2022-02-24, 16:34
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Fredsbevarande...
Snart blir Ukrainarna befriade från sin självständighet....

Och "avnazifierade" (kod för folkmördade samtidigt som KGB-Khanen skamlöst anklagar sina egna offer för folkmord). Holodomor 2.
Citera
Medlem
Om Putin istället varit en normal lugn människa så hade han kunnat haft fungerande samarbeten och relationer med andra länder.

Barbari, världens mest onödigaste människa. Han har visat att han inte tillför något. Förstör för de unga och barnen. En jäkla nolla är han.
Senast redigerad av Tissetiss 2022-02-24 kl. 16:36.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du har ju alla möjligheter att använda din intellektuella förmåga och inse att du haft fel, men du fortsätter att försvara Putin.

I alla dina trådar är det ett 100%-igt Putin-försvar och et hånande av väst.

Alla kan läsa din posthistorik.

Här är du den 10 februari:

"Jag ser Putin som en intelligent människa som har tagit en rad rationella beslut under sitt presidentskap även om man naturligtvis skulle kunna ha synpunkter på dem.

Vad jag vill säga är att Putin knappast skulle begå stora strategiska misstag bara sådär. Hade en invasion legat i planerna skulle han nog invaderat för längesedan dessutom.

Det finns bara baksidor med att invadera Ukraina. Ja invadera öht vilket väst inte helt verkat lärt sig läxan av. Förutom de stora kostnader både i liv och pengar så får du också en direkt fientlig befolkning att hantera.. Så finns naturligtvis baksidor som de som Biden hintar om nämligen sanktioner och andra länders missnöje. Sammantaget, det har Ryssland absolut inte råd med och vore ett megafiasko om Putin genomförde sådana planer.

Men framförallt behöver han inte göra det. Som sagt, det räcker med artilleri, missiler, kryssningsrobotar samt EW etc. tillsammans med separatister som markstyrkor. Även de bredare långsiktiga målen uppnås bäst utan invasioner d.v.s. begräsning av NATO:s utbredande.

Nu tror jag inte att ens detta kommer att hända men tar Putin ett sådant beslut så kommer det att allvarligt decimera den ukrainska armén och det kommer att stå nuvarande styret i Kiev mycket dyrt.

Och Biden har precis grönljusat en sådan utveckling dessutom."
Men han har väl inte invaderat=ockuperat jävla pappskalle. Nu slutar jag med att försöka förklara den mycket väsentliga skillnaden mellan att slå ut militären och invadera för att ta över landet. Det kräver helt skilda resurser för det första.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
När Ryssland skulle byta till marknadsekonomi så var bl a USA duktigt noga med att plocka igen gamla skulder. Istället för att inlemma ryssarna i nån sorts västerländsk gemenskap gjorde man sitt värsta för att alienera dom.

Så du har rätt i din analys.

Ja istället för att inlemma Ryssland i den västeuropeiska gemenskapen så lät man landet plundras och förnedras och kvittot kommer tyvärr på posten nu. USA satsade väl det mesta av sina pengar och energi på Irak krigen som var totalt meningslöst...
Citera
Medlem
Vad var det för tomte i Rysslandstudier som nyss orsakade kaos i P1-direktsändningen

EDIT: Lennart Palm en professor emeritus från Göteborg. Skapade kaos i direktsändningen från P1 kl. 16:22. Den andra gästen blir fly förbannad i direktsändning över att höra Palms påståenden att Putin har ett brett stöd i Ryssland
Senast redigerad av nudelfan 2022-02-24 kl. 16:39.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
En släkting till mig är född i forna Sovjetunionen (Sumy), är jag ryss eller ukrainsk? Står Ryssland på släktingens födelseort.

Du väljer själv.

Stället grundades av en ukrainsk kosack på 1650-talet, och var centrum för Rysslands fem första registrerade kosackregementen.

Fyra av fem av de som bor där är ukrainare och det ligger i Ukraina.
Citera
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kan ha att göra med den kraftiga upprustningen och massiva leveranser av militär utrustning till Ukraina.

Jo, jag hade väntat mig att han först skulle åka in i de två regionerna för att lugna ner allt. Men ett anfall för att slå ut Ukrainas förmåga har alltid varit en möjligt har jag sagt om du kollar tillbaka bland mina inlägg. Han kan ju ha fått indikationer på något som gjorde att han snabbare tog det beslutet.

Haha, autismnivån på dina inlägg. Gå ut till grupprummet nu och låt personalen ta hand om dig.
Citera
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shizukesa
Hade Ukraina kört alliansfrihets politiken som Sverige driver hade inget krig startat

Just det faktum att Ryssland dikterar hur Ukraina ska förhålla sig till allianser är väl en utmärkt anledning att ansluta sig? Befinner man sig under så hårda påtryckningar från ett annat land är det ganska begripligt att man skaffar sig allierade.
Citera
2022-02-24, 16:35
Medlem
kort klipp som visar markstrider i ukraina.

https://twitter.com/Caucasuswar/stat...htmode%3Dfalse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Starta upp kärnkraften igen och vägra importera rysk gas och olja.

Vilket jävla skitland. Ofattbart.
Håller med, bra om vi kan försörja oss själva.
Citera
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Måste bara fråga utan att någon dampar!!

- finns det någon fördel av att Putin går in i Ukraina?

-vad har Ukraina för historik i relationen till Ryssland?

Jag önskar vettiga svar och inga okvädinsord
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Fredsbevarande...
Snart blir Ukrainarna befriade från sin självständighet....

Befriade från sin junta - som är allt annat än självständig, suttit i USAs famn sedan kuppen 2014.

Juntaledaren Zelensky kommer troligtvis snart att dyka upp i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in