Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 15:20
  #385
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag menar inte att de som strider ska filma, även om det göra så över hela världen vid krig, nu när alla bär på en mobil. Jag menar civilbefolkningen i området, kvarvarande journalister, my digjetspersoner etc.

Varför är det dumt att släppa filmerna på nätet nu? Du får gärna förklara hur du tänker. Om jag var utsatt för ett krig skulle jag vilja visa för omvärlden vad som händer.
Att visa utbrända fordon och soldater är en sak. Det ser vi mycket av.

Jag tror inte att varken Ryska eller Ukrainska förband tillåter journalister att filma nära frontlinjen. Lägger man dessutom upp det på nätet så röjer man ju direkt sin taktik och sin disposition till fienden. varför skulle man göra det?
Sedan tror jag att de flesta civila personer är tillräckligt rädda om sina liv för att stanna vid frontlinjen och filma. Det hade i varje fall inte jag gjort. De få filmer man sett på stridigheter har mest varit slumpen. Spaningsförband som stött på varandra. Inte själva huvudstyrkorna.
Citera
2022-02-27, 15:22
  #386
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Och vi som är börsinvesterare fick plötsligt ett meddelande från Avanza att alla forum är stängda sedan 2 månader. Tusentals investerare var där och kommunicerade. Avanza skrev att ett nytt forum är på gång via inlog BankID. Inget har hänt och vi har nu ingen plats att dela ekonomisk info från.
Det där låter ju helt sinnessjukt! Vad fan är det som händer?
Citera
2022-02-27, 15:22
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Håller med faktiskt (Intressant) trådstart då jag oxå börjat funderar mer och mer.. kan konstatera att det TS skriver har även jag funderat på.. Då jag streamar på nätet så hittar jag flera online kamrer i Ukraina och Kiev, och inte har sett något utav kriget, så jag ställer samma fråga vad är på gång vad väntar Putin på om han verkligen vill göra allvar av sitt försök…

Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Har tänkt i liknande banor själv, var är videos på regelrätta strider etc. Det är underligt med så här lite info.

Följer inte kriget dygnet runt men håller med om att man inte har sett så mycket. Kanske kommer det lite mer action på webkamerorna de följande dagarna om man kommer att komma in mer centralt i Kiev? Angående privatpersoner så har väl de flesta antingen flytt fältet eller gömmer sig i tunnelbanan. Dessutom har de i någon stad fått utegångsförbud i några dagar för deras egna säkerhet, det lilla jag sett filmas kommer från bostadshus på säkert avstånd. Ja förutom de som direkt approachat och skällt ut ryska soldater.

Här är dock några klipp på lite sammandrabbningar.
https://twitter.com/NicinskiPiotr/st...29997372252166
https://twitter.com/nexta_tv/status/1497642231284523010
https://twitter.com/YWNReporter/stat...XjHl_vzIW8Htpw
https://twitter.com/RALee85/status/1497437744125128709
https://twitter.com/Pardonne_mois/st...90361509457922
Flyglarmet i Kiev var visst igång kl 20 igår och kl 03.40 i natt lokal tid.
Precis i början. https://www.youtube.com/watch?v=k8yBajlwRwU
1.09.30 Enstaka blixtrande. 1.13.20 Lite mer blixtrande samt flyglarm. 1.20.20 Blixtrande. https://www.youtube.com/watch?v=mcH7cUxXAnw
https://twitter.com/RALee85/status/1497829088123359236
__________________
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-02-27 kl. 15:45.
Citera
2022-02-27, 15:23
  #388
Medlem
KreugerGulds avatar
Den ryska presidenten, har nog räknat med det mesta vi i väst planerar att planlägga! Och Ryssland kommer inte drabbas något nämnvärt av dessa sanktioner! Man skall ha klart för sig att vi matas av propaganda! Därav skall man inte tro så mycket av den media som tillåts visas upp för oss!
Det här ryska anfallet på Ukraina är inte oprovocerat! Utan det ligger något unket i botten som gjort att Ryssland taget detta steg till att angripa Ukraina, att inte ta den ryska presidenten på allvar är riktigt dumt! Man har nu engagerat sina trupper med atom vapen, oprovocerat? Nej!
Nato provocerar genom att cirkulera över Norden med b52 plan som helt klart går att bestycka med kärnvapen! Dårar!!!
Citera
2022-02-27, 15:32
  #389
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jag käftade med en person innan anfallet och sa att man inte anfaller ett land av Ukrainas storlek med 130 000 man. Tyskland angrep Polen (lika stor befolkning som Ukraina) med mer än 2 miljoner soldater och det kriget tog 6 veckor.
USA invaderade Irak med 600 000 man (första gången) och då hade Irak en befolkning på 18 miljoner. Ja, något känns väldigt skumt här...

