2022-02-22, 21:53
Medlem
Jag letar efter stridsvideos, från det senaste dygnet, mellan Ryssar och Ukrainare men kan kan inte hitta några?
Det är ju fullständigt obegripligt, ngn som sitter på några länkar?
Citera
2022-02-22, 21:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vilken barnslig logik.

Det enda som alltid avgjort och alltid kommer att avgöra vem som har rätt, är den starkes rätt. Den starke slår ned sitt motstånd och skriver sedan sin historia, samt förbjuder andra att skriva sin alternativa historia. Massan av får följer sedan sin ledare utan att ifrågasätta andra än de som ifrågasätter detsamma.

Det här schackspelet är inte avgjort än, så än vet vi inte vem som kommer att skriva dagens händelsers historia, men att det inte kommer att bli Biden & co är pinsamt uppenbart. Putin skriver i skrivande stund om Ukrainas historia. Det mesta talar för att det som Putin skriver kommer att bli befäst historia.

Utgången av detta ser mörk ut, men det kommer inte bli Ryssland som skriver historien. Ryssland har exakt 0 inflytande över vår kultur och historieskrivning.

Vi vet vilken vår arvfiende är, och den kommer alltid från öster.
Citera
Avstängd
Tror inte att det ryska agerandet är ett utslag av galenskap utan bottnar i realpolitik. Därmed inte sagt att jag anser det vara ursäktat utan mer att det faktiskt finns logik i botten. Jag har läst att ryska forskare sedan flera år tror att vi går mot en lång period av nedkylning av klimatet. Det har kanske redan visat genom att den sk nordvästpassagen i norra ishavet frös igen tidigare än beräknat i december och många kommersiella fartyg tvingades söka hjälp av isbrytare. Ryssland riskerar att drabbas hårt om dessa prognoser skulle visa sig stämma. Ukraina har historiskt sett varit Rysslands kornbod och i synnerhet om det ryska slättlandet inte förmår producera tillräckligt med spannmål pga kortare växtsäsong. Ukraina har dessutom lång kustlinje vid Svarta Havet, ett varmt hav till skillnad från Ishavet. Ukraina är mao strategiskt placerat för Ryssland. Till sist kokar allt ner till existensiella ekonomiska frågor.
USAs militärindustriella komplex har flyttat fram positionerna under Bidenadministrationen vilket antagligen provocerar Ryssland som därmed även hittar ett motiv (om än ihåligt) till sk reciproka aktioner.
Citera
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Jag kunde inte lyssna på talet i mer än några minuter. Den senila diktatorn var alldeles för pinsam. Han kan inte sätta skräck i människor, han är för svag.

Du glömde dock nämna att han sitter på bajsmycket kärnvapen.
Citera
2022-02-22, 21:57
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
NATO är en kriminell organisation. Inget land i Europa vill sätta in marktrupper mot Kina eller Ryssland. Om Nato hade problem talibanerna. Vad kommer dom då ha med Ryssland och Kina. Ni får gilla läget nu att Ryssland/Putin har vunnit. Ingen bryr sig egentligen om Ukraina. Ni som hejar på Nato är hycklare. Överallt där Nato verkar blir det krig, lidande och elände. Allt handlar om energi och pengar. MSM får det att framstå som om att det är synd om Ukraina. Dom har själva försatt sig i den här situationen.
Så du anser inte att NATO var en stabiliserande kraft under kalla kriget? Hade du föredragit att vara under Stalins och Breznjevs stövlar? Ryssnarna har en tendens att köra länder de dominerar i botten. I den bemärkelsen är det ingen större skillnad på Putin och hans gamla läromästare från Sovjettiden. Tack vare NATO så fick Europa åtnjuta frihet och kapitalism.
Citera
2022-02-22, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Jag skulle snarare säga att Gotlänningarna har samma koppling till Sverige som folket i Donbass och på Krim har till Ryssland. Men du kanske skrev fel?

