2022-04-14, 12:06
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Man kan ju tycka att det är tydligt att det är inte i deras eget intresse att hota andra länder. Det är ju precis det som gör att Sverige och Finland kommer att gå med i NATO. Och det på tiden.

hota? dom kommer placera missiler längs gränserna till finland osv? rätt så allvarligt i mina ögon...
Citera
2022-04-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
En anledning till att många av er kan sitta och skriva här idag är för att Sverige var neutralt under WW2.
Nu ska Sverige alltså bli en satelittstat för Amerikanerna?
Grattis!
Jag tror den första missilen slår ned innan maj är slut.
De flesta länder som blev ockuperade under WW2 var neutrala. Nato bildades av dessa sedan de befriades av USA och Storbritannien. Resten hamnade i Warszawapakten som lydstater till Sovjetunionen.
Citera
2022-04-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hota? dom kommer placera missiler längs gränserna till finland osv? rätt så allvarligt i mina ögon...
Varför skulle dom placera ut missiler i skogen? De har redan tillräckligt av dem på Kolahalvön och i Kaliningrad.
Citera
2022-04-14, 12:12
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Och svårare än så är det inte!

Livet blir lätt om man ser allt svart eller vitt.
Citera
2022-04-14, 12:14
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Det är precis det som är konsekvensen om man går med i NATO, det blir upprustning och spändare läge.
Vad trodde du dom skulle göra? Packa ihop och vifta med vit flagg?
Citera
2022-04-14, 12:21
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:

Ryssland har ju redan kryssningsrobotar med kärnvapenkapacitet i Kaliningrad, så det är ju inte som att ryss-mongolerna hotar med att göra något de inte redan gör. Det blir kanske lite fler gränskränkningar till sjöss och med flyg och mer prat och hot och kackel. När vi väl är med kommer de fega ryssarna inte våga göra ett smack.
Citera
2022-04-14, 12:24
Medlem
Citat:
100% fel!
Och vad gör du när ryssarna anfaller? Är du en sån där som tror att 'ryssarna har inget intresse av Sverige ' eller 'vår neutralitet har fungerat bra'?
Patetiskt och naivt!

Vår neutralitet - eller snarare alliansfrihet - har fungerat bra. Är du en sådan där som tror att Ryssland bara kommer sitta och titta på när östersjön omringas av NATO-länder?

Det bästa vi kan göra enligt mig är att stå utanför NATO men ha ett militärt samarbete med våra grannländer samt ev. garantier för att stödja varandra vid ev. attack. Innan du säger att det är precis vad NATO är, så är ju USA med i NATO. Det är knappast ett grannland, däremot antagligen anledinngen en starkt bidragande anledning till varför t.ex. Ryssland har så stora problem med just NATO.
Citera
2022-04-14, 12:25
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Och just på grund av dom hoten så måste Sverige och Finland gå med. Sovj....jag menar rysspulingarna skulle aldrig våga attackera ett NATO land.
Citera
2022-04-14, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ryssland har ju redan kryssningsrobotar med kärnvapenkapacitet i Kaliningrad, så det är ju inte som att ryss-mongolerna hotar med att göra något de inte redan gör. Det blir kanske lite fler gränskränkningar till sjöss och med flyg och mer prat och hot och kackel. När vi väl är med kommer de fega ryssarna inte våga göra ett smack.

De där fega ryssarna som en hel del här på Flashback trodde aldrig skulle våga invadera Ukraina?
Citera
2022-04-14, 12:28
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
De där fega ryssarna som en hel del här på Flashback trodde aldrig skulle våga invadera Ukraina?

De fega ryssarna vågade invadera Ukraina just för att Ukraina inte var med i Nato.

Ryssens folksjäl är sådan, att vara grym och trycka ned den som är svagare och att lismande underkasta sig den som är starkare. Det rysk-mongoliska kulturella arvet.
Citera
2022-04-14, 12:30
Medlem
sebnies avatar
Usch och fy om Sverige går med i NATO och får Ryssland att anfalla.

Har t.om. myntat ett nytt begrepp:
"Suicide by Russia":
def:
Är samma som "Suicide by Cop" fast ett land begår "Suicide by Russia" genom att gå med i NATO och därmed begår folkmord genom att använda Ryssland som ett slags självmordsredskap för att utrota sin egen befolkning....

Tycker det vore synd om Sverige begick "Suicide by Russia" genom att starta NATO-planerna.....
Citera
2022-04-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Vår neutralitet - eller snarare alliansfrihet - har fungerat bra. Är du en sådan där som tror att Ryssland bara kommer sitta och titta på när östersjön omringas av NATO-länder?

Det bästa vi kan göra enligt mig är att stå utanför NATO men ha ett militärt samarbete med våra grannländer samt ev. garantier för att stödja varandra vid ev. attack. Innan du säger att det är precis vad NATO är, så är ju USA med i NATO. Det är knappast ett grannland, däremot antagligen anledinngen en starkt bidragande anledning till varför t.ex. Ryssland har så stora problem med just NATO.
Varför skulle grannländerna vilja ha ett militärt samarbete med någon som inte vill ha ett militärt samarbete med Nato där alla andra är medlemmar? Skulle de ställa upp på att ha en liten pakt med bara Sverige vid sidan om för att svenskarna är rädda? De ska ta striden med Ryssland och den hjälpa Sverige om det skorpar till sig?

Dina argument är ganska skrala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in