Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-03, 17:22
Medlem
Då och då läser man om borttappade pass och att vissa tappar resp "tappar" bort sitt pass ett flertal gånger. Ibland löjligt många gånger....

Av det förstår jag att det inte verkar vara några egentliga straff för flerfaldigt förlorade pass, ej heller någon spärrtid. Stämmer det?

Men till min huvudfråga. Finns det en statistik VEM och VILKA är vanligast bland de som regelbundet förlorar sina pass??

Är det nonchalans och slarv, eller säljs de vanligen till andra??

ATT förlorade pass förekommer helt ärligt det vet jag. Mången idrottare och liknande har historier att berätta att de på väg till flygplatsen kom på att passet gått ut,bla bla; och med stort möda och besvär i sista stund lyckades de få ut ett nytt pass.
Citera
2022-03-03, 17:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Då och då läser man om borttappade pass och att vissa tappar resp "tappar" bort sitt pass ett flertal gånger. Ibland löjligt många gånger....

Av det förstår jag att det inte verkar vara några egentliga straff för flerfaldigt förlorade pass, ej heller någon spärrtid. Stämmer det?

Men till min huvudfråga. Finns det en statistik VEM och VILKA är vanligast bland de som regelbundet förlorar sina pass??

ATT förlorade pass förekommer helt ärligt det vet jag. Mången idrottare och liknande har historier att berätta att de på väg till flygplatsen kom på att passet gått ut,bla bla; och med stort möda och besvär i sista stund lyckades de få ut ett nytt pass.

Man lånar ut sitt pass till någon som vill ta sig illegalt till sverige.
Någon som är hyfsat lik, lika lång, ålder stämmer osv.
Passet skickas ner till Turkiet, Irak, Eritrea, Somalia mm och personen bokar en vanlig
flygbiljett i samma namn som passinnehavaren.
I bland tvingas passlånaren förstöra passet innan han landar eller om dom åker i grupp så har
dom reseledare som samlar in passen innan landning.
Citera
2022-03-03, 17:31
Medlem
Citat:

Man kan normalt bara få ut 3st pass varje 5års period.
Behöver man fler måste man kunna styrka behovet.
Citera
2022-03-03, 17:32
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Man får max 3 pass under en femårsperiod, så det går inte att sätta det i system att tappa bort passet.
Citera
2022-03-04, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Man får max 3 pass under en femårsperiod, så det går inte att sätta det i system att tappa bort passet.

OK. Så om det, kanske på Flashback, berättas om folk som tappat ett tjugotal pass inom några få år, så är det troligen en skröna? Eller rent av en lögn, där man försöker antyda att det är "vissa" som "tappar" sina pass osedvanligt ofta?
Citera
2022-03-04, 17:10
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
OK. Så om det, kanske på Flashback, berättas om folk som tappat ett tjugotal pass inom några få år, så är det troligen en skröna? Eller rent av en lögn, där man försöker antyda att det är "vissa" som "tappar" sina pass osedvanligt ofta?

Jag vet inte vad som ligger bakom, men jag vet att du bara får tre pass på fem år. Så kanske är det folk som lyckats skaffa sju identiteter i flyktingkrisen som lyckas få tre nya pass per identitet, eller så ljuger folk på Flashback.
Citera
2022-03-04, 19:32
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag vet inte vad som ligger bakom, men jag vet att du bara får tre pass på fem år. Så kanske är det folk som lyckats skaffa sju identiteter i flyktingkrisen som lyckas få tre nya pass per identitet, eller så ljuger folk på Flashback.
Det kan också vara historier från före de här reglerna infördes. Om jag minns rätt så infördes begränsningen just för att för många "tappade bort" sina pass och beställde nya.

Att någon skulle ha överdrivit, ljugit, eller skrivit något som på annat vis inte helt överensstämmer med sanningen på Flashback avfärdar jag som helt osannolikt.
(OBS! Ironi!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in