Citat:
Ursprungligen postat av
Dharmabum
En tanke jag inte sett i tråden...
Det faktum att NATO skickar krigsmaterial i sådan mängd att det absolut kan påverka utgången i kriget, kan inte det ge Putin ett argument att använda på hemmaplan? Han fick ju motgångar redan innan Ukrainas krigsmakt dopats inför öppen ridå. Svårt att förklara bort. Nu kan han säga att han stred mot hela NATO och kom undan med hedern i behåll, även om Ryssland tvingas ut.
Sen undrar jag om det är klart vad som kommer att krävs för att väst ska lätta på det ekonomiska punggreppet? Vore det inte rätt smart att låta sanktionerna finnas tills Putin ställts inför rätta för krigsbrott?
Med tanke på hur mycket han har investerat måste han åtminstone komma på något som kan få honom att utropa seger. Jag kan tänka mig en förhandlingsfred där Krim och delar av Luhansk och Donetsk blir ryska. Han förlorar Ukraina för alltid, men kan alltid hävda något.
Skulle Ryssland bli tillbakakastat tror jag Putin faller, för det skulle bli en otrolig prestigeförlust.
Han vill förstås inte förlora makten och kommer vara redo till att ta till snart sagt vad som helst ifall man inte kan finna en kompromiss.
Det ryska folket spelar en viktig roll här. Tyvärr är media i Ryssland allt hårdare styrd och det är nog svårt att få en objektiv bild genom rysk media, varför man bara kan hoppas att folk kan få information på annat sätt.
Skulle han bli helt skogstokig av motgångar tror jag han skulle kunna bli avsatt i en kupp. Jag tror exempelvis inte att rysk militär skulle komma att lyda order om att använda kärnvapen, för de slåss inte mot Hitler i en kamp på liv och död, utan mot ett folk de kallar ett broderfolk.
Hur Ryssland skulle kunna bli tillbakapressat är för mig också lite svårt att se. För att det skulle kunna hända måste den ryska armén totalt kollapsa - och det är ju därför ukrainare satsar så mycket på att demoralisera dem - eller så måste Ukraina få massivt militärt stöd.
Jag tror det blir svårt att få Putin utlämnad även om han förlorar makten. Dessutom vet jag inte om alla vill se honom ställas inför rätta. De som har råkat ut för USAs olika invasioner, eller sett dem, skulle helt klart säga att gubbar som George W. Bush också borde ställas inför rätta. Man kan därför tänka sig att länder som USA tänker att det är bäst att låta ryssarna sköta det där själva.
Det viktigaste är ju att försöka få Ryssland att slå in på en annan väg.