2025-01-02, 10:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Intressant artikel från BBC:

The endgame in Ukraine: How the war could come to a close in 2025
https://www.bbc.com/news/articles/c2ldpnyewx1o

Några utdrag.

Russia is gaining ground more quickly than at any time since it launched its full-scale invasion in February 2022, despite Kyiv's impressive record of well-publicised asymmetric attacks against its powerful neighbour.

As the invasion reaches the end of its third year, at an estimated cost of a million people, killed or wounded, Ukraine appears to be losing.

In distant Washington, meanwhile, the unpredictable Donald Trump, not famous for his love of Ukraine or its leader, is about to take over in the White House.

It feels like an inflection point. But could 2025 really be the year when this devastating European conflict finally comes to a close - and if so what could the endgame look like?

"The numbers of dead young soldiers lying on fields all over the place are staggering," he has said. "It's crazy what's taking place."

Från samma artikel:

"There's a lot of talk about negotiations, but it's an illusion," says Mykhailo Podolyak, advisor to the head of President Zelensky's office.”

"No negotiation process can take place because Russia has not been made to pay a high enough price for this war."

"What we're seeing now is a very smart strategy exercise by President Zelensky,"

With little obvious sign that the Kremlin is making similar gestures, the government in Kyiv is clearly trying to get ahead of the game.

Artikelförfattaren verkar dock glömma vad Europa kan komma att göra, och vad amerkansk inhemsk industri vill.
Citera
2025-01-02, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vi kanske skall återgå till att låta språken bestämma?

Skall Beasilien då tillfalla Portugal?
Resten av Sydamerika och hela mellanamerika Spanien, USA samt halva Kanada England andra halvan Frankrike.
Dessutom måste väl Åland då tillfalla Svetige.
Samt att de Somaliska och Arabiska enklaverna i Sverige skall väl ställas under korrekt styre?.
Jag tror det är bättre med dagens försök att bestämma nationsgränser.

Finns en youtube video som jag tyvärr inte hittar tillbaka till som roade sig med att gå igenom hela världens eventuella förändringar av gränser om man nu skulle dra ut på resonemanget fullt ut att olika platser istället vill bli självständiga eller ingå i något annat land. Det blev ett resultat där gränsdragningar förändrades precis överallt i hela världen.

Ur det perspektivet så finns det ett starkt argument att någon gång måste man respektera existerande gränser så långt det är möjligt. Det gäller då alla berörda!

Det är enda vägen framåt för att bevara en fred där inte ständiga krig uppstår pga konflikter om gränsdragningar. I det perspektivet kan man se på Rysslands agerande, ryssarna respekterar inte existerande gränsdragningar och går ut i krig för att ta vad de anser sig ha rätt till.
Citera
2025-01-02, 10:24
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Hur mycket tycker du att de avancerat den sista tiden?

De har vunnit några kilometer till priset av drygt 400.000 människor bara under 2024. Det är inte vad jag kallar ”mycket” utan snarare ”katastrofalt uselt” och början på slutet av Putins regim.

Jag hoppas att du har rätt. Men som novis inom detta ämne och där jag får all min info från svenska medier(som vill framhålla Ukraina), så har Ryssland aldrig tagit så mycket mark tidigare som dom gör just nu. Har inte sett våra medier skriva så innan, så lite orolig blir man.
Citera
2025-01-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Jag hoppas att du har rätt. Men som novis inom detta ämne och där jag får all min info från svenska medier(som vill framhålla Ukraina), så har Ryssland aldrig tagit så mycket mark tidigare som dom gör just nu. Har inte sett våra medier skriva så innan, så lite orolig blir man.

Du har ju fått massvis av direkta källor i denna tråd? Interaktiva kartor, analyser osv osv osv.

Hur kan du sitta och hitta på att du får all information från ”våra medier”, som om de skulle skriva likadant för den delen?

Ytterligare en ”neutral skribent”?
Citera
2025-01-02, 10:34
Medlem
Citat:
Putin må vara helt fel ute i många avseenden, så det är beklagligt att Ryssland avancerat såpass mycket som dom gjort senaste tiden. Frågan är om det är början av slutet för Ukraina? Kan andra länder hjälpa till mer? Kommer Trump kunna göra något?

