Citat:
Ursprungligen postat av
COV-NL63
I själva verket börjar vi nu få samma avtal med USA som fanns, fast hemligt, under kalla kriget. Många delar av avtalen försvann efter Palmes död, men nu kommer de tillbaka och denna gång är de inte hemliga.
https://www.bokus.com/bok/9789173538...-forbindelser/
Man ska inte ha hemliga säkerhetsavtal, förutom om tekniska procedurer, utan alla invånare ska veta var vi hör hemma.
Så här ljögs det under 8o-talet:
Statsministern THORBJÖRN FÅLLDIN;
Herr talman! Olof Palme har frågat mig om jag klart och entydigt kan ta avstånd från ett påstått uttalande i en tidningsinlervju av försvarsminister Torsten Gustafsson. Uttalandet har återgivits på följande sätt: "Även om vi betraktar oss som neutrala, så vet vi var vi hör hemma."
Oswald Söderqvist har åberopat samma uttalande med tillägget: "Ame*rika är ju den stora demokratin." Han har frågat försvarsministern vad denne avser med yttrandet i fråga.
Efter överenskommelse med försvarsministern besvarar jag båda frågorna i ett sammanhang.
De i pressen återgivna meningarna har inte godkänts av försvarsminister Torsten Gustafsson. Som han har framhållit i tidningen Arbetet innebär de en förvanskning av hans uttalande om den svenska neutralitetspolitiken.
Regeringens syn på neutralitetspolitiken är väl känd. Alliansfriheten i fred, syftande lill neutralitet i händelse av krig, är sedan länge fastslagen av statsmakterna. Denna politik är djupt förankrad hos det svenska folket och utgör grundvalen för vår säkerhetspolitik. Innehållet bestämmer vi själva utan någon yttre inblandning. Vi undviker varje bindning lill andra makter, som kan leda till att självständigheten beskärs.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...er_G50917/html
Palme ville inte att det skulle komma fram att vi hade avtal med USA om kärnvapenparaply mm. Det kände inte heller borgerliga statsråd till, utan bara ett fåtal personer.
Jag tycker de där uttalandena och åtföljande dementierna är jämförbara med när Biden stod och sade, utanför manus, att USA syftar till att krossa Putin, målet för oss är att han och hans regim ska bort - vilket man ju sedan fick blixtpudla på. Samma sak med en del amerikanska uttalanden om att "javisst, vi och NATO är ju egentligen i en avgörande konflikt direkt med Ryssland" - det pudlade man också snabbt på, eftersom NATO officiellt inte alls är inblandade i kriget. Uttalanden av den typen är
politiska markeringar, de innebär inga omedelbara strategiska förpliktelser.
Idag har vi en regering, och t o m en ÖB; som inte ens kan förmå sig att säga att man kommer att driva kravet "inga kärnvapen eller permanenta NATO-baser i Sverige i fredstid" - och motiverar detta med att man ska inte vara knusslig när man går in i ett samarbete, och att Sverige minsann ska vara en förebild (!!) för andra länder inom NATO. Det är mycket värre, och i längden farligare för Sverige.