Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-02-27, 20:36
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Nordkorea?

Kuba?

Kina?
Citera
2022-02-27, 20:42
Bannlyst
Alla 3 + Venezuela, Iran och kanske Indien dock tveksamt.
Citera
2022-02-27, 20:43
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Nordkorea?

Kuba?

Kina?

Nordkorea och Kuba känner nog inte för att begå nationellt självmord, så då återstår bara Kina. Och Kina verkar mer benägna att agera utifrån ett cost/benefit-perspektiv. Är det värt att ödelägga landet ett par generationer framöver, för den minimala chansen att tillskansa sig Taiwan? Finns för mycket på minuskontot för att komma till Rysslands försvar. Man skulle nog ge allt stöd man kan utan att uppfattas som en direkt aktiv allierad i kriget, men dra gränsen där.
Citera
2022-02-27, 20:49
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Alla 3 + Venezuela, Iran och kanske Indien dock tveksamt.

Det skulle ju vara total katastrof. Tror du verkligen Kina skulle vara beredd att ta de ekonomiska konsekvenserna?
Och varför tror du Indien? Har de så starka relationer till Ryssland? Hade jag ingen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nordkorea och Kuba känner nog inte för att begå nationellt självmord, så då återstår bara Kina. Och Kina verkar mer benägna att agera utifrån ett cost/benefit-perspektiv. Är det värt att ödelägga landet ett par generationer framöver, för den minimala chansen att tillskansa sig Taiwan? Finns för mycket på minuskontot för att komma till Rysslands försvar. Man skulle nog ge allt stöd man kan utan att uppfattas som en direkt aktiv allierad i kriget, men dra gränsen där.

Håller med i mångt och mycket. Kina framstår i mina ögon som en väldigt konsekvent nation, där det egna uppbyggandet av teknologi och ekonomi är det främsta målet. Att deras metoder sen är tvivelaktiga i mina ögon är en annan fråga.
Citera
2022-02-27, 20:55
Bannlyst
Citat:
Det skulle ju vara total katastrof. Tror du verkligen Kina skulle vara beredd att ta de ekonomiska konsekvenserna?
Och varför tror du Indien? Har de så starka relationer till Ryssland? Hade jag ingen aning om.

Kina önskar att ta över USAs nåvarande roll som världens ledande supermakt.

Indien har historisk haft nära relationer till Ryssland men som jag skrev är det tveksamt om de vill risikera allt.
Citera
2022-02-27, 20:56
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Håller med i mångt och mycket. Kina framstår i mina ögon som en väldigt konsekvent nation, där det egna uppbyggandet av teknologi och ekonomi är det främsta målet. Att deras metoder sen är tvivelaktiga i mina ögon är en annan fråga.

Att bojkotta Kina skulle slå mer mot väst än mot Kina. Väst har förflyttat så mycket produktion till Kina att skulle de stoppa av så skulle ALLT gå upp i pris och otroligt många hyllor kommer stå tomma.

”Made in china” är inte bara en meme. Väst har utnyttjat billiga produktions priser så mycket och det kommer slå oss hårt. Kineserna har oss ganska hårt om bollarna på det där.
Senast redigerad av Niggward 2022-02-27 kl. 21:04.
Citera
2022-02-27, 20:58
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Ja, och bortsett regimen så är nog folkopinionen en ganska viktig faktor även i en diktatur som Kina.

Vill folket att Taiwan ska tillhöra folkrepubliken? Ja.

Vill folket släppa sina huaweitelefoner och Tien Gow-brickor och massmobilisera för att gå i krig mot en omvärld som har både massivt övertag vad gäller ekonomi och konventionell krigföring, och även sitter på en väldans massa kärnvapen som kina saknar? Nej, de är förmodligen inte särdeles mer intresserade av det än den ryska befolkningen verkar vara.
Citera
2022-02-27, 20:59
Medlem
hur är relationen till iran?
Citera
2022-02-27, 21:02
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Att bojkotta Kina skulle slå mer mot väst än mot Kina. Väst har förflyttat så mycket produktion till Kina att skulle de stoppa av så skulle ALLT gå upp i pris och otroligt många hyllor kommer stå tomma.

”Made in china” är inte bara en meme. Väst har utnyttjat billiga produktions priser så mycket och det kommer slå hos hårt. Kineserna har oss ganska hårt om bollarna på det där

Precis, men det greppet är väl något de ändå vill behålla och få ett utbyte av?
Citera
2022-02-27, 21:05
Medlem
Kina, n korea , serbia 😔
Citera
2022-02-27, 21:08
Medlem
Citat:

Kina väntar ut Putlers och Rysslands kollaps, sen tar dom Taiwan när världen har fullt upp med efterdyningarna av Ukrainakrisen och eventuella kärnvapeninsatser från Putlers sida.
Dom kommer aldrig göra mer än att inte kritisera Ryssland, aldrig att Kineserna är så dumma att dom aktiv militärt kommer att stödja Rysslands oundvikliga kollaps.
Detta är ett drömscenario för Kineserna, nu kan dom ta både Spratleyöarna utanför Filippinerna och Taiwan när USA är upptaget i Europa och absolut inte vill bli inblandad i ett storkrig till.
Citera
2022-02-27, 21:11
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Kina väntar ut Putlers och Rysslands kollaps, sen tar dom Taiwan när världen har fullt upp med efterdyningarna av Ukrainakrisen och eventuella kärnvapeninsatser från Putlers sida.
Dom kommer aldrig göra mer än att inte kritisera Ryssland, aldrig att Kineserna är så dumma att dom aktiv militärt kommer att stödja Rysslands oundvikliga kollaps.
Detta är ett drömscenario för Kineserna, nu kan dom ta både Spratleyöarna utanför Filippinerna och Taiwan när USA är upptaget i Europa och absolut inte vill bli inblandad i ett storkrig till.

Intressant iakttagelse!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in