2022-03-01, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Någon som kan förklara varför Ukraina inte passat på att attackera den 6 mil långa konvojen?
Det är väl massa infanteri som kommer blöda hårt städerna ändå så de riktar väl in sina resurser mot hårda mål istället.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Om vi alla kommer levande ur detta så tror jag nya diskussioner kring kärnvapen kommer bli högaktuellt. Vi har alltid vetat att det finns. Men vi har aldrig trott att det finns någon så nära oss som är beredd att använda det.

Nu väcks vi alla från våran trygga slummer. Vi börjar inser allvaret.

Jag tror kärnvapenkrig är avlägset. Eller ska Putin utplåna hela Europa menar du? Vem vinner på det? Ingen kommer kunna leva på Europeiska kontinenten närmaste hundra åren.

Känner du till deras mentalitet?

Jag tror deras resonemang går ungefär så här: om vi inte får den säkerhet vi behöver till vårt försvar, där nato trots deras löften 1991, har flyttat fram deras positioner mot ryska gränsen.

Den enda rimliga tolkning till detta är en upptakt av en kommande erövring av Ryssland.

Konklusion: Så låt oss då gå ner med flaggan i topp, men vi tar samtidigt med oss alla medansvariga till detta...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Risken för angrepp på Sverige är större om vi inte gör något alls.
Att "tillåta" Ryssland göra sådant här är mer farligt än att sätta ned foten och slå ifrån.
Vi är indragna redan i samband med Kalla Kriget och där står vi som land även idag.

2ggr har Kreml nu specifikt hotat Sverige, dels med Natofrågan och dels med vårt sända material.
Men det funkar liksom inte att kuvas under hot - Det är ju nu mer än någonsin som vi skall markera och visa att vi inte är rädda, samt att vi hjälper.
Vem tror du annars hjälper oss?
Vi kunde ha skickat aid-kits, mat, välkomnat civila, men skickar vi vapen som kommer skjutas mot ryssen så kan vi räkna med konsekvenser. Det här är Putins operation, och Magdalena har ingenting med denna invasion att göra. Hon är personligt ansvarig för detta, och jag tvivlar att många svenskar vill slåss i hennes namn när det är dags.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Varför bombar inte Ukraina ryss konvojen?? Första prio!! Vad har dom för generaler i Ukraina egentligen?

Svårt att veta. De kan helt enkelt kanske inte, inga vapen inom räckhåll. De pågår väl hårda strider i södra Ukraina som kanske slukar alla resurser.

De hotas väl där att helt omringa flera tusern ukrainska soldater där i söderoch kanske mer eller mindrea slår ur en stor del av armén. Detta är något jag tror mig hört/läst så ta mig inte på ordet där.
Citera
2022-03-01, 18:06
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är troligt att Ukraina inte har något flyg kvar. Ska man anfalla med artilleri måste konvojen vara väl inom skotthåll. Så att man inte bara träffar de främsta fordonen.
Men de skulle ju få en massa flyg av andra länder? Drönare? Skicka iväg en storm av 500 drönare så hinner inte konvojen skjuta ner alla drönare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Varför bombar inte Ukraina ryss konvojen?? Första prio!! Vad har dom för generaler i Ukraina egentligen?
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Någon som kan förklara varför Ukraina inte passat på att attackera den 6 mil långa konvojen?
Hade de velat göra det så hade det redan varit gjort för längesedan. De verkar veta något som vi andra inte gör... Kanske fått info om att det mest är en rysk skrämseltaktik/avledningsmanöver, att de alltså vill ha ett anfall från ukrainarna?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är ryssen verkligen så här usel?
Använda vanliga radioapparater för kommunikation?
https://twitter.com/sbreakintl/statu...19309618503680
Rysk soldat som gråter över radio och begär flygunderstöd.
https://ipfs.io/ipfs/QmZY41aKtRoKrE8...h1A87BudQPfENf

Det verkar inte bättre. Jag tror hela armén är en lögn. Alla befäl på alla nivåer har stulit och förskingrat och rapporterat falskt uppåt om vad de har och hur bra de är. Stortjuven Putin är nog lika förvånad när han läser på nätet om detta. Dagens Ryssland är en kleptokrati där alla överallt bara roffar åt sig. Armén var tydligen inget undantag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Putin och ryssarnas offermentalitet påminner om muslimernas. Inte klarat av att förbättra sina samhällen eller producera något av värde, och sen sitta och gnälla över att alla är emot dom. Samt att dom står över alla andra.
Jag är inte helt enig.

Det är olika komponenter som i en cocktail-effekt som sänkt både araber och ryssar, men de är absolut inte lika.

Se på de vita ryssarna, de är bara sänkta på grund av diktatur i perioder tillsammans med "the economic" hitman.

Araber har mer djupgående kulturella och genetiska problem som du inte hittar hos ryssarna.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Einstein sa något i stil med att WW3 kommer utkämpas med kärnvapen, WW4 med stenar och träpinnar.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
Delar av världens mäktigaste militär antar jag.
Vart har du fått denna information ifrån?
Ryssen smyger fram för att inte göra en blodböl av hela Ukraina.

"Smyger" du har gått på proppagandan om den ryska björnen... "världens mäktigaste militär" pga att de har kärnvapen... de är ett stort jävla skämt annars övriga världen skrattar åt dem... tror till och med Tyska armén ala vk2 skulle göra ett bättre jobb med att ta Ukraina än detta skämt till armé
Citera
Medlem
Samir Abu Eid:
"Jag hann knappt komma till Lviv innan vi fick fly ner i ett skyddsrum"..

Sen bröts det..
Bra journalistisk, tar sig till en stad och tar platser från Ukrainska folket.
Inte förvånad mellanöstern folket flyr och tränger sig före Ukrainarna.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kina äger i princip USA, du får nog läsa på mer.
Siffror i en dator. Någon drar ut sladden, vips så är det borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in