Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-06, 19:18
Medlem
Tenaciouss avatar
Tänk er följande scenario:
Ryssen är här. Putin har personligen klippt fiberkabeln till hela villaområdet. Du har batterier och solpaneler så du kan dra igång datorn - vilka Wikipedia-artiklar borde man ha sparat ner (kanske till och med skrivit ut)?

Jag tänker att det måste vara artiklar som handlar om att tillverka sprängämnen, vapen och skyddsutrustning. Men det måste kanske också vara artiklar om hur man saltar kött, vilka svampar som är ätliga, optimala ph-värden i jorden för odling, med mera, osv.

Vad tror ni? Finns det konkreta exempel på vitala artiklar? Kan vi börja göra en lista?
Citera
2022-03-06, 19:21
Bannlyst
Listtrådar är inte okej sen borde det finnas vettigare saker att göra än koppla upp datorn mitt i kriget
Citera
2022-03-06, 19:34
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Listtrådar är inte okej sen borde det finnas vettigare saker att göra än koppla upp datorn mitt i kriget

Tänkte mer att man kan få lite tips. Till exempel på hur man gör en Molotov, eller napalm. Det står ju inte uttryckligen ett recept på Wikipedia men genom att titta på lite kemi-artiklar borde man ju kunna lista ut det. Skulle jag sätta mig å göra en Molotov nu så skulle jag inte ha den blekaste vart jag ska börja, ingen idé att memorera heller. Vet inte ens vart jag lägger glasögonen
Citera
2022-03-06, 19:38
Medlem
tastass avatar
Vilka artiklar du ska tanka ner beror väl på vilken utrustning och vilka förnödenheter du har i ditt förråd. Kunskap utan förutsättningar är, i skarpt läge, nästan lika värdelöst som utrustning utan kunskap.
Citera
2022-03-06, 19:40
Medlem
GanjaFarfars avatar
"Bra att ha boken": https://anonymshare.com/gpZ1/bra-att-ha-boken.7z
Citera
2022-03-06, 19:41
Medlem
Tenaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Vilka artiklar du ska tanka ner beror väl på vilken utrustning och vilka förnödenheter du har i ditt förråd. Kunskap utan förutsättningar är, i skarpt läge, nästan lika värdelöst som utrustning utan kunskap.

Precis! MSBs broschyr i all ära, men raviolikonserver och skithuspapper duger ju inte direkt till våldsamt motstånd och subversiva verksamhet.

Behöver jag även bunkrar upp på salpetersyra och apelsinskal?
Citera
2022-03-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Tänkte mer att man kan få lite tips. Till exempel på hur man gör en Molotov, eller napalm. Det står ju inte uttryckligen ett recept på Wikipedia men genom att titta på lite kemi-artiklar borde man ju kunna lista ut det. Skulle jag sätta mig å göra en Molotov nu så skulle jag inte ha den blekaste vart jag ska börja, ingen idé att memorera heller. Vet inte ens vart jag lägger glasögonen
Vet du inte hur man gör en molotov så hjälper nog inte några Wikipedia sidor dig.
Citera
2022-03-06, 19:44
Medlem
Det ända man behöver veta är väl att svensken kapitulerar aldrig oavsett vem som säger det. Alltså aldrig. Aldrig
Citera
2022-03-06, 19:51
Medlem
Trolltestets avatar
Allt man behöver är 'Anarkistens Kokbok', 'Svensk Standard 1.0' (sprängämnestext), 'Gamla kemisk tekniska recept', 'Pihkal' och 'Tihkal'.
Citera
2022-03-06, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
Kanske du inte ska kasta molotovs runt om dig heller då om du knappt vet var brillorna ligger
Citera
2022-03-06, 22:17
Medlem
shoottheelkss avatar
Bara att välja och vraka.
https://archive.org/details/military...t=-week&page=2
Citera
2022-03-07, 11:23
Medlem
Hellcats avatar
Kan väl vara idé att skriva ut det du tycker är mest nödvändigt
Citera