• 2
  • 3
2022-02-28, 21:54
Medlem
Rallydumpens avatar
Jo jag vet du Ormen Långe ofta har fel även gällande bland annat Andra världskriget. Jag vet och visste att Ryssland var inkompetent men ville inte erkänna det förrän det blev nödvändigt pga uppenbara skäl.
Förutom tjetjener som är av annat virke så borde ryssar och ukrainare vara samma slags människor då de har kultur, religion och i stort sett allt annat gemensamt. Både länderna är mig veterligen lika korrupta så skillnaden måste ligga i tillfällig dålig stridsmoral och dålig planering från ryskt håll och eventuellt färre men modernare väst-vapen i Ukraina.

Jag tycker det är idiotiskt att skicka Ukraina vapen. Nu hotar Putin Sverige med konsekvenser, eller tom säger att sådan kommer att bli fallet. Tänk att kriget spårar ut. Det kan tänkas och det är faktiskt vad Putin varnar för. Låt säg att risken bara är låg men ändå inte noll.
Avståndet från ryskt territorium utanför Sankt Petersburg till Stockholm är 60 mil och från Kaliningrad till Skåne och Göteborg mindre än så.

RS-28 Sarmat kan i topphastighet färdas mer än 7 km per sekund och innehålla många kärnvapenspetsar som över svensk mark flyger åt olika håll exakt där Putin vill att dom ska slå ner.
1 eller ett par megaton över Sveriges 20 största städer, och dom finns inte mer. Risken kommer dessutom kvarstå under lång tid framöver pga 5000 pansarskott som vi kanske själva hade behövs bättre. Var det värt risken Magdalena Andersson?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:S..._t%C3%A4torter
Citera
2022-02-28, 22:00
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Kan bara instämma. Man har antagligen gått på sin egen propaganda. Sanningen är att Ryssland aldrig varit bra i krig och utrustningen man har i dag är minst 30år för gammal och inte alls så effektivt som man själva vill ge sken av.

Nja. Historiskt har Ryssland tenderat att ha varit dåliga på att kriga, men bra på krig. D.v.s. tvärtom mot Tyskland.
Nu verkar de mest vara usla på båda sakerna. Ungefär som Ryssland under det rysk-japanska kriget 1904-1905, fast med den skillnaden att 1904 så var det Ryssland som blev angripna. Så även med ryska mått mätt, så är det här unikt uselt.

Det här är mera som Italien vs. Grekland 1939 om Italien inte hade varit allierade med Tyskland och om Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA istället hade tagit Greklands parti redan innan kriget.

Inte ens Saddams invasion av Kuwait kommer i närheten, eftersom han i alla fall vann fas 1.

Så jag kan nog inte komma på någon regim i Europeisk historia som har försatt sig i ett krig med sådan fatal inkompetens som Putin.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Sedan är Rysslands största problem logisk det går åt en jävla massa grejor för att hålla igång en så här stor arme i strid. Ammo mat reservdelar vatten bränsle osv. Nu kör man in i Ukraina och får soppa torsk och slut på ammunition. Man undrar hur fan dombtänkte med deta. Dom kan omöjligen varit så korkade att dom trodde det skulle gå så enkelt.

Inte bara logistiken. Utan även att de har förlorat 20% av det framgrupperade pansaret, vilket i sin tur innebär att ungefär hälften av deras manöverbataljoner är stridsodugliga, tills dess att dessa har återhämtat sig, fått ny utrustning, ny personal, övat denna personal och samövat förbandet, vilket kan ta månader. Under andra världskriget krävde dylika förluster i t.ex. Tyskland, ofta att förbandet drogs ut ur strid i 3-6 månader , men då hade man redan grundutbildade soldater att stoppa in i förbanden.

Så det ter sig rimligt att kriget nu i huvudsak kommer att stanna upp och reduceras till ställningskrigsföring, vilket bara kommer att gynna Ukraina i längden, eftersom sanktionerna kommer att knäcka Ryssland, samtidigt som väst kommer att hålla Ukraina under armarna ekonomiskt, diplomatiskt, med utrustning och med underrättelser.

Idag Stingers, Javelins och N-LAW (och sannolikt fler Bayaktars från Turkiet), i morgon MiG-29.or och R-73-robotar och därefter kanske 1000 T-72 från NATO, Reapers, MLRS, Patriotbatterier, och landbaserade LRASM.
Citera
2022-02-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Så det ter sig rimligt att kriget nu i huvudsak kommer att stanna upp och reduceras till ställningskrigsföring, vilket bara kommer att gynna Ukraina i längden, eftersom sanktionerna kommer att knäcka Ryssland, samtidigt som väst kommer att hålla Ukraina under armarna ekonomiskt, diplomatiskt, med utrustning och med underrättelser.
Det är ju talande när de fåtal rysstroll som fortfarande försöker föra Putlers talan mest verkar hemfalla åt fantasier där Ryssland antingen går medvetet varligt fram för att skona civilbefolkningen eller hävdar att Ryssland avstår från att använda sina moderna fräsiga prylar för att spara dessa till ett senare tillfälle. Det går väl helt enkelt inte att ta in att kriget faktiskt är ett sådant renodlat fiasko.