Det ser ju inte riktigt bra ut just nu.

Citat:
Hur mycket tycker du att de avancerat den sista tiden?

De har vunnit några kilometer till priset av drygt 400.000 människor bara under 2024. Det är inte vad jag kallar ”mycket” utan snarare ”katastrofalt uselt” och början på slutet av Putins regim.

Nu är jag mera intresserad av den ekonomiska sidan, som enligt mig kommer avgöra.

Men på slagfältet.
Enligt experter har ingen sida styrkan att vinna. notera detta!
Jag tror att Ryssland gör ett stort misstag, genom att forcera sig framåt och förbruka sina soldater.
Soldater är inte en obegränsad tillgång.
Ukraina retirerar, ja. Kontrollerat. Fördröjningastrid kallas det.
Ryssarna offrar mängder av soldater för varje stad, fält och dike.

Om man sitter på en begränsad resurs. Hur smart är det att köra in i väggen då?
Nu tror jag att ryssarna inte ser sig ha något val. En lång konflikt kommer de inte klara av ekonomiskt.
Man behöver ett besegrat Ukraina, för att förhandla med världen om, att ta bort sanktionerna och låta Ryssland få komma in i värmen.

Som jag nämnde ovan. Enligt experterna kan ingen vinna över den andra på slagfältet.
Det är väldigt olyckligt för Ryssland. De måste tro på vinst. Det gör alla i o f s.
Men Rysslands ekonomi går i botten. Man förbrukar sina ekonomiska resurser på kriget.
Kriget beräknas kosta Ryssland 9 miljarder kronor om dagen!*

Jämför detta med värdet på frysta tillgångar om 3000 miljarder kronor.
Experter anger Rysslands välfärdsfonder(NWF) 2023 till ca 1460 miljarder kronor. Men, allt är inte är värden som man kan omsätta i cash.
NWF räcker då till 162 dagars krig. Maximalt.
Så försäljningen av rysk energi är förståeligt oerhört viktigt.
M a o är Ukrainas nej till transit gasen viktigt.
Men även andra områden berörs allt mer.
Rysslands skuggflotta är väldigt viktig för Rysslands förmåga att fortsätta. 80% av inkomsterna för Ryssland inkomster från olja kommer från denna flotta. Att adressera åtgärder mot skuggflottan är en viktig del.
Ryska centralbankens agerande för att skydda värdet på rubeln, har hitintills fungerat. Men nu är pengarna till detta slut. Rubeln faller.
Men också…
Räntorna stiger.
Inflationen rusar.
I detta kaos.
Ryssland tömmer sina pengar på militär utrustning och verksamhet.
Här kan det vara värt att notera att Ryssland beräknas i bästa fall kunna ersätta militärt material som stridsvagnar och bepansrad fordon, till max 50% med ny produktion.
Här har man tömt de gamla sovjetiska förråden på förrådsställd utrustning. Alla förstår att det är en mycket dålig lösning. Men nöden har ingen lag.
Pengarna håller på att ta slut.
Soldaterna rapporteras inte vilja delta i kriget längre. (Svårare att rekrytera)

Ser framtiden bra ut för Ryssland?
Kan man verkligen tro det…?

*Min vän ChatGPT
Citat:
Kostnaden för Rysslands krig i Ukraina uppskattas till cirka 900 miljoner dollar per dag, vilket motsvarar omkring 9 miljarder svenska kronor.  Denna siffra inkluderar utgifter för soldatlöner, krigsmateriel och förnödenheter.  Det är dock viktigt att notera att sådana uppskattningar varierar beroende på källor och beräkningsmetoder. Exakta siffror är svåra att fastställa på grund av brist på officiell information och krigets dynamiska natur.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-01-02 kl. 10:39.
Citera
2025-01-02, 10:37
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Citat:
Du har ju fått massvis av direkta källor i denna tråd? Interaktiva kartor, analyser osv osv osv.

Hur kan du sitta och hitta på att du får all information från ”våra medier”, som om de skulle skriva likadant för den delen?

