har jag och många andra nämnt.

Det är obekräftade uppgiftet hittills, så vi avvaktar än så länge tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in