Kanske man vill ha ett långt och utdraget krig för att på så sätt kunna genomföra "The Great Reset"? För varje dag som det pågår kommer inflationen göra oss vanliga människor fattigare. Lägg till det oro på världens börser och allmän osäkerhet så har vi en giftig cocktail.

Samtidigt är det också en perfekt avledningsmanöver för att gömma undan plandemin och vaccinfiaskot.

Varken makthavare eller MSM har nog särskilt bråttom att få slut på konflikten.
Citera
2022-02-27, 15:32
  #390
Medlem
Kolla "Ukraine on fire" från 2016 av Igor lopatonik. Oliver Stone medverkar också, så kommer du förstå vilket genomruttet land Ukraina blivit sedan USSR föll och dom blev "självständiga".

Gjordes även en uppföljare 2019 som heter "Revealing Ukraine".

Förstår man inte bakgrunden till konflikten, så förstår man inte heller Rysslands agenda.

Ibland krävs det lite mer information än propagandan i nyheterna.
Citera
2022-02-27, 15:34
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Kanske man vill ha ett långt och utdraget krig för att på så sätt kunna genomföra "The Great Reset"? För varje dag som det pågår kommer inflationen göra oss vanliga människor fattigare. Lägg till det oro på världens börser och allmän osäkerhet så har vi en giftig cocktail.

Samtidigt är det också en perfekt avledningsmanöver för att gömma undan plandemin och vaccinfiaskot.

Varken makthavare eller MSM har nog särskilt bråttom att få slut på konflikten.

Också tänkt den tanken. COVID pandemin har gjort sitt, nu ett utdraget och drygt krig kan styra oss mot Klaus schwaubs agenda.
Citera
2022-02-27, 15:38
  #392
Medlem
shoottheelkss avatar
Rysk GRU överstes syn på vad som pågår!
https://www.bitchute.com/video/6zWZmOOyBzeI/

Intressant att höra hur Ryska militära underrättelsetjänsten ser på det hela!
Citera
2022-02-27, 15:40
  #393
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.
En poäng är väl att det är svårt o köra blitz i ett så stort land där man är snäll mot befolkningen.
Deras softa approach gör kriget konplicerat.
Putin kan inte va hårt not folket, han vill åt regeringen men foölet sätter dig emot, han har helt enkelt betett sig som ett svin och nu hamnat i en militärstrategisk svår situation.
Du måste typ bränna ut husen men hur bra är det då de blir tydligt att Ukrainas armé är lojal sitt land och regering.
Att döda presidenten eller helt enkelt ge sig på befolkningen skulle vinna kriget, men göra putin otroligt impopulär och helt utfryst i världen som en tyrann o hatad av de slaviska folket.

Ett utdraget krig kan på så sätt gynna båda men också Ukraina så länge de får mat o vapen. De gör bara putin och insatsen mer och mer impopulär nämligen.
Citera
2022-02-27, 15:40
  #394
Medlem
Min gissning är att en stor del av krutet som Ryssarna bränner av nu är i området nordväst om Kiev och sjön Dnepr i syfte att nå Kiev och störta/fånga in/döda ukrainas regering.

Där ligger bland annat orter som Tjernobyl, Ivankiv, Irpin som alla har nämnts i nyheterna. På en karta såg jag också att det är detta område som ryssarna också gjort störst framsteg. På övriga fronter verkar det stå mer still enligt kartan jag såg.

Gatustriderna som pågår i Charkiv skrivs det också mycket om, denna staden ligger precis vid ryska gränsen på ukrainas östra gräns.

Kiev och Charkiv är de två största städerna i Ukraina.

(båda städerna är givetvis också knutpunkter med stora vägar ut mot alla håll)
Citera
2022-02-27, 15:40
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Kanske man vill ha ett långt och utdraget krig för att på så sätt kunna genomföra "The Great Reset"? För varje dag som det pågår kommer inflationen göra oss vanliga människor fattigare. Lägg till det oro på världens börser och allmän osäkerhet så har vi en giftig cocktail.

Samtidigt är det också en perfekt avledningsmanöver för att gömma undan plandemin och vaccinfiaskot.

Varken makthavare eller MSM har nog särskilt bråttom att få slut på konflikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmfinest93
Också tänkt den tanken. COVID pandemin har gjort sitt, nu ett utdraget och drygt krig kan styra oss mot Klaus schwaubs agenda.


Citera
2022-02-27, 15:47
  #396
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Helt absurda siffror och uppenbar krigspropaganda.

De verkliga ryska förlusterna är mycket högre, dröjer inte länge förrän de räknas i tiotusental.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in