Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Om man måste välja mellan att bli utsatt för ryska IT-attacker och att bli invaderade, våldtagna och mördade, så tror jag ändå att baltländerna är glada att de valde det första.
I Ukraina har ryssen visat hur man behandlar länder som inte är med i NATO.
Klart Sverige också ska gå med. De flesta svenskar som jag pratat med vill inte bli våldtagna och mördade av ryska soldater.
Jag är övertygad om att Nato kommer inte hjälpa vid eventuell rysk invasion.
Nato har ingripit militärt förut, i icke-nato länder där det varit stridigheter, för att hjälpa humanitära situationer där, som varit långt mildare än situationen i Ukraina verkar vara nu. Då borde dom verkligen ingripit militärt i Ukraina nu med, eftersom situationen där verkar långt långt värre, än det Nato ingripit för att avhjälpa förut.
Men det gör dom inte.
Skälet för det - är jag övertygad om - är rädsla för ryska massförstörelsevapen, galenskapsaktioner och dylikt. Putin sa, i början av Ukraina-invasionen, att det land som ens nyser i riktning mot Ukraina, kommer att få se på självaste satan.
Ger sig ryssarna på oss, så säger Ryssarna samma sak. "Ni andra håller er borta, annars jävlar!", och Nato kommer då inte göra någonting, precis som nu i Ukraina. Dom kan inte. Nato kommer bara skicka bistånd, som dom gör nu i Ukraina, i tillräckligt lågmäld form för att ryssarna inte ska tycka dom 'går över gränsen'.
Ur min synvinkel kommer Nato inte förhindra att Sverige blir till aska.
Så Nato kan/kommer inte hjälpa. Vi får inte nämnvärd hjälp av att gå med i Nato. Nato kommer synnerhet inte hjälpa mot IT-attacker, inhemsk politisk störningsoperationer, och andra sabotage-verksamheter.
Vad är näst bästa taktik då, i så fall, för att minska risken att Ryssland ger sig på oss?
Ja inte är det att släppa in Rysslands ärkefiende Nato här hos oss i alla fall. Det är ju bästa sättet att
öka risken att Ryssland ger sig på oss.
Ryssland har aldrig haft några avsikter här uppe. Det har Putin tydligt sagt, och vi var aldrig en del av det splittrade stor-Ryssland som Putin nu försöker sy ihop igen - genom att ta tillbaka Ukraina.
Bästa taktiken (iaf givet dom här två alternativen) tycker jag är att låta saker och ting vara som dom är.
Inget Nato här = inga större problem.