Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-02, 12:30
Medlem
det är ett intressant fenomen i min kommun, först köar folk och gnäller på den oacceptabelt långa tiden det tar för att få ett pass och sedan när det väl kommer så hämtar de inte ut passet.
Polisen gick ut med en vädjan för två veckor sedan i lokaltidningen att folk skulle hämta sina pass, de hade även varit snälla och förlängt tiden som passen ligger hos polisen men nu börjar det bli problem för dem att hantera dem.
Man upphör aldrig att förvåna sig över människor.
Citera
2022-11-02, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
det är ett intressant fenomen i min kommun, först köar folk och gnäller på den oacceptabelt långa tiden det tar för att få ett pass och sedan när det väl kommer så hämtar de inte ut passet.
Polisen gick ut med en vädjan för två veckor sedan i lokaltidningen att folk skulle hämta sina pass, de hade även varit snälla och förlängt tiden som passen ligger hos polisen men nu börjar det bli problem för dem att hantera dem.
Det kallas tillbakakaka. Fick jag vänta i månader på en tid eftersom polisen drar benen efter sig så kan de få vänta på mig nu när jag inte behöver resa någonstans.

Civil olydnad.
Citera
2022-11-02, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Det kallas tillbakakaka. Fick jag vänta i månader på en tid eftersom polisen drar benen efter sig så kan de få vänta på mig nu när jag inte behöver resa någonstans.

Civil olydnad.
Ingen bra civil olydnad dels förlänger du ju tiden i kö för folk som verkligen behöver sitt pass och dels har polisen bara skyldighet att ha passen en viss tid sedan åker de tillbaka, det var därför som de vädjade i tidningen för de ville inte skicka tillbaka passen så de förstörs.
Det drabbar inte heller polisen eftersom de inte behöver bry sig utan bara skicka tillbaka passen så fort liggtiden gått ut, vilket säkert många stationer gör, transporterna står ju staten för och avgiften för pass kan ju alltid höjas också.
Senast redigerad av clanton 2022-11-02 kl. 12:47.
Citera
2022-11-02, 12:52
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Helt sjukt att det ska skilja så mycket mellan nationellt ID-kort och pass. Tog precis en vecka från det att jag gick in på morgonen och bokade tid samma dag till det att jag kunde hämta ut mitt nationella ID-kort. Väntetiden på polisstationen var ca: 5 minuter vid beställning och en minut för att hämta ut. Det här var Västernorrland. Tur man ska hålla sig inom EU närmsta året.
Mitt enda problem var vid plåtningen då hon i kassan sa att jag såg för glad ut och fick ta om. Första gången någon sagt det i mitt liv
Citera
2022-11-02, 12:59
Citat:
Ingen bra civil olydnad dels förlänger du ju tiden i kö för folk som verkligen behöver sitt pass och dels har polisen bara skyldighet att ha passen en viss tid sedan åker de tillbaka, det var därför som de vädjade i tidningen för de ville inte skicka tillbaka passen så de förstörs.
Det drabbar inte heller polisen eftersom de inte behöver bry sig utan bara skicka tillbaka passen så fort liggtiden gått ut, vilket säkert många stationer gör, transporterna står ju staten för och avgiften för pass kan ju alltid höjas också.
Civil olydnad behöver inte vara bra. Den behöver bara vara jobbig och sabotera smidigheten i systemen. Då fyller den sitt syfte.
Citera
2022-11-02, 13:07
Medlem
Citat:
Civil olydnad behöver inte vara bra. Den behöver bara vara jobbig och sabotera smidigheten i systemen. Då fyller den sitt syfte.
Fast det saboterar inte för någon annan än de som vill ha sina pass och således får vänta orimligt länge på att få en tid för att ansöka om pass.
Myndigheten drabbas inte eftersom det finns en spärrtid hur länge passen ska ligga i väntan på att hämtas ut.
Citera
2022-11-02, 13:11
Citat:
Fast det saboterar inte för någon annan än de som vill ha sina pass och således får vänta orimligt länge på att få en tid för att ansöka om pass.
Myndigheten drabbas inte eftersom det finns en spärrtid hur länge passen ska ligga i väntan på att hämtas ut.
Man låter ju naturligtvis inte spärrtiden passera. Däremot låter man passet ligga maximalt länge. Om många håller på så måste myndigheterna förvara passen, vilket leder till att runtomkringarbetet runt passen blir jobbigare när plats tas upp av lådvis med outhämtade pass som alla ligger tills sista dagen.

