2022-12-10, 00:23
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej, vi gick med för att Ryssland visade sig vara oberäkneligt, risktagande och fullt kapabel att med våld invadera fredliga grannländer militärt för att nå sina politiska mål.
Nä - tuffe Uffe lovade de räddhågsna att skydda Sverige å dess invånare med att ta Sverige in i NATO bara han fick segra i valet och då skyndade sig styva Maggan att hinna före och säkra upp det eventuella rösttappet. Hade det varit tre år kvar till val så hade inte Hultqvist ändrat sig heller.
Citera
2022-12-10, 08:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Nä - tuffe Uffe lovade de räddhågsna att skydda Sverige å dess invånare med att ta Sverige in i NATO bara han fick segra i valet och då skyndade sig styva Maggan att hinna före och säkra upp det eventuella rösttappet. Hade det varit tre år kvar till val så hade inte Hultqvist ändrat sig heller.

Källa?
Citera
2022-12-10, 08:16
Avstängd
Citat:
Såg detta på Text-TV sid 130 (just nu)
Stoltenberg fruktar storkrig

-Kriget i Ukraina är fruktansvärt. Det
kan också bli storkrig mellan Nato och
Ryssland. Vi jobbar varje dag för att
det inte ska ske.
Han menar vidare på att det kommer att drabba Norge hårt.

Varför i all sin dar skulle vi med å....ja vad då....bara för att det var valrörelse

Det här kriget bara eskalerar mer och mer för var dag.

Det finns, även nu efter valet, en majoritet för NATO-medlemskap i Riksdagen såväl som bland befolkningen. Tugga i dig det, Ivan.

Att du försöker skrämmas med ett kärnvapenkrig är patetiskt.
Citera
2022-12-10, 08:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Såg detta på Text-TV sid 130 (just nu)
Stoltenberg fruktar storkrig

-Kriget i Ukraina är fruktansvärt. Det
kan också bli storkrig mellan Nato och
Ryssland. Vi jobbar varje dag för att
det inte ska ske.
Han menar vidare på att det kommer att drabba Norge hårt.

Varför i all sin dar skulle vi med å....ja vad då....bara för att det var valrörelse

Det här kriget bara eskalerar mer och mer för var dag.

På vilket sätt jobbar NATO hårt varje dag för att det inte skall bli storkrig med Ryssland? En del uppfattar det som att det är vad som redan pågår. Ukrainska soldater som utbildas i NATO-länder och som med allt mer avancerade vapen från NATO-länder ligger i krig med Ryssland.
Vill vi i Sverige och Finland så gärna vara med i NATO när den här konflikten eskalerar till nästa nivå?
Citera
2022-12-10, 08:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
På vilket sätt jobbar NATO hårt varje dag för att det inte skall bli storkrig med Ryssland? En del uppfattar det som att det är vad som redan pågår. Ukrainska soldater som utbildas i NATO-länder och som med allt mer avancerade vapen från NATO-länder ligger i krig med Ryssland.
Vill vi i Sverige och Finland så gärna vara med i NATO när den här konflikten eskalerar till nästa nivå?

Ja det vill vi såklart!
Ditt resonemang verkar utgå från att NATO är ett land, vilket inte är fallet.
Citera
2022-12-10, 09:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det vill vi såklart!
Ditt resonemang verkar utgå från att NATO är ett land, vilket inte är fallet.

Nej det har jag inte trott. Och varför ska Sverige gå med i NATO? Är det för att vi fruktar en rysk invasion eller för att vi vill vara med i klubben med NATO-länder som främjar krigföring i länder utanför NATO-området?
Citera
2022-12-10, 09:19
Medlem
Då blir vi officiellt i klubben som vi alltid varit med i. Sverige hade sitt kärnvapen program men det blev det inget av och varför?
Citera
2022-12-10, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nej det har jag inte trott. Och varför ska Sverige gå med i NATO? Är det för att vi fruktar en rysk invasion eller för att vi vill vara med i klubben med NATO-länder som främjar krigföring i länder utanför NATO-området?

Vi borde gått med redan 1949.

Ni verkar för övrigt ha svårt att ta in att NATO är en försvarsallians.
Citera
2022-12-10, 10:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det finns, även nu efter valet, en majoritet för NATO-medlemskap i Riksdagen såväl som bland befolkningen. Tugga i dig det, Ivan.

Att du försöker skrämmas med ett kärnvapenkrig är patetiskt.
Ja tacka fan för att det nu finns en vilja att gå med i NATO när vi redan är med i kriget genom att vi kontinuerligt sänder så mycket vapen vi bara kan till Ukraina som tar livet av ryssar och faktiskt även indirekt ukrainare då ryssarna svarar i än högre grad i takt med hur mycket vapen vi levererar.

Vi skulle aldrig ha blandat oss ett skit i några konflikter överhuvudtaget någonstans runt hela jordklotet.

Vi skulle ha haft en folkomröstning om huruvida vi skulle söka medlemskap i NATO eller ej och efter en gedigen debatt som genomlyst allt vad en ansökan skulle innebära.

De kraven som Turkiet ställt på oss för inträde kom säkerligen som en stor överraskning även för dig. Nu är vi i ett limboläge där vi både är med men ändå inte. Aldrig tidigare på över 200 år har risken för rysk specialoperation även i Sverige varit större än nu och jo vapen får vi nog av NATO men att NATO förklarar krig mot Ryssland för vår skull det gör de bara inte av samma skäl som de inte gjort det för Ukrainas sak.

Har vi en folkomröstning nu är jag övertygad om att röstningen faller ut i ett NEJ till dra tillbaka vår ansökan att gå med i NATO. Frågan är redan avgjord. Vad jag säger är att beslutet att ansöka om medlemskap var förbaskat förhastat och framdrivet framförallt just för att det stundade ett val och till det behövs ingen källa att så var fallet utan det kan ju vem som helst se att så gick det till.

Jag skräms inte med kärnvapen. Det är ju du som gör som tar upp det och att du gör det visar ju på att även du är skraj för det och det är därför du vill gömma dig bakom och under NATO:s kjortel. Det skyddet är verkligen inget värt utan gör oss bara sårbarare. Det är nu iom vår ansökan och vapenleveranser som vi är en så att säga legitim måltavla för Putins Ryssland.

Jo jo först EU och nu NATO....så såldes vårt land och folk ut inrikespolitik och utrikespolitik som två galopperande parhästar där greppet om tömmarna har förlorats.
Citera
2022-12-10, 10:56
Medlem
Citat:
Ja tacka fan för att det nu finns en vilja att gå med i NATO när vi redan är med i kriget genom att vi kontinuerligt sänder så mycket vapen vi bara kan till Ukraina som tar livet av ryssar och faktiskt även indirekt ukrainare då ryssarna svarar i än högre grad i takt med hur mycket vapen vi levererar.

Vi skulle aldrig ha blandat oss ett skit i några konflikter överhuvudtaget någonstans runt hela jordklotet.

Vi skulle ha haft en folkomröstning om huruvida vi skulle söka medlemskap i NATO eller ej och efter en gedigen debatt som genomlyst allt vad en ansökan skulle innebära.

De kraven som Turkiet ställt på oss för inträde kom säkerligen som en stor överraskning även för dig. Nu är vi i ett limboläge där vi både är med men ändå inte. Aldrig tidigare på över 200 år har risken för rysk specialoperation även i Sverige varit större än nu och jo vapen får vi nog av NATO men att NATO förklarar krig mot Ryssland för vår skull det gör de bara inte av samma skäl som de inte gjort det för Ukrainas sak.

Har vi en folkomröstning nu är jag övertygad om att röstningen faller ut i ett NEJ till dra tillbaka vår ansökan att gå med i NATO. Frågan är redan avgjord. Vad jag säger är att beslutet att ansöka om medlemskap var förbaskat förhastat och framdrivet framförallt just för att det stundade ett val och till det behövs ingen källa att så var fallet utan det kan ju vem som helst se att så gick det till.

Jag skräms inte med kärnvapen. Det är ju du som gör som tar upp det och att du gör det visar ju på att även du är skraj för det och det är därför du vill gömma dig bakom och under NATO:s kjortel. Det skyddet är verkligen inget värt utan gör oss bara sårbarare. Det är nu iom vår ansökan och vapenleveranser som vi är en så att säga legitim måltavla för Putins Ryssland.

Jo jo först EU och nu NATO....så såldes vårt land och folk ut inrikespolitik och utrikespolitik som två galopperande parhästar där greppet om tömmarna har förlorats.
Om det blir kärnvapenkrig så är det Guds vilja.
Citera
2022-12-10, 10:58
Medlem
Citat:

Var inte räd om det blir så kommer vi kanske dö men även de i Ryssland .
Citera
2022-12-13, 13:27
Medlem
Två finländare på semester i Turkiet lägger upp en video på Tiktok där de river sönder några turkiska lira-sedlar och ropar "Jag är rik! Det här är ju inte ens pengar!" efter att på växelkontoret ha insett hur svag den turkiska valutan är. Klippet väcker hatiska kommentarer och på kvällen samma dag blir de uppsökta av polis, arresterade och rejält misshandlade. Det är nämligen kriminellt att förstöra sedlar i Turkiet, eftersom de har ett porträtt av Aatatürk...

Männen har nu efter en snabb rättegångsförhandling skickats av för utvisning, men på utvisningscentret fortsatte den råa misshandeln...

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Det skulle bara vara ett roligt videoklipp på Tiktok. En finsk man var på semester i Ankara med sin finska kompis som var på ett studiebesök i staden. När de växlade pengar upptäckte de att turkisk lira var mycket billigare än euro. 100 euro blev till 2 000 turkiska lira.

Männen filmade ett videoklipp, där en av dem rev sönder turkiska sedlar.

”Jag är rik! Det här är inte ens pengar”, jublade mannen på klippet och rev sönder sedlar.

Det männen inte visste var att det är brottsligt i Turkiet att förstöra pengar. Detta på grund av att sedlar har ett foto på Turkiets grundare Mustafa Kemal Ataturk och andra nationella symboler. Brottet kan leda till ett fängelsestraff på upp till tre år.

Det dröjde inte länge innan hatiska kommentarer började strömma in från turkiska Tiktok-användare. Senare under samma kväll knackades det på dörren. När en av männen öppnade, stod en polis i korridoren och visade sin bricka.

– De visade klippet och frågade om det var jag. Jag hann knappt säga ”ja” innan jag fick en smäll och det svartnade, säger en av männen till finska nyhetsbyrån STT.

Enligt männen misshandlade polisen dem på hotellrummet och senare på polisstationen. Sedan hamnade männen framför en domare.

– Jag sade rakt ut att jag inte visste att det är brottsligt att riva sönder pengar i Turkiet, eftersom det inte är brottsligt i Finland. Jag bad även om ursäkt, säger en av männen till STT och fortsätter:

– Det bara spårade ur. Jag hade inte ens tänkt att det här skulle kunna leda till ett fängelsestraff i Turkiet. Jag visste inte att det var en bild på Ataturk. Videoklippet var ett misstag.

I rätten förstod männen att de skulle frias och få flyga hem till Finland dagen efter, men istället hamnade männen på ett utvisningscentrum. Enligt männen fortsatte misshandeln på utvisningscentrumet.

STT har inte kunnat verifiera misshandeln från en annan källa, men har sett ett stort blåmärke som en av männen säger är ett resultat från misshandel. Bland annat Human Rights Watch har rapporterat om kränkande behandling som migranter utsätts för i turkiska utvisningscentrum. Enligt sajten Euobserver får utvisningscentrumen finansiering av EU.

https://www.dn.se/varlden/de-rev-son...misshandlades/

Varför i helvete anser Sverige och Finland att det är värt att krypa för detta land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in