2025-02-19, 16:20
Medlem
DikTs avatar
Intressanta tider att leva i.
Mardrömmen för Ukraina är att USA kan pressa andra allierade i EU/Nato att överge Ukraina.
Dock är det väldigt svårt att tro att detta kommer ske.
Om det nu verkligen blir USA:s linje att kasta Ukraina under bussen som det verkar.
Det vore ett episkt självmål av Europa och det verkar finnas stor förståelse för detta. Appeasement av Putin är inte en väg mot fred.

Om man vänder på det kan det bli jobbigt för Trump. Han kan ha överspelat sin hand. Säg att Europa (och andra som Japan, Kanada och Australien) fortsätter att stötta Ukraina själva och därmed lägger stora försvarskontrakt på europeiska vapenleverantörer i ställer för hos amerikanska...
Vad tycker USA:s vapenlobby om det scenariot?
Citera
2025-02-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
En Kievblaska med källhänvisningar mot ett rysstroll som använder sig av för många smilies i ett inlägg? På tok för många smilies utan en endaste källhänvisning? Gissa vad jag tror mer på..
Varför ska jag gissa? Du tror på en genomkorrupt pajas i en fd sovjetrepublik. Jag tror på USA:s president. Om pajasen är så folkkär som du påstår, så behöver han inte vara livrädd för att hålla val. Fast nu har han inget val, eller hur? Pune intended.
Citera
2025-02-19, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Vilken syn på människoliv, nu Ukraina bröder på FB är en skam för mänsligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju helt upp till Ukraina hur de gör, men om de fortsätter avliva ryssar så be my guest.

Varför då???
Ryssarna har all möjlighet att åka hem. Ingen som tvingar de att vara i Ukraina.
Dör de i Ukraina, så har de definitivt gjort ett felval.
Citera
2025-02-19, 16:25
Medlem
SaulGoodman43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Ryssland har absolut pressfrihet minst lika bra som vi, EU har inte det däremot.

Stämmer inte alls. Europa har bäst pressfrihet i hela världen. Sverige ligger på 3:e plats medan Ryssland är i botten på listan på plats 162.

https://www.reportrarutangranser.se/pressfrihetsindex/
Citera
2025-02-19, 16:27
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepyJoe
Varför ska jag gissa?

Du behöver inte gissa. Jag noterar bara att du har inga källor, du har inga referenser. Du är bara ett troll i mängden som spyr ur dig dina åsikter. Jag föreslår att du fortsätter att göra det.
Citera
2025-02-19, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det kan bli en situation där Ukraina måste välja mellan Europa och USA; för de sistnämndas positioner skiljer sig allt mer. Det kommer kanske bli omöjligt att vara både EU och USA till lags samtidigt.
-Om Ukraina går med på allt USA vill så kanske EU bryter all inbladning och utvisar några miljoner ukrainare tillbaka till Ukraina; för det kommer inte vara en säkerhetspolitiskt acceptabel ordning där Ukraina delas mellan Ryssland och USA. Och gränsen till Polen stängs.
-Om Ukraina går med på allt Europa vill så kanske USA stoppar allt stöd, tar bort sanktioner mot Ryssland, tar bort alla sina trupper från Europa. NATO upphör i princip.

Det blir pest eller kolera för Ukraina men alternativet att stödja båda kanske inte finns.
EU är också "between a rock and a hard place" eftersom EU /Rest-NATO i Europa i praktiken inte kan backa upp Ukraina på egen hand och både

1) täcka upp för USA;s militära och finansiella stöd till Kiev (när detta avtar på sikt, vilket det nog kommer att göra ganska snart)

2) öka sitt eget stöd till Ukraina (utöver att man "gör vad USA skulle ha gjort")

3) rusta upp sina egna arméer och flygvapen med sikte på ett framtida storkrig mot Ryssland

Det är helt enkelt över Europas förmåga att klara av något sådant, både politiskt, ekonomiskt och industriellt (och detta även om man räknar in GB, som också redan brottas med allvarliga ekonomiska svårigheter och långsiktiga, djupa budgetunderskott). Att dessutom riskera ett öppet krig med Ryssland i fastlands-Europa utan säkrad stenhård uppbackning från USA - nej, det finns inte på kartan. Det här handlar mest om retorik från de europeiska ledarnas sida, och i Moskva har de nog redan genomskådat denna retorik.

