2022-03-04, 16:03
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Inte för att jag tror Putin skulle attackera Sverige (av flera logiska anledningar). Men vi är trots allt med i EU. En attack mot ett eu land skulle ses som en attack mot hela EU,vilket skulle resultera i att samtliga länder inom unionen är under attack.

En sån attack skulle vara väldigt kostsam på flera fronter för Ryssland, samtidigt som de dessutom har ett krig i Ukraina.

Media vill framställa Putin som en oberäknelig galning och tyvärr har de lyckats.

Nato och väst har hetsat fram detta. Det har nyligen släppts dokument från Pfizer där biverkningar från vaccinet redovisas. Detta ville pfizer hemligstämpla i 75 år, men fick nobben. Givetvis vill de regeringar och politiker som hetsat i över 2 års tid om detta vaccin få bort fokus på det. Om de dessutom kan öka stödet för Nato och försöka sänka Ryssland på kuppen så är det win win win. Tyvärr
Citera
2022-03-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imemine
Aha, okej! Men i scenariot att Ryssland väljer att attackera just Sverige pga att vi inte är med i NATO samtidigt som konflikten inte spridits till NATO-länder, vilket verkar vara vad vi är rädda för och använda som argument för att gå med i NATO, borde vi ju kunna få försvar från JEF-länderna? Då är deras militära styrka inte helt uppbunden av Nato-insatser, för konflikten har inte spridit sig till andra delar av världen än.

Problemet är att en konflikt kommer väldigt sällan blixtsnabbt. Redan nu så börjar ju Nato att skicka resurser till Östra Europa och binder upp sig där.

Jag är helt övertygad om att Nato, Storbritannien och de övriga länder vi har försvarssamarbete gärna vill hjälpa oss i händelse av ett krig. Men det är rätt så stor skillnad på att vilja något än att vara bunden av det via ett avtal.
Citera
2022-03-04, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet är att en konflikt kommer väldigt sällan blixtsnabbt. Redan nu så börjar ju Nato att skicka resurser till Östra Europa och binder upp sig där.

Jag är helt övertygad om att Nato, Storbritannien och de övriga länder vi har försvarssamarbete gärna vill hjälpa oss i händelse av ett krig. Men det är rätt så stor skillnad på att vilja något än att vara bunden av det via ett avtal.

Ah, det förstås. Intressant. Läskig situation Det här. Tack för svaren och länkarna i ditt tidigare inlägg!
Citera
2022-03-04, 16:06
Medlem
-benito-s avatar
En sådan här ödesfråga borde definitivt avgöras i en folkomröstning.
Citera
2022-03-04, 16:09
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sv-gris
Ja hur tror du moskva ser ut den dagen kamrat🤭detta blir nog räddningen för Finland
Ja moskva ser väl ut som bagdad med antar jag.
Citera
2022-03-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kring-ukraina

”Finlands statsminister Sanna Marin och hennes parti, socialdemokratiska SDP, är på väg att svänga i Nato-frågan till att stödja ett medlemskap.
Detta enligt uppgifter till finska tidningen Iltalehti.
Det innebär i så fall att en majoritet av de finska riksdagspartierna är för att gå med i Nato.
Tidigare i veckan ville Sanna Marin inte svara på frågor om sin hennes inställning till Nato hade ändrats.”

Nu är Finland på gång, hur snart går Sverige med? Tror ni att vi går med i samma veva som Finland?

Vad stoppar Sverige från att gå med? Krävs enbart omröstning i riksdagen eller större folkomröstning? Hur lång tid tar det?

Kommer Ryssland ställa upp trupper vid Finlandsgräns för att skrämma dem? Hinner de gå med i NATO innan Ryssland eventuellt går in där med?

Kommer Putin för panik och attackera Finland på en whim? De gränsar ju till varandra.

Skrämmande utveckling. Känns som vad som helst kan slå slint nu

Tankar?

Norge är med i NATO och gränsar till Ryssland.
Citera
2022-03-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nato borde slänga ut det opålitliga Asiatiska muslimska landet Turkiet.
Egentligen håller jag med dig men ta en titt på vilket land det är som ligger på båda sidor om Svarta havets in-/utlopp... med andra ord böst att ha Turkiet kvar.
Citera
2022-03-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Finns ingen anledning att hetsa "Putler" i onödan. Kan väl vara skönt med ett "fuck you" men är inte riktigt så politik fungerar.
Jo, NU om något är det skäl att " hetsa upp Putler i onödan"
Det är SÅÅ en rättskaffens politik fungerar!
Den västerländska demokratin med alla dess fel och brister = "de är styrda av en jude-elit, USA har gjort mycket värre, det är bara en demokrati för dem med pengar" påståendena är kanske helt sanna!

Trots detta tror jag mer på den stundtals jolmigt liberala demokratin MER än på Putins dogmatiska stormaktspolitik.
Den är kapabel att förändras och evolvera, det är inte Rysslands stagnerade system kapabel till öht
Men USA då säger någon, dom för ju SIN stormaktspolitik..

Här kommer det fina i kråksången.

