2025-01-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har inte motbevisats om något i detta fall. Jag ljuger inte utan tror baserat på uppgifter jag har. Dina underättelsetjänster tar sin information direkt från Kiev precis som du så det blir fel. Det är ingen som styrker förluster i Ukraina, det är en statshemlighet även om Zelenskyj spottar ut lögner. Jag utgår ofta från Meduzas siffror (sammarbetar md BBC) och multiplicerar med Ryssland överlägsenhet vad det gäller vapen, ammunition och manskap, ofta x5 (enligt ukrainska soldater) vad det gäller vapen och ammunition. Vi ska inte tro att Ryssland missar grovt varje gång man skjuter en granat eller missil och det är Ukraina som desperat mobiliserar ofta, Ryssland har frivilliga. Notera att Meduzas gör ingen liknande undersökning i Ukraina och du kan ju fundera på varför.

Du har ingen som helst aning om vad demokrati, yttrande och åsiktsfrihet är. Alla ska tycka som dig och dina likar.

Mediazona har ju fler ryska KIA än ualosses har ukrainska KIA.
De arbetar på likartat sätt.
Citera
2025-01-04, 16:13
Medlem
JagAlskarTjejers avatar
Medan svensken vill att vi ska hjälpa Ukraina mer militärt så gör våra politiker ingenting. Kul.
Massa grejer i våra förråd till ingen nytta. Istället för att göra nytta i Ukraina. Kul.
Citera
2025-01-04, 16:13
Medlem
Citat:
Bra siffra, då lägger vi på en faktor fem, 4 000 000 för Ukraina då (knappast rätt). Jag är svensk dumskalle, du vet det finns människor med annat perspektiv och tänkade här med.

Ryssland har mobiliserat tillräckligt många för att förluster på 800k skulle vara möjligt.
Ukraina har inte mobiliserat tillräckligt många för att förluster på 4M skulle vara möjligt.
Citera
2025-01-04, 16:14
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
[/b]

Artilleri är det som står för majoriteten av förluster i ett krig, och Ryssland sitter på allt från 5-10 ggr fler pjäser än Ukraina. Det om något visar att siffrorna är helt skeva. Så om Ryssland förlorat en soldat, så har Ukraina förlorat allt från 4-8 soldater.

1-2 timmars artilleri och de kan inte träffa rätt? Hur många förlorade de av dessa 5-10 ggr fler pjäser? Tydligen ingen!!!

https://youtu.be/V2GM3gRhdfQ?t=1338
Senast redigerad av CanisMinor 2025-01-04 kl. 16:18.
Citera
2025-01-04, 16:17
Medlem
En tanke bara, nu när oljeexporten genom östersjön kommer ha det väldigt svårt troligen och ungern/slovakien har slutat att skicka pengar till rysslands krig....

Det är ju ändå ganska stora smällar i ekonomin för en redan jävligt svag och utskämd putin.

Det som nog hindrar någon grupp från att agera är nog att trump snart blir president igen, alla hoppas nog att han ger putin en ursäkt att fly från ukraina.

Jag tror helt enkelt det kommer ta slut snart nu, finns inget hopp kvar för ryssen längre.

Jag tror inom en månad är det slut på det aktiva kriget mot Ukraina, och ryssen drar sej ur. Inte att det bara är slut på kriget och alla håller det dom tagit, att ryssen drar sig ut ur ukraina.
Citera
2025-01-04, 16:17
Avstängd
https://x.com/Intel_Slava/status/1875552322950189068

"Russia announces the seizure of the village of Shevchenkovo ​​in the Donetsk region, where the largest lithium deposit in Ukraine is located."

Det vart ingen utförsäljning av Ukrainas största litium till Australienska företag. Den dealen kanske dom kan slå med Ryssland i framtiden. Om nu inte Ryssarna själva vill utnyttja sina resurser.

https://www.electrive.com/2021/11/08...hium-deposits/

"Australian mining company European Lithium is in the process of securing two promising lithium deposits in Ukraine, aiming to become the largest lithium supplier in Europe and an essential part of an integrated European battery supply chain.

The two deposits, discovered and subsequently explored in the 1980s and 1990s, are located in Shevchenkivske in the Donetsk region and in Dobra in the Kirovograd region of western Ukraine."
Citera
2025-01-04, 16:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
1-2 timmars artilleri och de kan inte träffa rätt? Hur många förlorade de av dessa 5-10 ggr fler pjäser? Tydligen ingen!!!

https://youtu.be/V2GM3gRhdfQ?t=1338

Det här var nog det dummaste inlägget hittills. Så en random video på en legosoldat som inte dött ännu, är något bevis för att Ryssland inte kan använda sitt artilleri?
Citera
2025-01-04, 16:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Fd pansarskyttebefäl här: ser ut som om de faktiskt vill köra fast. Någon form av självbevarelsedrift? Har kommit ut en hel del videos med medvetet självsabotage/suicid på senaste tiden.

