Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-13, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilket episkt skitsnack. Majoriteten av svenska folket är för NATO. Detsamma gäller i riksdagen. Det är med andra ord ett högst demokratiskt agerande att ansöka om medlemskap. Att ni ryssvänner ogillar detta saknar helt betydelse.
Nix, frågan hölls utanför all verklig och öppen debatt. Att just ditt lilla gäng,med draghjälp av gammelmedia, ville ha in landet i NATO på studs ger ingen legitimitet.
Citera
2022-12-13, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
I själva verket börjar vi nu få samma avtal med USA som fanns, fast hemligt, under kalla kriget. Många delar av avtalen försvann efter Palmes död, men nu kommer de tillbaka och denna gång är de inte hemliga. https://www.bokus.com/bok/9789173538...-forbindelser/

Man ska inte ha hemliga säkerhetsavtal, förutom om tekniska procedurer, utan alla invånare ska veta var vi hör hemma.

Så här ljögs det under 8o-talet:
Statsministern THORBJÖRN FÅLLDIN;
Herr talman! Olof Palme har frågat mig om jag klart och entydigt kan ta avstånd från ett påstått uttalande i en tidningsinlervju av försvarsminister Torsten Gustafsson. Uttalandet har återgivits på följande sätt: "Även om vi betraktar oss som neutrala, så vet vi var vi hör hemma."

Oswald Söderqvist har åberopat samma uttalande med tillägget: "Ame*rika är ju den stora demokratin." Han har frågat försvarsministern vad denne avser med yttrandet i fråga.

Efter överenskommelse med försvarsministern besvarar jag båda frågorna i ett sammanhang.

De i pressen återgivna meningarna har inte godkänts av försvarsminister Torsten Gustafsson. Som han har framhållit i tidningen Arbetet innebär de en förvanskning av hans uttalande om den svenska neutralitetspolitiken.

Regeringens syn på neutralitetspolitiken är väl känd. Alliansfriheten i fred, syftande lill neutralitet i händelse av krig, är sedan länge fastslagen av statsmakterna. Denna politik är djupt förankrad hos det svenska folket och utgör grundvalen för vår säkerhetspolitik. Innehållet bestämmer vi själva utan någon yttre inblandning. Vi undviker varje bindning lill andra makter, som kan leda till att självständigheten beskärs.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...er_G50917/html

Palme ville inte att det skulle komma fram att vi hade avtal med USA om kärnvapenparaply mm. Det kände inte heller borgerliga statsråd till, utan bara ett fåtal personer.

Intressant och bra inlägg!
Citera
2022-12-13, 17:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nix, frågan hölls utanför all verklig och öppen debatt. Att just ditt lilla gäng,med draghjälp av gammelmedia, ville ha in landet i NATO på studs ger ingen legitimitet.

Jo
Citera
2022-12-13, 17:42
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Jag tycker de där uttalandena och åtföljande dementierna är jämförbara med när Biden stod och sade, utanför manus, att USA syftar till att krossa Putin, målet för oss är att han och hans regim ska bort - vilket man ju sedan fick blixtpudla på. Samma sak med en del amerikanska uttalanden om att "javisst, vi och NATO är ju egentligen i en avgörande konflikt direkt med Ryssland" - det pudlade man också snabbt på, eftersom NATO officiellt inte alls är inblandade i kriget. Uttalanden av den typen är politiska markeringar, de innebär inga omedelbara strategiska förpliktelser.

Idag har vi en regering, och t o m en ÖB; som inte ens kan förmå sig att säga att man kommer att driva kravet "inga kärnvapen eller permanenta NATO-baser i Sverige i fredstid" - och motiverar detta med att man ska inte vara knusslig när man går in i ett samarbete, och att Sverige minsann ska vara en förebild (!!) för andra länder inom NATO. Det är mycket värre, och i längden farligare för Sverige.

Det har inte alls att göra med de saker som du skriver i din text.
NATO är inte alls i konflikt med Ryssland. För din information är NATO en mellanstatlig militär allians. NATO har inga kärnvapen.

Varför du och dina gelikar tjatar om kärnvapen beror nog på din husse. Det finns inga strategiska fördelar att stationera kärnvapen vare sig på finskt eller svenskt territorium och frågan är således irrelevant. Dessutom har Sverige varit skyddat av det amerikanska kärnvapenparaplyet sedan vi slutade med det svenska kärnvapenprogrammet.
Citera
2022-12-13, 18:57
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Majoriteten av svenska folket är för ett NATO-medlemskap. Det är väl egentligen bara ryssar, serber och vänster-/högerextremister som är starkt emot. Att vi är med i EU är ju positivt också
Vi skrämdes in i EU, allt skulle bli så dyrt och vår export skulle strypas. Vi lovades slippa växla pengar och visa pass samt få billigare alkohol. På så sätt lotsades vi in i EU och inget av det utlovade infriades och inte heller har Norge råkat ut för det vi skrämdes med. Vi betalar åtskilligt mer till EU än vi får in - år ut och år in.

Det kommer att bli exakt samma sak med NATO vilket vi redan ser sker. Försvarsutgifterna rusar i höjden för att vi måste pga av vårt framtida medlemskap. När som helst är vi indragna i krig när vi inget val har utan måste ställa upp med både material och manskap och får lida krigets fasor inte bara på nära håll utan ända in i benmärgen när vi sitter nere i tunnelbanan med stearinljus och ficklampor.

