2022-05-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tänk att de inte kunde komma på det tidigare när de var med på nedrustningen.
Jo, fast jag tror att nästan alla länder i Europa genömförde en rejäl nedskalning av sina militärutgifter under 90-talet - utom de på Balkan och kanske UK. Efter att det kalla kriget var över uppfattades det inte som motiverat att ha så bastanta och flerskiktade försvar längre, särskilt inte mot invasioner. Massarméernas tid var också förbi.

När tidsandan handlar om liberal avreglering och individuell frihet, samtidigt som det saknas påtagliga och farliga fiender, blir det nästan omöjligt att motivera ett försvar med hög allroundkapacitet och snabb beredskap - för vilket det säkraste tecknet på framgång är att man aldrig behöver använda det fullt ut.
Citera
2022-05-13, 21:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Måste du citera dig själv nu för att hitta själ till att vi inte ska gå med i Nato?
Det var bara för att det gick lite snabbare att lägga in länkarna som ingen hade kommenterat

Så här såg det ut i USA:s fängelse i Abu Ghraib.

Citat:
The Independent
US soldier who abused prisoners at Abu Ghraib refuses to apologise for her actions
https://www.google.com/imgres?imgurl...MygHegUIARClAQ
https://www.independent.co.uk/news/w...s-7579422.html

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ison_abuse.jpg

https://quod.lib.umich.edu/f/fc/imag...0-00000001.jpg

Länkarna editerade.

USA:s krigföring är inte bättre än Rysslands. Vi skall inte vara med i någon av de skurkstaternas allianser. De tvingar oss bara till fler övergrepp.
Senast redigerad av wwr 2022-05-13 kl. 21:12.
Citera
2022-05-13, 21:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jo, fast jag tror att nästan alla länder i Europa genömförde en rejäl nedskalning av sina militärutgifter under 90-talet - utom de på Balkan och kanske UK. Efter att det kalla kriget var över uppfattades det inte som motiverat att ha så bastanta och flerskiktade försvar längre, särskilt inte mot invasioner. Massarméernas tid var också förbi.

När tidsandan handlar om liberal avreglering och individuell frihet, samtidigt som det saknas påtagliga och farliga fiender, blir det nästan omöjligt att motivera ett försvar med hög allroundkapacitet och snabb beredskap - för vilket det säkraste tecknet på framgång är att man aldrig behöver använda det fullt ut.

Finland hade en annan hållning. Ett försvar innebär ju även en arbetsmarknad.
Citera
2022-05-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Finland hade en annan hållning. Ett försvar innebär ju även en arbetsmarknad.
Jo, med deras historiska bakgrund och deras behov av att efterhand distansera sig från Sovjet/Ryssland kan jag förstå det.

Dessutom hade de en del att ta igen. Under det kalla kriget fick väl Finland inte ens ha någon örlogsflotta, eftersom det kunde ses som antisovjetiskt?
Citera
2022-05-13, 21:18
Medlem
Prokloss avatar
Ren och skär propaganda på aktuellt från de så kallade experter! Jäviga värre ….
Citera
2022-05-13, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Det gick ju ett rykte att Ryssland skulle stänga av sina gasleveranser till landet, men istället valde de att stoppa elen vilket enligt uppgifter endast är 10% av Finlands elförbrukning. Känns som en väldigt försiktig och feg markering med tanke på alla stora hot som basunerades ut tidigare.
Dom kan inte stänga ner gasleveranser för mycket . Dom måste ha konstant flöde .. gasfälten har inga av å påstängningsknappar ..
Citera
2022-05-13, 21:19
Medlem
Jaha, mitt under ett brinnande krig ska vi söka medlemskap till Nato. Känns ju supersäkert att provocera Putin i dagsläget. Vad vet vi om hans mentala hälsa? Skulle inte vilja bo i Stockholm, även fast chansen att det händer nått är liten. Men vem vet hur tokig han är?
Citera
2022-05-13, 21:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Inte Finland heller. Och Sverige var nog värst som vanligt. "Landet lagom", det var länge sedan det...
Citera
2022-05-13, 21:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
Jaha, mitt under ett brinnande krig ska vi söka medlemskap till Nato. Känns ju supersäkert att provocera Putin i dagsläget. Vad vet vi om hans mentala hälsa? Skulle inte vilja bo i Stockholm, även fast chansen att det händer nått är liten. Men vem vet hur tokig han är?

stockholm ? snarare jag skulle inte vilja bo i finland just nu, dom har en jävla lång gräns mot ryssland hettar det till nånstans blir det först i finland och sen sverige. fyfan
Citera
2022-05-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Du svamlar en massa skit, jag har aldrig läst en rysk skrift bok eller författare.
En handfull personer inför skranket det var ingenting i det stora hela.
Ja att Finland knöts närmre Sovjet men att Finland hamnade varken under eller i Sovjet utan förblev Finland.

Tiderna förändras, som det är så gör Finland rätt i att gå med i NATO och att Finland har arbetet för detta kanske lite mer grundlig mot vad som har skett här.
Finland var och är skicklig när det gäller omvärldsanalys.

Finland kanske inte formellt kapitulerade hösten 1944 (60+ hängde visst upp sig på den saken) men både i mars 1940 och i september 1944 gav Finland i praktiken upp militärt och begärde vapenstillestånd för att förhandla fram fred, i ett läge där man annars hade blivit direkt invaderade djupt in på egen mark av Röda armén - och inte hade någon realistisk möjlighet att stå emot något sådant. Det är ingen tvekan alls om att Finland förlorade militärt båda gångerna - men man lärde sig av nederlaget, och demokratin överlevde i landet.
Citera
2022-05-13, 21:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Du svamlar en massa skit, jag har aldrig läst en rysk skrift bok eller författare.
En handfull personer inför skranket det var ingenting i det stora hela.
Ja att Finland knöts närmre Sovjet men att Finland hamnade varken under eller i Sovjet utan förblev Finland.

Tiderna förändras, som det är så gör Finland rätt i att gå med i NATO och att Finland har arbetet för detta kanske lite mer grundlig mot vad som har skett här.
Finland var och är skicklig när det gäller omvärldsanalys.

Då är vi överens.
Citera
2022-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Jag tycker det är onödigt att gå med. Bara det att det kommer kosta pengar. Vi skulle hållt oss neutrala, som vi alltid varit men bistå om Ryssland skulle göra något. Jag kan inte se varför Ryssland skulle anfalla oss eller något annat land inom Europa. Det finns ingen anledning.
Kommer ju kosta pengar i alla fall om du ska upp till 5% BNP av försvaret med allmän värnplikt etc. Inga synergieffekter om Finland går med . Personligen vill jag nog slå ett slag för Baltikum . Mer bilaterala avtal i norra Europa med GB å Norge Danmark . Ev leasa ut delar av gotlandregimentet till NATO för Baltikum skydd. Vi har ju gemensam elmarknad så det där neutralitet känns väldigt länge sen . Ev flytta gasskeppet i finska viken till Polen . Jag ser nog allt de här som handelskrig med militära övertoner .. f
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in