2022-05-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det enda du kan vara säker på är att media kommer att skriva om allt de bara kan. De kommer att spekulera och antyda samt svänga frågorna fram och tillbaka. Media är det stora problemet i dagens samhälle. Det är dessa som bär falska nyheter.

Media uppviglar. De skapar en aggressivitet.

Det behövs inte mer aggressivitet nu - utan mindre.
Citera
2022-05-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Vad jag kan se så är 69% av männen och 46% av kvinnorna i dagsläget för Nato.
Mot Nato är ca 20% och ca 20% vet som vanligt ingenting. Mer specifikt tänkte jag på
några framträdande ljushuvuden: Märta Stenevi (MP), Nooshi Dadgostar (V),
Annika Strandhäll (S-kvinnor och vår blivande ekonomiminister).

För övrigt kunde vi gott ta emot amerikanska militärbaser. Både på Gotland och fastlandet.
Då får vi in dollar, som dessutom kan bli en parallellvaluta.

Nato-baser menar du nog (svenska/europeiska natosoldater kan bemanna dem)
Citera
2022-05-18, 16:49
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaomegarice
Trump är så himla naiv när det kommer till USA utrikespolitik. Det är just därför han är en bra president eftersom han faktiskt vill ha fred. Neocons och vapenlobbyn hatar honom 😂
Vill ha fred? Tror du att det blir fred i världen om USA lämnar walk over? Det kommer länder som Kina och Ryssland att se som en möjlighet att flytta fram sina positioner. Det skulle tvärtom öka risken för krig.
Citera
2022-05-18, 16:50
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Trump kan inte få USA att lämna NATO, det finns något som heter demokrati i USA tillskillnad från Ryssland.

Ska Trump lyckas med det så kommer han behöva ett betydande stöd från sina republikaner, vilket jag finner extremt osannolikt.
Vi får väl hoppas det, men det är ändå ett bekymmer att ha en USA president som vill att USA ska lämna NATO. Det är inte en bra situation.
Citera
2022-05-18, 16:51
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

Det är ju amerikanska krigsskepp i Stockholm idag och för Ryssland är det ett aggressivt beteende.
Citera
2022-05-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Frågan lyder. Vad skiljer sig denna invasion i UA för den Nato gjorde i Irak, sorry USA.
För jag är säker att varken du eller någon annan här inne kallade Putin för Diktator innan den 24 Feb, och innan tidningarna började sin propaganda.
Vi går från att vara Alliansfria rakt i fällan av att vara beroende av världens genom tiderna största krigshetsare USA/Nato

Saddams Irak var en diktatur och Ryssland försöker invadera Ukraina medans USA faktiskt invaderade Irak, stor skillnad där. Som du själv skrev NATO länder själv valde om de ville delta, det är ju väldigt bra ett tydligt bevis att man inte måste göra som USA vill bara för att man är med i NATO.

Du vet väl inte vad jag kallar Putin för före 24:februari, bara att det är extremt mycket tydligare efter det håller jag med om.

Om USA gjorde en felaktig invasion av Irak så betyder väl inte att Rysslands försök till invasion av Ukraina rätt och som sagt bara för att man är NATO land behöver man inte görs som USA vill, vilket Irak kriget är ett bevis på.
Senast redigerad av Fyllskalle 2022-05-18 kl. 16:56.
Citera
2022-05-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det är ju amerikanska krigsskepp i Stockholm idag och för Ryssland är det ett aggressivt beteende.

Men det är ju en 10 dagars övning med Baltikum som är inplanerad sen långt innan Ryssland invaderade Ukraina. Har inget med Nato-ansökan att göra mer än att skeppet åker hit när de ändå är här.
Citera
2022-05-18, 16:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det beror väl på hur viktig NATO-frågan är för dem. Och om de känner sig överkörda. Hafsig process, osv.
Fast nej-anhängare bland ledande socialdemokrater går nog inte över till V eller MP.
S-ledningen ville väl stöka undan frågan före valet för att det INTE skulle bli en valfråga. Nu hoppas de kanske på att medlemmar som är emot NATO stryker ett streck över det och glömmer. Accepterar att ansökan redan är inskickad. Koncentrerar sig på andra frågor i stället.
Det beror på om förtroendet för partiledningen består.
Nu kommer det väl bli rätt mycket stök framöver. Natoprocessen kommer ta tid och det kan ju bli en valfråga ändå.
Nästan lite rätt åt dem eftersom de ville hafsa igenom beslutet.

Jag menar givetvis S-väljare inte S-ledningen. Absolut är de så att de vill städa undan detta från valscenen fortast möjligt och folk har ju en benägenhet att snabbt glömma. De personer som ligger till vänster i partiet och som sett nej till NATO som en grundbult kanske kommer att rösta på V eller MP som ren protest.
Citera
2022-05-18, 16:58
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Frågan lyder. Vad skiljer sig denna invasion i UA för den Nato gjorde i Irak, sorry USA.
För jag är säker att varken du eller någon annan här inne kallade Putin för Diktator innan den 24 Feb, och innan tidningarna började sin propaganda.
Vi går från att vara Alliansfria rakt i fällan av att vara beroende av världens genom tiderna största krigshetsare USA/Nato
Putin har varit diktator i 30 år men det har varit en ständig nedmontering av demokratin som det fanns en del av i början. Han har hela tiden utökat sin makt och blivit allt hårdare mot meningsmotståndare. Detta har accelererat. Att Putin är en diktator har ingenting med Ukrainakriget att göra. Det har varit tydligt i årtionden. Jag har svårt att tro att någon som hänger med i världsutvecklingen har missat detta.
Citera
2022-05-18, 17:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Media uppviglar. De skapar en aggressivitet.

Det behövs inte mer aggressivitet nu - utan mindre.

Media söker sensation och effekt på alla möjliga sätt i det löpande flödet. På ledarsidorna håller politrukerna en partivänlig linje, men på nyhetssidorna är det cirkus.
Citera
2022-05-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ja det menar jag nog. Tänkte att det ändå är vanligast med amerikaner,
som i Tyskland och Polen till exempel.
Jag vill gärna värna om den transatlantiska gemenskapen.
Men natosoldater från Montenegro är också välkomna.
Då dyker mera euro upp, de har ju euro som valuta fast de inte
är med i EU.
Citera
2022-05-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Vad jag kan se så är 69% av männen och 46% av kvinnorna i dagsläget för Nato.
Mot Nato är ca 20% och ca 20% vet som vanligt ingenting.
I övrigt kan man undra hur många som hade varit positiva till NATO, om dom tänker att NATO inte kan hjälpa vid eventuell ryska aktioner.
Det är väl liksom det som är hela grejen, och då borde följden bli en extremt noggrann utvärdering av hur stor sannolikheten NATO kan hjälpa, och hur ofta- samt i vilken form den hjälpen kan förekomma. Samt skillnaden mellan vad som "borde" hända, till skillnad från vad som faktiskt brukar hända, historiskt sett.

Jag har gjort det själv, i relativt hög utsträckning, och jag har själv kommit till åsikten att NATO-medlemskap kommer inte utgöra något nämnvärt skydd, eller ens avskräckande faktor för Ryssland. Men det verkar som regeringen har annan information än jag.
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-18 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in