Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorCitron81
Putin må vara helt fel ute i många avseenden, så det är beklagligt att Ryssland avancerat såpass mycket som dom gjort senaste tiden. Frågan är om det är början av slutet för Ukraina? Kan andra länder hjälpa till mer? Kommer Trump kunna göra något?
Det ser ju inte riktigt bra ut just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koll99
Hur mycket tycker du att de avancerat den sista tiden?
De har vunnit några kilometer till priset av drygt 400.000 människor bara under 2024. Det är inte vad jag kallar ”mycket” utan snarare ”katastrofalt uselt” och början på slutet av Putins regim.
Nu är jag mera intresserad av den ekonomiska sidan, som enligt mig kommer avgöra.
Men på slagfältet.
Enligt experter har ingen sida styrkan att vinna. notera detta!
Jag tror att Ryssland gör ett stort misstag, genom att forcera sig framåt och förbruka sina soldater.
Soldater är inte en obegränsad tillgång.
Ukraina retirerar, ja. Kontrollerat. Fördröjningastrid kallas det.
Ryssarna offrar mängder av soldater för varje stad, fält och dike.
Om man sitter på en begränsad resurs. Hur smart är det att köra in i väggen då?
Nu tror jag att ryssarna inte ser sig ha något val. En lång konflikt kommer de inte klara av ekonomiskt.
Man behöver ett besegrat Ukraina, för att förhandla med världen om, att ta bort sanktionerna och låta Ryssland få komma in i värmen.
Som jag nämnde ovan. Enligt experterna kan ingen vinna över den andra på slagfältet.
Det är väldigt olyckligt för Ryssland. De måste tro på vinst. Det gör alla i o f s.
Men Rysslands ekonomi går i botten. Man förbrukar sina ekonomiska resurser på kriget.
Kriget beräknas kosta Ryssland 9 miljarder kronor om dagen!*
Jämför detta med värdet på frysta tillgångar om 3000 miljarder kronor.
Experter anger Rysslands välfärdsfonder(NWF) 2023 till ca 1460 miljarder kronor. Men, allt är inte är värden som man kan omsätta i cash.
NWF räcker då till 162 dagars krig. Maximalt.
Så försäljningen av rysk energi är förståeligt oerhört viktigt.
M a o är Ukrainas nej till transit gasen viktigt.
Men även andra områden berörs allt mer.
Rysslands skuggflotta är väldigt viktig för Rysslands förmåga att fortsätta. 80% av inkomsterna för Ryssland inkomster från olja kommer från denna flotta. Att adressera åtgärder mot skuggflottan är en viktig del.
Ryska centralbankens agerande för att skydda värdet på rubeln, har hitintills fungerat. Men nu är pengarna till detta slut. Rubeln faller.
Men också…
Räntorna stiger.
Inflationen rusar.
I detta kaos.
Ryssland tömmer sina pengar på militär utrustning och verksamhet.
Här kan det vara värt att notera att Ryssland beräknas i bästa fall kunna ersätta militärt material som stridsvagnar och bepansrad fordon, till max 50% med ny produktion.
Här har man tömt de gamla sovjetiska förråden på förrådsställd utrustning. Alla förstår att det är en mycket dålig lösning. Men nöden har ingen lag.
Pengarna håller på att ta slut.
Soldaterna rapporteras inte vilja delta i kriget längre. (Svårare att rekrytera)
Ser framtiden bra ut för Ryssland?
Kan man verkligen tro det…?
*Min vän ChatGPT
Citat:
Kostnaden för Rysslands krig i Ukraina uppskattas till cirka 900 miljoner dollar per dag, vilket motsvarar omkring 9 miljarder svenska kronor.  Denna siffra inkluderar utgifter för soldatlöner, krigsmateriel och förnödenheter.  Det är dock viktigt att notera att sådana uppskattningar varierar beroende på källor och beräkningsmetoder. Exakta siffror är svåra att fastställa på grund av brist på officiell information och krigets dynamiska natur.