[quote=Ördög|80214537]Jag gillar inte heller sån där förvanskning av historien! Ryssarna och rysstrollen tjatar ständigt om hur stackars oskyldiga Ryssland blev invaderat av Karl XII, Napoleon och Hitler. Det hör inte liksom till saken att det var Ryssland som inledde kriget mot Sverige, samt att Ryssland / Sovjet ingick allianser med både Napoleon och Hitler i syfte att roffa åt sig nya områden i Europa.
Nog är det synd på stackars Ryssland som alltid väljer så jävligt opålitliga medbrottslingar?
(QUOTE)
Voj, voj, turkarna i Finland, som jag antar att du är har nog sin egen historiesyn på vad som hänt mellan Finland och Ryssland.
Finnarna var fascister, och då menar jag överklassen.
Ryssland släppte Finland 1917 i slutet av december efter Bolsjevikernas revolution.
Finnarna hade försökt få andra stater att erkänna deras självständighet strax innan, men de andra ville inte för de visste inte om det var passande.
Storfurstendöme är en titel som inte stämmer med svenska översättningar av adelstitlar. Vi har hertigdöme motsvarande. Finland hade en viss självbestämmanderätt gentemot Ryssland, men var vasaller till tsaren.