Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-06-14, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Precis. Det lär ju gå på några hundra kronor och en del handlare är ju dessutom inte så glada i att byta däck om dom inte själv fått sälja dom. Eller så byter du däcken själv. Sök på instruktioner på bla YouTube. Om du sedan ska ha t ex ventiljustering på hojen vid sevice med mycket annat så lär det gå loss på ett antal tusen kronor. Men om ventilerna inte för något oljud mer än vanligt så låt bli det när många får sina ventiler justerade helt i onödan och bara verkstaden tjänar på det hela oavsett om det behövs eller ej.

Man bör ju dock kontrollera ventilspelet då och då, tror faktiskt inte man hör att spelet är för litet (och det blir ju mindre efterhand som sätena slits) men det kanske man gör om man vet vad man ska lyssna efter. När jag har kontrollerat och behövt justera några ventiler har motorn inte låtit annorlunda

Kontrollera är rätt enkelt, justeringen tar lite mer tid (i fart fall om det är schims) iom att kamaxlarna måste lyftas bort också.

Byta däck och balansera är enkelt, det svåraste är att inte göra märken i fälgen.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-06-14 kl. 22:41.
Citera
2023-06-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Var man köper Mc däck i Lund har jag inget svar på tyvärr.

Men det är väl som med allt annat.
Ringer man och frågar prisuppgift hos tio olika däckverkstäder så får man tio olika prisuppgifter.

Billigast tror jag är att beställa på nätet och där direkt välja monteringsverkstad som leveransadress på däcken. Många nätfirmor skyltar ju med anslutna monteringsverkstäder på sin hemsida och där står det ju alltid vad det kostar att få dom monterade.

Och anledningen till att företag för övrigt konkar är väl oftast att dom tar för lite betalt.
Genom alla år som jag har varit företagare så har jag många gånger sett uppstickare som ska slå sig in i området och dom pressar sina marginaler så det inte finns en chans att bygga upp kapital i företaget. Dom tar oftast marknadsandelar i området och sätter press på andra liknande företag, men efter några år blir det konkurs då det oftast inte går att driva företag från hand till mun.
Det enda dom har lyckats med är att förstöra för både sig själva och andra.
Jo, lika gärna som att man kontaktar de lokala däckhandlaren för att be dem ta hem de däck som man vill ha är det nog smidigast att själv beställa däcken på Internet med leverans till önskad däckverkstad.

Utbudet på däck är ju obegränsat med en mängd storlekar, fabrikat och modeller. Ingen däckverkstad kan numera ha däck på lager så det är nog bara att beställa från nätet. Bättre då att kunden gör det istället för att mekaniken ska lägga ner tid på det.
Citera
2023-06-18, 21:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Mitonga helt klart. Bättre tror jag inte du hittar i skåne ( mer prisvärt).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in