Citat:
Ursprungligen postat av
woefulnissan
Finns fördelar och nackdelar med båda. Du kan ha rätt men är skeptisk.
Ryssland har redan hotat oss att inte gå med, att då provocera med att gå med känns väl sådär. Putin brukar hålla det han säger, han har ett ganska bra trackrecord, han är inte vilken politiker som helst, han är van vid att få som han vill.
Det känns som ett väldigt korkat misstag att låta ryssen ta Sverige och kontrollera stor del av Östersjön och Gotland.
Alltså grejen är ju att han invaderade Ukraina trots att de inte hunnit gå med i NATO eller EU. Så Putin kan lugnt hänvisa till svenska debatter och NATO-positiva opinionsundersökningar i Sverige för att motivera en invasion av Sverige. Putin kan inte invadera ett NATO-land, för gör han det så ligger det ju helt på honom och ett krig mot NATO blir ett faktum. Men hinner han invadera Sverige före en NATO-anslutning så kan NATO fega ur utan att förlora sin pålitlighet som försvarsallians.
För jag menar, och var ärlig nu: om Finland går med i NATO, och Putin bestämmer sig för att göra något (läs invadera), vilket land är det störst risk att han invaderar då? NATO-landet Finland = ofrånkomlig direkt konfrontation med NATO, eller "oberoende" och alliansfria Sverige? Som dessutom har Gotland som ryssarna suktar efter.
Visst jag skulle kunna se Ryssland sätta ner foten utan att invadera oss, och t.ex. kräva ett bindande avtal där Sverige lovar att aldrig gå med i NATO. Men grejen är att jag inte litar på att vår helidiotiska regering kan sköta en sådan här kris, och jag litar heller inte på Ryssland.