Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-24, 22:55
Medlem
Disco.Destroyers avatar
Jag har redan köpt däck, men eftersom jag tog körkortet förra året har jag inte behövt göra det tidigare.
Även stor service måste göras i år och jag försöker kalkylera hur mycket allt kommer att kosta mig.
Det varierar säkert från ort till ort, men vad kan det rent generellt kosta att byta både fram och bak om man redan har köpt däck?
Citera
2022-02-24, 23:05
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.Destroyer
Jag har redan köpt däck, men eftersom jag tog körkortet förra året har jag inte behövt göra det tidigare.
Även stor service måste göras i år och jag försöker kalkylera hur mycket allt kommer att kosta mig.
Det varierar säkert från ort till ort, men vad kan det rent generellt kosta att byta både fram och bak om man redan har köpt däck?

Här har du två exempel:

http://halmstaddack.se/motorcykel/

https://www.skanstullsdack.se/prislista/

D.v.s mellan ca 500 kr till ca 2 000 kr främst beroende på om du tagit av hjulen eller inte, samt tum.
Citera
2022-02-24, 23:07
Medlem
Wtshtfs avatar
Ja om du redan köpt däcken så är det ju bara att ta av hjulen. Lämna till däckfirma som fixar montering och balansering.
Typ 250st
Kollla så det är i rätt riktning. Ibland kan det vara en vikarie.😫
Citera
2022-02-25, 08:27
Medlem
Disco.Destroyers avatar
Kan inte ta av däck, tänkte att verkstaden kan göra större service samtidigt.
Så jag kan räkna med typ 1500kr. Tack :-)

Edit:
Fast nu när jag tänker efter, det kan vara värt att ta bort hjulen själv och göra service en annan gång om verkstadens pris på lösa hjul är mycket billigare.
Senast redigerad av Disco.Destroyer 2022-02-25 kl. 08:30.
Citera
2022-02-25, 08:32
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.Destroyer
Kan inte ta av däck, tänkte att verkstaden kan göra större service samtidigt.
Så jag kan räkna med typ 1500kr. Tack :-)

Edit:
Fast nu när jag tänker efter, det kan vara värt att ta bort hjulen själv och göra service en annan gång om verkstadens pris på lösa hjul är mycket billigare.
Ska de göra annan service också tar de inte 1500 extra för att skifta däck.
Citera
2022-02-26, 02:03
Medlem
killawifes avatar
Om du KAN ta av hjulen själv så är det mycket billigare att göra däckskiftet. Jag betalade 250:- för en framfälg som jag kom med lös sist jag gjorde det. Och då kan du passa på att rengöra lite och smörja hjulaxeln och lite såna grejer samtidigt.
Du bör dock kolla hur man gör först om du aldrig gjort det förut för det varierar en del på olika modeller. Det är även olika fram och bak och ibland distanser att hålla koll på.
Citera
2022-02-28, 21:05
Medlem
Bytte framhjulet på Er6-n, 17 tum, för 500kr, kom med det löst till verkstaden.

Frågade runt hos däckfirmor och verkstäder och alla sa att de inte kan byta MC däck pga att andra verktyg behövs, att man ska gå till de som håller på med MC istället.

De MC verkstäder som kunde byta, tog ungefär 300kr om man kom med det löst, men de hade inte tid samma dag.
Jag ville ha det gjort på en lördag eftermiddag och hittade ett ställe som ville ha 500kr för besväret, för att butiken var stängd vid den tiden.
Citera
2023-06-07, 06:50
Medlem
Lika bra att skriva här som att starta en ny tråd.

Var kör man i trakten av Lund om man vill ha nya däck till mc och monterade, alltså billigt? Går ju alltid att beställa på nätet och få dem monterade någonstans. Men någon säljer väl många däck och håller lägre priser som t.ex. Bröderna Hörberg tidigare gjorde i Lödde. Synd att de konkade men det kan ju knappast berott på däckförsäljningen för där hade de fullt upp.
Citera
2023-06-07, 11:13
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Var kör man i trakten av Lund om man vill ha nya däck till mc och monterade, alltså billigt? Går ju alltid att beställa på nätet och få dem monterade någonstans. Men någon säljer väl många däck och håller lägre priser som t.ex. Bröderna Hörberg tidigare gjorde i Lödde. Synd att de konkade men det kan ju knappast berott på däckförsäljningen för där hade de fullt upp.