Ytterligare en ”neutral skribent”?

Jag är inte neutral. Allt annat än att Ukraina får tillbaka sina landsgränser som det var innan 2014 är för mig inte acceptabelt. Så nu kan du skippa tanken att jag på något sätt är ett rysstroll. Jag har läst på SVT idag att Ryssland avancerat mycket på sistone och tagit ett område stort som Gotland. Läs själv om du vill.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...db9e23ee273f68
Citera
2025-01-02, 10:37
Medlem
sherms avatar
Citat:
Putin må vara helt fel ute i många avseenden, så det är beklagligt att Ryssland avancerat såpass mycket som dom gjort senaste tiden. Frågan är om det är början av slutet för Ukraina? Kan andra länder hjälpa till mer? Kommer Trump kunna göra något?

Det ser ju inte riktigt bra ut just nu.
Ukraina besegrade sitt öde när de ratade fredsfördraget som förhandlades i Istanbul. De totala förlusterna för de ukrainska väpnade styrkorna för 2024 är 597 032 skadade och dödade människor, över en miljon sedan 2022.

Det kan beaktas att ryska försvarsministeriet i sina rapporter endast återspeglar ukrainska förluster vid kontaktlinjen, och inbegriper ej de som dödats av ryska långdistansvapen djupt inne på ukrainskt territorium.
Citera
2025-01-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nu är jag mera intresserad av den ekonomiska sidan, som enligt mig kommer avgöra.

Men på slagfältet.
Enligt experter har ingen sida styrkan att vinna. notera detta!
Jag tror att Ryssland gör ett stort misstag, genom att forcera sig framåt och förbruka sina soldater.
Soldater är inte en obegränsad tillgång.
Ukraina retirerar, ja. Kontrollerat. Fördröjningastrid kallas det.
Ryssarna offrar mängder av soldater för varje stad, fält och dike.

Om man sitter på en begränsad resurs. Hur smart är det att köra in i väggen då?
Nu tror jag att ryssarna inte ser sig ha något val. En lång konflikt kommer de inte klara av ekonomiskt.
Man behöver ett besegrat Ukraina, för att förhandla med världen om, att ta bort sanktionerna och låta Ryssland få komma in i värmen.

Som jag nämnde ovan. Enligt experterna kan ingen vinna över den andra på slagfältet.
Det är väldigt olyckligt för Ryssland. De måste tro på vinst. Det gör alla i o f s.
Men Rysslands ekonomi går i botten. Man förbrukar sina ekonomiska resurser på kriget.
Kriget beräknas kosta Ryssland 9 miljarder kronor om dagen!*

Jämför detta med värdet på frysta tillgångar om 3000 miljarder kronor.
Experter anger Rysslands välfärdsfonder(NWF) 2023 till ca 1460 miljarder kronor. Men, allt är inte är värden som man kan omsätta i cash.
NWF räcker då till 162 dagars krig. Maximalt.
Så försäljningen av rysk energi är förståeligt oerhört viktigt.
M a o är Ukrainas nej till transit gasen viktigt.
Men även andra områden berörs allt mer.
Rysslands skuggflotta är väldigt viktig för Rysslands förmåga att fortsätta. 80% av inkomsterna för Ryssland inkomster från olja kommer från denna flotta. Att adressera åtgärder mot skuggflottan är en viktig del.
Ryska centralbankens agerande för att skydda värdet på rubeln, har hitintills fungerat. Men nu är pengarna till detta slut. Rubeln faller.
Men också…
Räntorna stiger.
Inflationen rusar.
I detta kaos.
Ryssland tömmer sina pengar på militär utrustning och verksamhet.
Här kan det vara värt att notera att Ryssland beräknas i bästa fall kunna ersätta militärt material som stridsvagnar och bepansrad fordon, till max 50% med ny produktion.
Här har man tömt de gamla sovjetiska förråden på förrådsställd utrustning. Alla förstår att det är en mycket dålig lösning. Men nöden har ingen lag.
Pengarna håller på att ta slut.
Soldaterna rapporteras inte vilja delta i kriget längre. (Svårare att rekrytera)

Ser framtiden bra ut för Ryssland?
Kan man verkligen tro det…?