Europeiska ledare brukade i litet lugnare tider gärna säga att "vi behöver ha amerikanerna med på båten för att kunna försvara oss väl i krig" (eller för att våga vara bestämda mot Ryssland i skarpt läge). Jag håller kanske inte med om att det alltid måste vara så - men i den här konflikten är det definitivt sant.

Jag räknade redan hösten 2022 med att det här kriget på sikt skulle driva in en kil mellan USA och en del av deras allierade i Europa. Särskilt om det blev tydligt att Ukraina inte segrar.
Senast redigerad av HepCat-X 2025-02-19 kl. 16:35.
Citera
2025-02-19, 16:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Om en liten lögn inte gör det. Dra två lögner eller tre eller fyra. (Dom senaste dygnen har fan i mig varit fantastiska vad gäller lögner från orcherna)
https://bsky.app/profile/noelreports.../3lijykxstj22c

Och USA verkar gå på det.
Citera
2025-02-19, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
De kan ju kapitulera.

Det skulle ju vara ännu värre med Bucha över hela landet.
Citera
2025-02-19, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Skillnaden är att USA är beredda att ta rollen som medlare i konflikten. Medan EU agerar ensidigt som en part, och då på Ukrainas sida. Det har man hållit på med i tre år utan att komma närmare en fredlig lösning. Kanske är det bättre att USA får sköta detta.

Agera medlare? Då har du missförstått medlarrollen.

En medlare beviljar inte sig själv mandat att företräda den ena parten och ta upp samtal med den andra. En medlare har heller initialt inga egna åsikter i sakfrågan, utan medlaren inhämtar båda parternas synpunkter och försöker baserat på detta lägga fram ett förslag som båda kan enas om (typ säljaren vill ha 100 kr för varan, köparen vill bara betala 50 kr och medlaren föreslår då att priset ska vara 75 kr).
Citera
2025-02-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Tror faktiskt att Trump skiter fullständigt i hur det blir med någon fredsbevarande styrka I Ukraina.
Är der någon som vill ha det får dom fixa det själva

Fast nu var det ju Trump som ville ha det, Han ställde frågan till europeiska länder vad de skulle kunna bidra med.
Citera
2025-02-19, 16:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Intressanta tider att leva i.
Mardrömmen för Ukraina är att USA kan pressa andra allierade i EU/Nato att överge Ukraina.
Dock är det väldigt svårt att tro att detta kommer ske.
Om det nu verkligen blir USA:s linje att kasta Ukraina under bussen som det verkar.
Det vore ett episkt självmål av Europa och det verkar finnas stor förståelse för detta. Appeasement av Putin är inte en väg mot fred.

Om man vänder på det kan det bli jobbigt för Trump. Han kan ha överspelat sin hand. Säg att Europa (och andra som Japan, Kanada och Australien) fortsätter att stötta Ukraina själva och därmed lägger stora försvarskontrakt på europeiska vapenleverantörer i ställer för hos amerikanska...
Vad tycker USA:s vapenlobby om det scenariot?

Det viktigaste för Eu är att man agerar nu, och inte blir att vänta ytterligare eller snegla på vad Usa gör först...(återigen) Likaså att Eu talar så mycket som möjligt, med en och samma stämma. Trump förefaller ju att ha en annan syn.

Det börjar närma sig en ödesstund för Ukraina, och Europeisk säkerhetspolitik.
Citera
2025-02-19, 16:44
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Och USA verkar gå på det.

*Djup suck* -Ja.. Men jag själv har varnat för att båda Kina och Ryssland via propaganda har verkat för i några års tid för att slita upp samarbetet mellan USA och Europa.

Jag är rädd för att vi nu här står för den.. ..Vad var det Ryssarna kallade det för för, multipolära värld... ..Eller någonting sådant. Jag är rädd för att det kan bli en shit show med diktatorer som inte vet vad dom gör och när dom gör det så blir det bara sämre för oss alla.

Av det jag ser och läser, en kula i skallen på Xi, Putin och Trump vore det bästa för oss alla. Med det sagt, låt oss se om en femtekolonnare till moderator accepterar det svaret på en fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in