Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-12-12, 05:03
  #37
Medlem
En av de bästa manusförfattarna i Team Fantomen var Janne Lundström och med detta projekt deltog en halvkänd tecknare vid namn Jaime Vallve'.

De fick ge ut första av fyra album om skeppspojken Johan Vilde 1977 och sista 1982. Det verkar även finnas sex senare böcker utgivna.
Jag var nog runt 11 år när jag lånade några Asterix och en av dessa på mitt skolbibliotek.
Svenska försöken att etablera slavhandel på 1600-talet i Cabo Corso/Ghana traumatiserade mig inte men var nog inget som alla föräldrar som hade släppt in hemmet p g a detta rätt tydliga albumomslag.
Citera
2023-12-13, 00:32
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Vahettere..., jag har när jag tänker efter faktiskt för mig att LL skjuter en saloonägare rakt i magen i en ensides (?) "specialare" där han "firar" att han byter förlag från Dupuis till Dargaud. Dupuis var alltså lite striktare i granskning och ev censurering av serien och Morris och Goscinny fick lite friare tyglar på Dargaud.
Så de gjorde som sagt en specialare där han söp och raggade brudar! Vill minnas att det bara var en sida och publicerades på svenska i "Jag Lucky Luke" eller någon liknande specialutgåva.
Kanske inte ska betraktas som en regelrätt del av LL-historierna..., men ändå.
Och efter lite detektivarbete (googling...) så ta da:
Själva sidan https://ciuro.tumblr.com/image/116356714459 Tydligen en sheriff, inte saloonägare...
Hel jävla tråd om LL dödsoffer! (Att ingen nämnde den när diskussionen gick åt det hållet...?) (FB) Lucky Lukes dödsoffer?
Och som sägs även i den tråden, albumet där sidan publicerades på svenska var "Allt om Lucky Luke", inte "Jag Lucky Luke"...
Citera
2023-12-13, 15:49
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Och efter lite detektivarbete (googling...) så ta da:
Själva sidan https://ciuro.tumblr.com/image/116356714459 Tydligen en sheriff, inte saloonägare...
Hel jävla tråd om LL dödsoffer! (Att ingen nämnde den när diskussionen gick åt det hållet...?) (FB) Lucky Lukes dödsoffer?
Och som sägs även i den tråden, albumet där sidan publicerades på svenska var "Allt om Lucky Luke", inte "Jag Lucky Luke"...

Den där har jag läst en gång i tiden. Minns mest hur han direkt efter att ha skjutit någon fångade en av damerna med lasson. Men var osäker på om jag tänkte på samma serie eller inte, det hade lika gärna kunnat vara en parodi i Pyton eller Mad eller liknande. Men detta såg bekant ut.

I den gamla tråden missade de tydligen att även Daltons dog.

Intressant ämne hur som helst. Ganska många hjältar verkar ha dödat i sina tidigaste äventyr för att sedan bli mer barnanpassade med tiden, tänker på Batman och Stålmannen till exempel. Även om det var långt före Lucky Luke skapades.

Fick mig att tänka på den här artikeln av en konservativ skribent som är missnöjd med den utvecklingen.

Citat:
When we knew what evil was, heroes did not have to waste time on these silly moral dilemmas. ... If Superman were a real hero, he would kill evil men, not let them live to murder another day.

https://thesaxoncross.substack.com/p/marvel-morality
Citera
2023-12-14, 07:18
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
I den gamla tråden missade de tydligen att även Daltons dog.
Nä då. Pojken med guldbyxorna nämner det ju. Och länkar till en sida som diskuterar det där med censureringen av att Bob skjuts rakt igenom huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Intressant ämne hur som helst. Ganska många hjältar verkar ha dödat i sina tidigaste äventyr för att sedan bli mer barnanpassade med tiden, tänker på Batman och Stålmannen till exempel. Även om det var långt före Lucky Luke skapades.
Inte SÅ jättelångt mellan LL och Batman / Stålmannen ändå. Stålis 1938, Batman 1939 och LL 1946.
Se´n är det iofs rätt stora andra skillnader mellan LL och Stålis / Batman. S och B var inte i grunden humorserier på samma sätt som LL. I renodlade actionserier är det väl mer naturligt med fiender som behöver röjas ur vägen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback