2022-04-09, 20:50
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Jag ska ta ett tydligt exempel, om du ser ett överfall på gatan på en kvinna. Då gör du inget utan går förbi för det är säkrast (fegast) men om det vore din vän så skulle du agera. Vet du, jag tror inte du skulle lyfta ett finger då heller!
Där är skillnaden på dig och mig..

Ganska uselt exempel. Du kan knappast jämföra överfall på kvinnor med denna situation.
Citera
2022-04-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Mm och där går du på dina rosa moln och vägrar inse att världen inte är ett paradis.

Världen är inte så lätt för de som måste leva under förtryckarregimer och samtidigt vill du inte hjälpa de som faktiskt har det svårt. Dessutom ser du gärna att vi också ska hamna i samma dåliga sits!

Jag går verkligen inte på rosa moln. Men jag vägrar "inse" att världen inte skulle kunna vara ett paradis. Våld, krig, våldtäkter, mord osv är något som de flesta (normala) av oss inte kan förlika oss med. Det vi ska jobba på är alltså att utrota detta mänskliga fenomen. Vi kan börja med att nedrusta. Inte upprusta och krigshetsa.
Citera
2022-04-09, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Sossarna vill inte att Finland skall söka medlemskap till NATO :

Erkki Tuomioja: Peter Hultqvist har fört fram finsk-svensk försvarsallians som alternativ till Nato

Sveriges försvarsminister Peter Hultqvist (S) har föreslagit ett alternativ till att Finland och Sverige går med i Nato: En finsk-svensk försvarsallians med amerikansk uppbackning. Det säger riksdagsledamoten Erkki Tuomioja som hoppas att Finland överväger saken, men befarar att statsledningen redan har bestämt sig för ett Natomedlemskap.

https://www.hbl.fi/artikel/erkki-tuo...tiv-till-nato/

Sossarna i Sverige är inte pigga för NATO medlemskap för vare sig Finland eller Sverige. Finner det intressant att Erkki Tuomioja (stort namn hos finsk soss) kommenterar det hela.., det här är något som man i vanliga fall "håller käft om", och absolut inte glappar i pressen om.

Får en känsla att finska politiker tänker lite annorlunda, angående säkerhetsgarantier i.o.m detta t.o.m kommer ut.

Jag tror verkligen inte Finland vill ha ett Svensk-Finskt samarbete framför medlemskap i NATO. Det är nog mest de äldre inom Socialdemokratin som har fått sin NATO-aversion med modersmjölken. Yngre och mer progressiva socialdemokrater som Sanna Marin är betydligt mer välvilligt inställda.

Bland Sveriges sossar så är det nog ganska splittrat. Jag får vibbarna att Magdalena är för men gråsossar som Persson och Löfvén motarbetar ett NATO-medlemskap.
Citera
2022-04-09, 21:05
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ganska uselt exempel. Du kan knappast jämföra överfall på kvinnor med denna situation.

Det är klart jag kan, ett överfall av någon starkare på någon svagare, som inte accepterar den svagares fria vilja. Du ser ju att jag just använde det som ett lysande exempel!
Citera
2022-04-09, 21:08
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Jag går verkligen inte på rosa moln. Men jag vägrar "inse" att världen inte skulle kunna vara ett paradis. Våld, krig, våldtäkter, mord osv är något som de flesta (normala) av oss inte kan förlika oss med. Det vi ska jobba på är alltså att utrota detta mänskliga fenomen. Vi kan börja med att nedrusta. Inte upprusta och krigshetsa.

Du kan inte försöka att stoppa en våldsam angripare med dina drömmar. Det leder till att den cyniske och starkare anfallaren, Ryssland i det här fallet om det gått dig förbi, använder just det här för att skrämma sådana som dig. Ska vi inte stå upp mot sådana förtryckare tycker du?
Citera
2022-04-09, 21:09
Medlem
Om Sverige och Finland går med i Nato, så är det indirekt en nordisk försvarsallians. Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island är alla då med och förbundet att stödja varandra vid krig. Exempel kan Danmark stationera sina Fregatter i Visby (då Sverige inte har några själva så kompletterar de varandra) kombinert med svenska ubåtar. Då har inte ryssen så mkt att sätta emot på östersjön.
Det är ju så vi vill ha det?

Sedan är man helt säker på att Storbritannien också backar upp så oavsett vem som leder USA är denna nordiska försvarsallians de bästa som kan hända.
Senast redigerad av abracadabra1619 2022-04-09 kl. 21:14.
Citera
2022-04-09, 21:10
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag tror verkligen inte Finland vill ha ett Svensk-Finskt samarbete framför medlemskap i NATO. Det är nog mest de äldre inom Socialdemokratin som har fått sin NATO-aversion med modersmjölken. Yngre och mer progressiva socialdemokrater som Sanna Marin är betydligt mer välvilligt inställda.

Bland Sveriges sossar så är det nog ganska splittrat. Jag får vibbarna att Magdalena är för men gråsossar som Persson och Löfvén motarbetar ett NATO-medlemskap.
Sverige, Finland och USA bildar allians.
Bra lösning och alla glada och nöjda.
Ännu en schack matt för Ryssland.
Citera
2022-04-09, 21:13
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Så du menar att det blir krig om vi går med i NATO? Jag tror tvärt om!
I Sverige bestämmer vi själva vår politik. Så vill jag att det ska fortsätta att vara.
När man går med i NATO bestämmer man vad som ska gälla för ljust Sverige.
Man formar reglerna så att det passar våra normer mm.

Ok, när man går med i NATO bestämmer man vad som ska gälla för ljust Sverige. Ok, bödel alltså. Som Ukraina.
Citera
2022-04-09, 21:20
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Ok, när man går med i NATO bestämmer man vad som ska gälla för ljust Sverige. Ok, bödel alltså. Som Ukraina.
Haha om Sverige går med i NATO och Ryssland skulle anfalla, oavsett om det är konventionellt eller med kärnvapen så förvandlas Ryssland och stora delar av Europa och Nordamerika till en självlysande parkeringsplats varför det aldrig kommer ske. Att gå med i NATO för svensk och finsk del innebär att risken för anfall minskar eftersom Ryssland, obeaktat deras höga tonläge i duman avsedd för inriked konsumtion, mycket väl vet om att ett krig mot NATO hade varit mer ensidig än en gruppvåldtäkt till deras nackdel. Det är så försvarsalliansen fungerar.
Citera
2022-04-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Varför skulle finnarna gå med i en allians med Sverige och få en dubbelt så stor yta att försvara?
Sverige har ju alltid "kämpat till siste finne".
Citera
2022-04-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Jag skulle vara mer orolig över krig, "bödeln" - som du uttrycker det, om Sverige inte vore med i NATO
Det är inte Ukraina som anfaller Ryssland. Det är Ryssland som invaderar Ukraina.
Är du nykter?
Citera
2022-04-09, 21:35
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Är svenska män så sugna på att ge sig ut i Nato-krig, inte bara i försvar för vårt eget land utan för andra länder också? Det förvånar mig eftersom de anser sig ha blivit så "feminiserade" i Sverige. Det sämsta en man kan bli, tydligen.

För övrigt kan man undra hur många länder som krävs mot Ryssland (som man anser är värdelösa på alla sätt och vis, inte minst militärt)? 28 länder är medlemmar i Nato och alla rädda för Ryssen är. Patetiskt.

Ja när jag var ung sa man: "Make love not war." Och jag som trodde att det gällde fortfarande.
Men icke! Vad förvånad man blev! Nu är det krig som gäller. Annars är man feg. Man börjar väl bli gammal. Platsar inte alls bland dagens unga svenska självmordskandidater. Det är nåt allvarligt fel på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in