Nej jag skrev inte fel. Jag försöker visa att det finns stora likheter med vad Ukrainas regering gör mot folket i Donbass och på Krim, och om Sveriges regering skulle börja kriga mot gotlänningarna om de utropade Gotland som en självständig stat.
Och det tror jag är helt otänkbart att Sverige regering skulle göra, men ändå säger regeringen att Ukrainas regering har rätt att kriga mot folket i Donbass och på Krim, för att behålla/återta kontrollen över både folket och landet där. Och det är det jag tycker är fel av Sveriges regering att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Du är för trög för att fortsätta förklara för. Din "liknelse" var dålig då du endast hade med 2 parter när det ska vara 3 (Ukraina, Ryssland och separatister), samt att du endast hade med ett land (Sverige) när det behövs 2 för att det ska vara en likvärdig jämförelse. Du glömde helt enkelt 3:e part som jag hade med (Ryssland) i min jämförelse.

Ryssland behöver inte tas med i jämförelsen, eftersom jag syftar på att Ukrainas regering krigar mot folket i Donbass och antagligen också vill kriga mot folket på Krim.
Citera
2022-02-22, 22:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Ryska ambassaden i Kiev håller på att evakueras. Rapporter kommer att dom har satt eld på ambassaden. Dom själva som tatt fyr eller arga ukrainare?

https://liveuamap.com/en/2022/22-feb...n-kyiv-ukraine

Kan vara en del av en "false flag" där de skall skylla på Ukraina att de bryter diplomatiska lagar.
Citera
2022-02-22, 22:01
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Riggad med sedelpressen för att inte skapa total panik är nog snarare sanningen.
Blir dyrköpt mark för ryssen och Putin när allt är över och Putin avsatt.
Putin blir nog kvar. Det finns tillräckligt många ryssar med slavmentalitet som gillar att bli förtryckta. Och det finns tillräckligt många som är rädda. Det säger väl en del att det än idag finns gott om folk därborta som hyllar storslaktaren Stalin?
Citera
2022-02-22, 22:03
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tänk, OS är slut och Ryssland går in i Ukraina. Var det inte nån som varnade för precis detta? Kusligt när sånt visar sig stämma
Jo, det var en klockren bedömning.
Citera
2022-02-22, 22:04
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Utgången av detta ser mörk ut, men det kommer inte bli Ryssland som skriver historien. Ryssland har exakt 0 inflytande över vår kultur och historieskrivning.

Vi vet vilken vår arvfiende är, och den kommer alltid från öster.

Vilken är vår arvfiende, och vad har det med Rysslands befriande av ryska territorier och demilitariserande av Ukraina att göra?
Citera
2022-02-22, 22:06
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Ja verkligen, de 800k ryssar som bor i Donbas och blir attackerade av granat eld dag ut och dag in är ett stort hot mot sitt brodarfolk på 45 miljoner. Tvi me dig!

Det där är skitsnack. Det finns en massa anktionerat våld betalat av Putler med ryska befolkningens pengar, det köper jag. Men ingen in Donbas är intresserad av något jävla krig inte.
Citera
2022-02-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Så du anser inte att NATO var en stabiliserande kraft under kalla kriget? Hade du föredragit att vara under Stalins och Breznjevs stövlar? Ryssnarna har en tendens att köra länder de dominerar i botten. I den bemärkelsen är det ingen större skillnad på Putin och hans gamla läromästare från Sovjettiden. Tack vare NATO så fick Europa åtnjuta frihet och kapitalism.

Jag kan då se skillnaden mellan nu och för 50 år sen. Om du tycker att Libyen och Afghanistan och till viss del Mellanöstern har varit lyckade insatser av Nato får ju stå för dig. Men Libyen är nu fyllt med islamister och terrorister. Öppen slavhandel. Noll koll på sin egen kust. Afghanistan i ruin. Nato är döende. Bara inse det. Till slut kommer befolkningarna att inse att enda nyttan med Nato är att främja det militärindustriella komplexet och göra rika människro ännu rikare. Jag kan inte hjälpa en människa som dig som inte kan tänka själv.

Putin vann. Lev med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in