Det är en förbannad lögn att vi varit hotade av Ryssland och tidigare Sovjet. Vi har ju för tusan inte någon landgräns mot dem!! När vi väl är med i NATO ja då har vi plötsligt och olustigt nog en jättegräns mot dem som vi pliktar att försvara. Ja vad med det som händer i Sydkinesiska havet? Rätt vad det är så är USA angripet av Kina och då har vi även kineser att strida mot.....eller nä...ett sådant scenario är väl ändå att måla fan på väggen eller inte fast om så då tar vi det med det numera så vanliga innötta "vi såg det inte komma". Det valspråket borde kronprinsessan anta sen när hon väl blir drottning
Citera
2022-12-13, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Vi skrämdes in i EU, allt skulle bli så dyrt och vår export skulle strypas. Vi lovades slippa växla pengar och visa pass samt få billigare alkohol. På så sätt lotsades vi in i EU och inget av det utlovade infriades och inte heller har Norge råkat ut för det vi skrämdes med. Vi betalar åtskilligt mer till EU än vi får in - år ut och år in.

Det kommer att bli exakt samma sak med NATO vilket vi redan ser sker. Försvarsutgifterna rusar i höjden för att vi måste pga av vårt framtida medlemskap. När som helst är vi indragna i krig när vi inget val har utan måste ställa upp med både material och manskap och får lida krigets fasor inte bara på nära håll utan ända in i benmärgen när vi sitter nere i tunnelbanan med stearinljus och ficklampor.

Det är en förbannad lögn att vi varit hotade av Ryssland och tidigare Sovjet. Vi har ju för tusan inte någon landgräns mot dem!! När vi väl är med i NATO ja då har vi plötsligt och olustigt nog en jättegräns mot dem som vi pliktar att försvara. Ja vad med det som händer i Sydkinesiska havet? Rätt vad det är så är USA angripet av Kina och då har vi även kineser att strida mot.....eller nä...ett sådant scenario är väl ändå att måla fan på väggen eller inte fast om så då tar vi det med det numera så vanliga innötta "vi såg det inte komma". Det valspråket borde kronprinsessan anta sen när hon väl blir drottning

Det är väl bara positivt att vi rustar upp vårt nedmonterade försvar.

Och självklart har vi varit hotade av ryssjävlarna. Bara det senaste året har Ryssland hotat oss och andra europeiska länder ett flertal gånger. Vi kommer inom en snart framtid gå med i NATO och trivs du inte med det så kan jag tipsa om att paradiset i öst letar efter begåvningreserver som du själv.
Citera
2022-12-13, 19:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Det är väl bara positivt att vi rustar upp vårt nedmonterade försvar.

Och självklart har vi varit hotade av ryssjävlarna. Bara det senaste året har Ryssland hotat oss och andra europeiska länder ett flertal gånger. Vi kommer inom en snart framtid gå med i NATO och trivs du inte med det så kan jag tipsa om att paradiset i öst letar efter begåvningreserver som du själv.
Har du inte lagt märke till att jag är fullt medveten om att frågan är avgjord? Vi kommer att gå med bara vi får eller mer rakt på sak uppfyller de krav som riktas mot oss. Som sagt taska är såld åt räven. Jag skall absolut inte till Ryssland. Finns bara en sak jag därifrån uppskattar och högaktar - sexmoralen. Nä, hör och häpna, jag står faktiskt i begrepp om att söka visum till USA
Citera
2022-12-13, 19:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Har du inte lagt märke till att jag är fullt medveten om att frågan är avgjord? Vi kommer att gå med bara vi får eller mer rakt på sak uppfyller de krav som riktas mot oss. Som sagt taska är såld åt räven. Jag skall absolut inte till Ryssland. Finns bara en sak jag därifrån uppskattar och högaktar - sexmoralen. Nä, hör och häpna, jag står faktiskt i begrepp om att söka visum till USA

Ok....
Citera
2022-12-13, 20:44
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Två finländare på semester i Turkiet lägger upp en video på Tiktok där de river sönder några turkiska lira-sedlar och ropar "Jag är rik! Det här är ju inte ens pengar!" efter att på växelkontoret ha insett hur svag den turkiska valutan är. Klippet väcker hatiska kommentarer och på kvällen samma dag blir de uppsökta av polis, arresterade och rejält misshandlade. Det är nämligen kriminellt att förstöra sedlar i Turkiet, eftersom de har ett porträtt av Aatatürk...

Männen har nu efter en snabb rättegångsförhandling skickats av för utvisning, men på utvisningscentret fortsatte den råa misshandeln...

https://www.dn.se/varlden/de-rev-son...misshandlades/

Varför i helvete anser Sverige och Finland att det är värt att krypa för detta land?

Dom är så, så jätterädda för Putin?
Dom är tagna på sängen, trodde USA skulle lösa problemet genom att ta Turkiet i örat?
Dom spelar 5D-schack?
Dom går igång på att krypa för muslimer?
Citera
2022-12-13, 22:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Dom är så, så jätterädda för Putin?
Dom är tagna på sängen, trodde USA skulle lösa problemet genom att ta Turkiet i örat?
Dom spelar 5D-schack?
Dom går igång på att krypa för muslimer?
Moderater och Timbro-influerat folk tror gärna att "USA fixar ju allt", det är ingen hemlighet, Men att en så stor del av våra politiker, från höger till vänster (även den förra regeringen) är så här naiva och ansvarslösa??
Citera
2022-12-13, 23:40
Medlem
Kan dröja ett helt år innan vi är med i Nato det här har skötts så jävla dåligt

Hoppas vi har fortsatt försvarsgarantier under tiden.
Citera
2022-12-13, 23:42
Medlem
https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...ramtidsstudie/

Hittade ingen tråd om det men läsvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in