Detta är bara ett enda exempel på hur man som medborgare kan sabotera samhällsfunktioner.
Citera
2022-11-02, 13:15
Medlem
Citat:
Man låter ju naturligtvis inte spärrtiden passera. Däremot låter man passet ligga maximalt länge. Om många håller på så måste myndigheterna förvara passen, vilket leder till att runtomkringarbetet runt passen blir jobbigare när plats tas upp av lådvis med outhämtade pass som alla ligger tills sista dagen.

Detta är bara ett enda exempel på hur man som medborgare kan sabotera samhällsfunktioner.
Fast då drabbar det ingen inte ens myndigheten och här var det frågan om att polisen hade varit snälla och låtit det gå över spärrtiden så förvaringen är nog inte ett så stort problem.
Citera
2022-11-02, 13:20
Citat:
Fast då drabbar det ingen inte ens myndigheten och här var det frågan om att polisen hade varit snälla och låtit det gå över spärrtiden så förvaringen är nog inte ett så stort problem.
Det kan bli ett stort problem ifall många väntar till sista dagen med att hämta allt. Myndigheter som svämmas över av skräp. Civil olydnad.
Citera
2022-11-02, 13:41
Medlem
Citat:
Det kan bli ett stort problem ifall många väntar till sista dagen med att hämta allt. Myndigheter som svämmas över av skräp. Civil olydnad.
Det blir inte ett problem eftersom passen skickas tillbaka vartefter.
Sen kan man ju undra var gnälla om långa kötider om passet inte är viktigare än att man kan hämta det sista dagen. Personen kunde med fördel avstått sin tid till någon som verkligen behövde sitt pass, det enda problem som uppstår är att att andra får vänta i onödan eftersom det tydligen inte var så himla bråttom för den som envist väntar till sista dagen.
Citera
2022-11-02, 13:59
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Som redan nämnt så fick folk avboka sina resor pga att passen tog orimligt lång tid. Varför skynda sig stt hämta ut passen i det läget. Kanske en annan resa inplanerad längre fram istället och då kan gott polisen få lagerhålla passet den tid som man vill, uppemot 3 månader eller 6 månader minns inte exakt men var rätt gott om tid man har på sig.

Det handlar alltså inte om att de som ansökte om pass gjorde det i onödan. Det handlar om ett myndighetshaveri som gjorde befolkningen inlåsta i Sverige utan någon som helst möjlighet att resa utanför Europa, vilket strider mot mänskliga rättigheter.

Tar säkert en massa tid att skicka tillbaka alla pass som inte är uthämtade samt lagerhållning. Det har idioterna förtjänat inom polisen som inte lagt tillräckliga resurser gällande passhantering.
Citera
2022-11-02, 14:10
Citat:
Det blir inte ett problem eftersom passen skickas tillbaka vartefter.
Sen kan man ju undra var gnälla om långa kötider om passet inte är viktigare än att man kan hämta det sista dagen. Personen kunde med fördel avstått sin tid till någon som verkligen behövde sitt pass, det enda problem som uppstår är att att andra får vänta i onödan eftersom det tydligen inte var så himla bråttom för den som envist väntar till sista dagen.
Passen skickas inte tillbaka vartefter. Det finns en sista uthämtningsdag. Då hämtar man passet. Polisen kan inte bara skicka tillbaka identitetshandlingar lite hipp som happ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in