Iom att hela världen nu genom coronan suttit hemma i 2 år och grubblat och hoppeligen lärt sig något om fundamental rättstänk, respekt för människor i nöd, gamla, svaga osv så har plötsligt de etiska världena blivit viktiga för oss!
Sådana tänk genomsyrar nu hela världen utom de dogmatiska, feodala system som Putin just nu börjat visa!
System som hans är inte flexibla och föränderliga..

Inte som vårat dynamiska system som kan anpassa sig, förändras, vara "fit" och överleva!

Och hur skall vi NU EFTER DETTA kunna tillåta USA, el Kina att ockupera suveräna stater framledes?😁

Här ligger den unga och sköra demoktatins kraft!
Senast redigerad av rantaplan 2022-03-04 kl. 16:15.
Citera
2022-03-04, 16:11
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Alltså grejen är ju att han invaderade Ukraina trots att de inte hunnit gå med i NATO eller EU. Så Putin kan lugnt hänvisa till svenska debatter och NATO-positiva opinionsundersökningar i Sverige för att motivera en invasion av Sverige. Putin kan inte invadera ett NATO-land, för gör han det så ligger det ju helt på honom och ett krig mot NATO blir ett faktum. Men hinner han invadera Sverige före en NATO-anslutning så kan NATO fega ur utan att förlora sin pålitlighet som försvarsallians.

För jag menar, och var ärlig nu: om Finland går med i NATO, och Putin bestämmer sig för att göra något (läs invadera), vilket land är det störst risk att han invaderar då? NATO-landet Finland = ofrånkomlig direkt konfrontation med NATO, eller "oberoende" och alliansfria Sverige? Som dessutom har Gotland som ryssarna suktar efter.

Bäst inlägget hittills i tråden. 👍

Dags att Finland OCH Sverige går med i Nato.

Sverige ligger nära den galna despoten Putins Ryssland, och behöver Natos bindande säkerhetsgarantier.

Ingen jävel kommer att våga investera pengar i svensk industri i framtiden, om vi plötsligt kan invaderas när Putin känner för det.
Citera
2022-03-04, 16:13
Medlem
GubbenILaddans avatar
Vad är nackdelen med ett Nato-medlemskap då? Det är en seriös fråga eftersom jag inte är insatt.

Eftersom folket nu ännu en gång går runt och känner oro och rädsla så är jag inte det minsta tveksam till att svenska folket vill gå med i Nato i ren panik. Jag har dock ingen åsikt än eftersom jag inte är insatt i för- och nackdelarna med att gå med i Nato.
Citera
2022-03-04, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imemine
Aha, okej! Men i scenariot att Ryssland väljer att attackera just Sverige pga att vi inte är med i NATO samtidigt som konflikten inte spridits till NATO-länder, vilket verkar vara vad vi är rädda för och använda som argument för att gå med i NATO, borde vi ju kunna få försvar från JEF-länderna? Då är deras militära styrka inte helt uppbunden av Nato-insatser, för konflikten har inte spridit sig till andra delar av världen än.

Om nu Putin vill utöka Rysslands territorium till hur det var som när Sovjet existerade så vill han ju ta Baltstaterna.

Baltstaterna är Natos svagaste länk. De små länder där det bara tar några timmar att åka från Ryska/Vitryska gränsen till Östersjöns kust.

Ryssland har dessutom Kaliningrad enklaven som är välutrustad. Den är bara ca 6 mil från Vitryska gränsen och där har de möjlighet att skära av alla Baltstater. Ta bara och titta på hur det ser ut på kartan.

Om Ryssland skär av Baltstaterna så kan Nato inte stödja dem från Land utan måste skicka in tyngre utrustning över Östersjön.

Skulle Ryssland dessutom ta Gotland så kommer de med sin flotta och flygvapen behärska södra Östersjön. Vilket skulle göra väldigt svårt för Nato att få in tyngre utrustning till Baltstaterna.

Kan Sverige hålla Gotland så har Nato det betydligt lättare att få in utrustning och manskap till Baltstaterna över havet.
Citera
2022-03-04, 16:19
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Alltså grejen är ju att han invaderade Ukraina trots att de inte hunnit gå med i NATO eller EU. Så Putin kan lugnt hänvisa till svenska debatter och NATO-positiva opinionsundersökningar i Sverige för att motivera en invasion av Sverige. Putin kan inte invadera ett NATO-land, för gör han det så ligger det ju helt på honom och ett krig mot NATO blir ett faktum. Men hinner han invadera Sverige före en NATO-anslutning så kan NATO fega ur utan att förlora sin pålitlighet som försvarsallians.

För jag menar, och var ärlig nu: om Finland går med i NATO, och Putin bestämmer sig för att göra något (läs invadera), vilket land är det störst risk att han invaderar då? NATO-landet Finland = ofrånkomlig direkt konfrontation med NATO, eller "oberoende" och alliansfria Sverige? Som dessutom har Gotland som ryssarna suktar efter.

Visst jag skulle kunna se Ryssland sätta ner foten utan att invadera oss, och t.ex. kräva ett bindande avtal där Sverige lovar att aldrig gå med i NATO. Men grejen är att jag inte litar på att vår helidiotiska regering kan sköta en sådan här kris, och jag litar heller inte på Ryssland.

Det är nya tider i Europa nu, det är bara till att gå med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in