2022-05-18, 16:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej inte jag. Krigsexperterna som satt i TV i slutet på februari och början av mars och förklarade varför inget NATO-land hjälpte Ukraina har i så fall fel.
Jag litar dock mer på dem än på dig eftersom det har varit ett faktum så länge jag kan minnas.

I Irak-kriget gick USA in som självständig nation och NATO:s inblandning kom långt senare i liten skala. Du kanske ska läsa på i stället för att tolka det »experter« säger och som du inte förstår.
Citera
2022-05-18, 16:03
Medlem
Citat:
Jaha, det förändrar ju ingenting.

Om det var sant att Ryssland har noll att komma med så hade USA redan ätit upp Ryssland.
Både Ryssland och USA är medvetna om den kapacitet som finns att förgöra varandra = terrorbalans som förhindrar krig.

Ok så du tror att Ryssland med konventionella militära medel har något att komma med mot USA? Ha ha inte för att vara otrevlig men snälla.
Ja kärnvapen är en annan sak men innan ens Ryssland väljer den vägen är det extremt mycket som ska till.
Citera
2022-05-18, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Irak-kriget gick USA in som självständig nation och NATO:s inblandning kom långt senare i liten skala. Du kanske ska läsa på i stället för att tolka det »experter« säger och som du inte förstår.
Irak är inte Ryssland och USA angrep inte ryska intressen.
Men när du ändå är igång så krigade USA i Vietnam som självständig nation också .... och det är ju ungefär lika relevant.
Citera
2022-05-18, 16:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ok så du tror att Ryssland med konventionella militära medel har något att komma med mot USA? Ha ha inte för att vara otrevlig men snälla.
Ja kärnvapen är en annan sak men innan ens Ryssland väljer den vägen är det extremt mycket som ska till.
Jag vet att Ryssland och USA har kapacitet att utplåna varandra.
Varför du babblar om konventionella militära medel vet jag däremot inte.
Citera
2022-05-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Som jag fattar det är medlemskapet inte ett problem i sig enl Putin, men t.ex NATO-baser i Sverige skulle uppfattas som ett hot och då skulle Ryssland se sig tvunget att agera på något sätt.

Ja så uppfattar jag det också men exakt vad är definitionen av en "NATO bas" ? Dessutom när/om Finland och Sverige väl är med i NATO hur ska ryssarna kunna agera?
Citera
2022-05-18, 16:06
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag respekterar din åsikt men tycker inte lika. Att bara stå på sidan och hoppas att man klarar sig och låta en diktator starta krig vars armé mördar civila och till och med kan fällas för folkmord, är enligt mig ett dåligt alternativ.

Natos chef USA är inget Diktator land?

"However, we know that between 184,382 and 207,156 civilians have died from direct war related violence caused by the U.S., its allies, the Iraqi military and police, and opposition forces from the time of the invasion through October 2019."
Citera
2022-05-18, 16:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Irak är inte Ryssland och USA angrep inte ryska intressen.
Men när du ändå är igång så krigade USA i Vietnam som självständig nation också .... och det är ju ungefär lika relevant.

Det väsentliga är att USA och NATO är två skilda objekt och det finns inte inskrivet någonstans att NATO ska skydda ett NATO-land på främmande mark. Vilka beslut som sedan respektive objekt fattar är mest en fråga om spekulation innan det har hänt.
Citera
2022-05-18, 16:07
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jaha, det förändrar ju ingenting.

Om det var sant att Ryssland har noll att komma med så hade USA redan ätit upp Ryssland.
Både Ryssland och USA är medvetna den kapacitet som finns att förgöra varandra = terrorbalans som förhindrar krig.

Det här är så svåra frågor men:

Ryssland har ju inte noll att komma med. Det är överdrivet. De har t.ex kärnvapen.
USA vill såklart gärna käka upp Ryssland. Det har de alltid velat. Men nu vill de att Ryssland "krigar av sig" i Ukraina. De vill inte gå in själva för då kan Ryssland komma att angripa USA på nåt sätt.
Ryssland är militärt svagt men kriget kan dra ut på tiden ändå.
Ryssland har inga större chanser att invadera Finland och Sverige och det ligger inte i deras intresse heller, men de kan bli provocerade av NATO-inträde.

Jag är fortfarande skeptisk om svenska NATO-medlemskapet. Jag tycker det har gått alldeles för fort.
Det är inte som att Ryssland står vid gränsen och tänker invadera.
Och nu det här med Turkiet.

Nu har de skickat in ansökan. Ryssland vet att Sverige är en Fiende.
Alla säger att det är farligt att bo här nu. S har kört över kvinnoförbundet och SSU och många av sina medlemmar och Sverige är splittrat.

Så varför? Partnerskapet med Nato hade väl räckt jättebra?
Citera
2022-05-18, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det väsentliga är att USA och NATO är två skilda objekt och det finns inte inskrivet någonstans att NATO ska skydda ett NATO-land på främmande mark. Vilka beslut som sedan respektive objekt fattar är mest en fråga om spekulation innan det har hänt.
Nej, inte i förhållande till Ryssland.
Citera
2022-05-18, 16:08
Medlem
Citat:
Jag vet att Ryssland och USA har kapacitet att utplåna varandra.
Varför du babblar om konventionella militära medel vet jag däremot inte.

Då du menar att ryssarna eventuella" militära motreaktion" kommer bestå av att använda kärnvapen?

Eftersom vi uteslutit konventionella militära medel?
Citera
2022-05-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Natos chef USA är inget Diktator land?

"However, we know that between 184,382 and 207,156 civilians have died from direct war related violence caused by the U.S., its allies, the Iraqi military and police, and opposition forces from the time of the invasion through October 2019."

Nej
Citera
2022-05-18, 16:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, inte i förhållande till Ryssland.

Förstår inte vad du menar mer än att du hittar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in