*Min vän ChatGPT

Kostnaden för kriget är den omedelbara kostnaden, men man förlorar även framtida inkomster när ryskt arbetskraft minskar i storlek. Tyvärr så kalkylerar väl ryssarna med att även om många ryssar dör, så har de större befolkningsmängd än Ukraina, varvid de tänker att även om Ukraina förlorar färre så blir det mer kännbart för Ukraina.

Därför tror jag att Ukrainas lösning är att automatisera kriget, dvs det blir inte längre människor som strider på slagfältet när ryssarna stormar fram med tusentals man.
Citera
2025-01-02, 10:44
Avstängd
https://x.com/GeromanAT/status/18747...922364/photo/1

1700 Ukrainska soldater, tränade i väst, övergav sina positioner på direkten när de stationerades vid Pokrovsk.

De visste mycket väl att om ett par veckor så kommer Ryssarna att ha tagit över hela staden.

Det är så stora framgångar nu längst fronten att det inte är någon idé att skriva upp allt, för nästa dag så är det lika stora framgångar igen för Ryssarna.

En mycket viktig stad var Kurakhove, som nu har fallit helt. Nu så flyr resten av Ukrainarna i den fickan, och lär bli slaktade på vägen ut.

Den Ukrainska arméns taktiker är helt åt helvete, gång på gång så förlorar de massvis med soldater när de blir utmanövrerade av Ryssar, och låter sina styrkor dö i alla fickor som skapas.

Nu så håller Ryssland på att stänga in Pokrovsk från öst och väst, innan de attackerar.

https://deepstatemap.live/en#12/47.9981895/37.2076093
Citera
2025-01-02, 10:45
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Nu har Zelenskyj stängt av de leveranser av gas från Ryssland som går genom Ukraina. Avtalet gick ut vid årsskiftet. Detta blir ett allvarligt bortfall av gas till vissa Europeiska länder som är beroende av denna gas. Det verkar som att Zelenskyj bryr sig mer om att straffa Ryssland än vad han bryr sig om sina europeiska grannar.

Fast avtalet har ju gått ut! Varför ska de då leverera rysk gas? För att de är snälla?
Citera
2025-01-02, 10:51
Medlem
Citat:
Jag är inte neutral. Allt annat än att Ukraina får tillbaka sina landsgränser som det var innan 2014 är för mig inte acceptabelt. Så nu kan du skippa tanken att jag på något sätt är ett rysstroll. Jag har läst på SVT idag att Ryssland avancerat mycket på sistone och tagit ett område stort som Gotland. Läs själv om du vill.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/d...db9e23ee273f68

Även om Ryssland tar lite territorium så tar det många år innan de lyckats ta allt. Det är helt enkelt så att Gotland är väldigt liten del av Ukraina, vet inte om du noterat det att Ukraina är ett väldigt stort land?

Det gör att Ukraina slåss och sedan när det kostar för mycket så backar de, medan ryssarna hela tiden har höga förlustsiffror eftersom de gång på gång måste anfalla över plan mark där de är lätta byten.

Svensk massmedia får ofta kritik för att de inte förstår vad de skriver om.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-01-02 kl. 10:53.
Citera
2025-01-02, 10:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Även om Ryssland tar lite territorium så tar det många år innan de lyckats ta allt. Det är helt enkelt så att Gotland är väldigt liten del av Ukraina, vet inte om du noterat det att Ukraina är ett väldigt stort land?

Ja, men 80% av Ukrainas industri, ligger i de områden som Ryssland har tagit. Alltså i Donetsk.

Massvis med gruvor, olja och gasfält ligger i det området som Ryssen har tagit.

Snart så har Ryssland även kommit fram till gruvan öster om Pokrovsk, som står för 50% av allt koks till all industri i landet.

Så sluta nu med drömmar om att Ryssland inte lyckas med sina mål i Ukraina.

Ukraina är över som land, och kommer troligtvis att falla samman inom ett årtionde, och bli uppdelat och slaktat av sina grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in