För att svara på din fråga, de behöver mer fart för att komma rakt över, men de kan ju - tveklöst - köra runt istället. Det ENDA som logiskt skulle förklara beteendet (förutom fylla eller självsabotage) är att de tror att marken i sidan om är minerad och att de väljer att fortsätta rakt fram för att en mina redan gått av där och det därmed borde gå att passera där.

Men borde de inte också vända tornet bakåt så de inte kör in kanonen i marken?
Citera
2025-01-04, 16:20
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men jävla tjat om dina 0.7%. Ryssland har tagit 20% av Ukraina, när ska krigsmålen om att ta tillbaka vad Ukraina förlorat uppnås? När ska våroffensiven 2023 inledas, håller de på att förbereda för den fortfarande? Räcker det inte med miljarders miljarder $ och allt krigsmateriel i väst för att ens ta några kvadratkilometer? De backar ju hela tiden, är det meningen att de ska göra det? Det kostar mycket att förlora land uppenbarligen.

Jo, det är nog lite meningen. Har vi inte haft den här diskussionen förut? Ukraina släpper territorium i utbyte mot manskap och materiel.

Ett utnötningskrig där den som blöder ut först kommer tvingas ge upp sina ambitioner. Att Ukraina rent militärt skulle kunna kasta ut ryssen är inte troligt.
Som du är inne på så misslyckades ju sommaroffensiven kapitalt. Finns inget som tyder på att en ukrainsk storoffensiv skulle lyckas bättre nu.
Man försöker istället slå ut rysk försörjning och logistik. En sån som jag skulle ju önska att det gav mycket högre effekt än det gör, Ryssland har visat på en förvånansvärd uthållighet. Och jag är också förvånad över villigheten att offra så mycket på något som numera får anses som ouppnåeligt.
Och Ryssland kommer vara vingklippta i decennier framöver, ändå kör de sig djupare ner i skiten.

Du tog upp skuggflottan tidigare och menade att björnen skulle bita tillbaka. Med vad? De kan inte göra så mycket åt det som nu pågår. Visst, de kan skramla med kärnvapen igen men börjar de på allvar hota och genomföra en provsprängning kommer de förmodligen, för att använda Putins egna ord, uppleva konsekvenser som de aldrig tidigare skådat.
Citera
2025-01-04, 16:23
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Det här var nog det dummaste inlägget hittills. Så en random video på en legosoldat som inte dött ännu, är något bevis för att Ryssland inte kan använda sitt artilleri?

Uppenbarligen! Du påstod ju 4-8 döda och jag kunde hitta ett svar på att ingen dog under 1-2 timmars beskjutning. Så är lite nyfiken på hur många timmar det kan ta för 4-8 döda. Hur många pjäser behövs det för ryssen för att träffa rätt/timme?
Citera
2025-01-04, 16:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jaha, så Ryssland har kasserat all sitt artilleri då menar du? Eller vad har hänt med alla pjäserna, har de rostat sönder?

Pjäser har sprängts, eldrören slits ut, förråden av granater är slut så de måste nyproducera allt de skjuter.
Citera
2025-01-04, 16:24
Medlem
Citat:
Du menar källa som styrker att ukrainska soldater menar att Ryssland har mellan 5-10 gånger mer vapen och ammunition? Varför söker du inte själv eller läser tidskrifter? Till och med västerlänska tidningar skriver om detta numera efter intervjuer med ukrainska soldater.

De bevis som du kommer är ju lika bra som Ryska DoD som säger 1 miljon i förluster för Ukraina.

Jag ska ändå hjälpa dig lite ...

Deputy minister: Russia fires 7 times more shells than Ukraine
https://kyivindependent.com/deputy-m...russias-favor/

Russia Producing More Weapons Than Needed in Ukraine: German Minister
https://thedefensepost.com/2024/04/2...eeded-ukraine/

Ukraine’s Big Vulnerabilities: Ammunition, Soldiers and Air Defense
https://www.nytimes.com/2024/04/16/w...r-weapons.html

A Soldier Chose a Radical Way to Publicize Troop Fatigue: He Deserted
https://www.nytimes.com/2024/10/19/w...p-fatigue.html

I’m a Ukrainian Soldier, and I’ve Accepted My Death
https://www.nytimes.com/2022/08/30/o...ldier-war.html

etc, etc

Att ryssarna har fler granater betyder inte att fler ukrainare dör. Det har rapporterats åtskilliga gånger att Ukrainas artilleri har bättre precision och Ukrainarna sitter ofta i befästa position medans ryssarna använder köttvågor.

Ukraina kan omöjligtvis ha 1M i förluster eftersom i stort sett hela armén då skulle vara bortsopad och ryssarna skulle inte lägre möta något motstånd.
Senast redigerad av Spugge 2025-01-04 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in