Var man köper Mc däck i Lund har jag inget svar på tyvärr.

Men det är väl som med allt annat.
Ringer man och frågar prisuppgift hos tio olika däckverkstäder så får man tio olika prisuppgifter.

Billigast tror jag är att beställa på nätet och där direkt välja monteringsverkstad som leveransadress på däcken. Många nätfirmor skyltar ju med anslutna monteringsverkstäder på sin hemsida och där står det ju alltid vad det kostar att få dom monterade.

Och anledningen till att företag för övrigt konkar är väl oftast att dom tar för lite betalt.
Genom alla år som jag har varit företagare så har jag många gånger sett uppstickare som ska slå sig in i området och dom pressar sina marginaler så det inte finns en chans att bygga upp kapital i företaget. Dom tar oftast marknadsandelar i området och sätter press på andra liknande företag, men efter några år blir det konkurs då det oftast inte går att driva företag från hand till mun.
Det enda dom har lyckats med är att förstöra för både sig själva och andra.
Citera
2023-06-07, 15:33
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Här har du två exempel:

http://halmstaddack.se/motorcykel/

https://www.skanstullsdack.se/prislista/

D.v.s mellan ca 500 kr till ca 2 000 kr främst beroende på om du tagit av hjulen eller inte, samt tum.

Precis. Det lär ju gå på några hundra kronor och en del handlare är ju dessutom inte så glada i att byta däck om dom inte själv fått sälja dom. Eller så byter du däcken själv. Sök på instruktioner på bla YouTube. Om du sedan ska ha t ex ventiljustering på hojen vid sevice med mycket annat så lär det gå loss på ett antal tusen kronor. Men om ventilerna inte för något oljud mer än vanligt så låt bli det när många får sina ventiler justerade helt i onödan och bara verkstaden tjänar på det hela oavsett om det behövs eller ej.
Citera
2023-06-07, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Var man köper Mc däck i Lund har jag inget svar på tyvärr.

Men det är väl som med allt annat.
Ringer man och frågar prisuppgift hos tio olika däckverkstäder så får man tio olika prisuppgifter.

Billigast tror jag är att beställa på nätet och där direkt välja monteringsverkstad som leveransadress på däcken. Många nätfirmor skyltar ju med anslutna monteringsverkstäder på sin hemsida och där står det ju alltid vad det kostar att få dom monterade.

Och anledningen till att företag för övrigt konkar är väl oftast att dom tar för lite betalt.
Genom alla år som jag har varit företagare så har jag många gånger sett uppstickare som ska slå sig in i området och dom pressar sina marginaler så det inte finns en chans att bygga upp kapital i företaget. Dom tar oftast marknadsandelar i området och sätter press på andra liknande företag, men efter några år blir det konkurs då det oftast inte går att driva företag från hand till mun.
Det enda dom har lyckats med är att förstöra för både sig själva och andra.
Såg att Mitonga i Lomma tog 250 kr/hjul för byte av däck om man kom med lösa hjul och egna däck. Skyltar de med det på sin hemsida så ser de väl ändå jobbet som en bra inkomst.

Men någon borde väl kunna erbjuda hela jobbet till ett fördelaktigt pris med att både sälja däcken och byta dem? Man vill ju gärna gynna svenska handlare före tyska och då gärna lokala. Men priset är ju avgörande då man själv inte har obegränsat med pengar. Det är ju en enorm avans på just däck så det finns utrymme för rabatt mot listpriser. Verkstäder och säljare med justa priser ska ha extra marknadsföring i sådana här forum. Var byter ni andra mc-ägare i Skåne era däck till ett förmånligt pris? Minns att många gav både rabatt och bjöd på jobbet (bytet) före den digitala tidsåldern började.

Fö tror jag att många mc-handlare fick det besvärligt efter finanskrisen 2008-2010 då många fick dra in på nöjen och då fick mc-livet stå tillbaka ett tag. Det var många gamla företag som gick omkull som en följd av det under flera år senare. Själv gynnar jag gärna de som är justa tillbaka i både bra och dåliga tider.
Citera
2023-06-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Jag lämnar alltid in min hoj för däckbyte hos Johan på Påarps Mc-Service. Bara några mil från Lund.

https://www.mc-service.nu/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in