En tanke jag leker med, som väl iofs kanske är mer politik än V & M är om det skulle vara möjligt att faktiskt locka Lukasjenka att byta sida genom att erbjuda hans regim "immunitet", häva alla sanktioner och förmånliga handelsavtal med väst mot att han slänger ut ryssarna och vägrar låta dem använda vitryskt territorium för krigsföringen.
Citera
2022-03-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallydumpen
Det var därför jag skrev sett till att det är möjligt. Han lär väl snart placera en del spetsar till Vitryssland. Då kan han skylla på Aleksandr Lukasjenko om han skulle vilja det, eller kanske bara för att de snabbare ska nå europiska huvudstäder.
Varför inte? Ställ istället den frågan... Vad skulle du gjort om hela världen mobbade dig och du kanske även kände att även ditt eget folk hatade dig. Möjligt att Putin redan har eller kommer att komma till den punkten. Första spetsen lär dock bara gå rakt upp i rymden och explodera där.
Svarar Nato eller inte fattar vinken - ja då är vi nära en atomvinter. Då kan Greta Thunberg jubla över globalt fallande temperatur.

Varför komma med en motfråga?
Då kommer jag med en till. Vad säger att han inte stopps när han ska skjuta iväg en eller två st?

Jag ställer en anna fråga. Är det verkligen Putin som styr skeppet nu eller är det andra bakom honom nu som börjar ta över. ?
Citera
2022-03-01, 00:08
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det är ju talande när de fåtal rysstroll som fortfarande försöker föra Putlers talan mest verkar hemfalla åt fantasier där Ryssland antingen går medvetet varligt fram för att skona civilbefolkningen eller hävdar att Ryssland avstår från att använda sina moderna fräsiga prylar för att spara dessa till ett senare tillfälle. Det går väl helt enkelt inte att ta in att kriget faktiskt är ett sådant renodlat fiasko.

En tanke jag leker med, som väl iofs kanske är mer politik än V & M är om det skulle vara möjligt att faktiskt locka Lukasjenka att byta sida genom att erbjuda hans regim "immunitet", häva alla sanktioner och förmånliga handelsavtal med väst mot att han slänger ut ryssarna och vägrar låta dem använda vitryskt territorium för krigsföringen.

Annars så såg jag att Ukraina erbjuder ryska soldater motsvarande en halv miljon SEK om de deserterar.

USA kunde kanske gå in och göra som de gjorde i Koreakriget och erbjuda mera substantiella summor och politisk asyl för den som hoppar av med sitt flygplan till Ukraina. Låt oss säga 100 miljoner USD för en SU-57, 50 miljoner USD för en Tu-160 eller Tu-22M, 25 miljoner för en SU-27/30/34/35, MiG-31 eller MiG-29, 10 miljoner för en attackhelikopter eller SU-25, och 5 miljoner för en transporthelikopter. Ja och kanske 1 miljon per stridsvagn.

Lukashenko skulle man kunna erbjuda en slant (under bordet) och asyl i t.ex. Schweiz eller Dubai om han avgår.
Citera
2022-03-01, 00:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Blir ingen vinst. Bara nederlag och förödmjukelse.
Citera
2022-03-01, 00:34
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Vad gör Ryssland bra och vad gör dom dåligt? Vad borde göras annorlunda?

Viss skada har man dock åsamkat Ukraina, så visst finns det även positiva saker ur ett ryskt perspektiv.
Citera
2022-03-01, 09:58
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Vilka är era bästa militärstrategiska råd för Putin för att vinna kriget mot Ukraina och sionistlakejen Zelenskyj? Om ni vore rysk rådgivare/general...
Vad gör Putin och Ryssland bäst i denna stund för att på slagfältet vinna kriget mot Ukraina?

Hur tycker ni att Ryssland ska göra för att få ett snabbt avslut på Nato-marionetten Ukraina? Vad gör Ryssland bra och vad gör dom dåligt? Vad borde göras annorlunda?

Så Ukraina är både nazistiskt styrt och styrt av sionisterna?
Citera
2022-03-02, 13:53
Medlem
flyer1s avatar
Varför ska vi hjälpa Putins Ryssland vinna? Bättre hålla truten. Men ett råd.

Von Rundstedt phoned Keitel, urging him to go to Hitler and get the decision reversed. Keitel pleaded that this was impossible. "What shall we do?" he asked. Rundstedt is said to have replied "Macht Schluss mit dem Krieg, ihr Idioten!" (one version of the story as told by Blumentritt did not include the "ihr Idioten"). This literally means "End the war, you idiots!", but has commonly been reported in English-language accounts as "Make peace, you idiots!" There has been some doubt raised as to whether Rundstedt actually said this, but Wilmot says the incident was recounted to him and Liddell Hart by Blumentritt, who was present.

Tror nog Putin vill förhandla fram en fred. En enorm konvoj står stilla oantastad norr om Kiev. Kanske de kommit överens vid förra förhandlingen de inte går in i Kiev förrän om det inte blir fred vid nästa möte (idag ) och i gengäld lovar Ukraina att inte attackera konvojen. Ser det som en rimlig förklaring till varför konvojen varken rör sig eller blir attackerad. Om den går in i Kiev blir det blodbad och det vill båda parter undvika. Ukraina förhandlar med kniven mot strupen.
Senast redigerad av flyer1 2022-03-02 kl. 13:56.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in