Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-06, 09:40
Medlem
Gjorde mitt pass 10 maj och ska resa till Cypern 1 juli. Bokade min pass tid i vintras så hade såklart ingen aning om att passmaskinen skulle gå sönder. Som tur är har man avbeställningsskydd på resan så det är ju bra iallafall. Har även bokat en ny tid fast för nationellt id kort den 10 juni. (Hade tur).
Förhoppningsvis kan man få det innan resan.. är dock lite tveksam hur det funkar med id kortet. Hade varit skönt om passet hade kommit istället 😬.
Har läst igenom mycket här på sidan och det känns ändå som att det är 5-6v som gäller så om jag räknat rätt bör dem som gjort pass till i mitten av maj få sina pass innan juli.
Förhoppningsvis 🤞🏼
Citera
2022-06-06, 09:50
Medlem
Ska fixa nationellt id-kort åt min son om ett par dagar. Medgivande-blankett ska fyllas i och tas med till polisstation. Men om man inte har någon skrivare då? Wtf? Kan polisen skriva ut blankett åt en på polisstationen och man fyller i och skriver under på plats?
Citera
2022-06-06, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ska fixa nationellt id-kort åt min son om ett par dagar. Medgivande-blankett ska fyllas i och tas med till polisstation. Men om man inte har någon skrivare då? Wtf? Kan polisen skriva ut blankett åt en på polisstationen och man fyller i och skriver under på plats?

Ja. Det finns papper på polisstationen att fylla i på plats. Kräver dock båda vårdnadshavarnas signatur
Citera
2022-06-06, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Ja. Det finns papper på polisstationen att fylla i på plats. Kräver dock båda vårdnadshavarnas signatur

Ok låter bra det. Stort tack! 🙂🙂
Citera
2022-06-06, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaeriksson
Gjorde mitt pass 10 maj och ska resa till Cypern 1 juli. Bokade min pass tid i vintras så hade såklart ingen aning om att passmaskinen skulle gå sönder. Som tur är har man avbeställningsskydd på resan så det är ju bra iallafall. Har även bokat en ny tid fast för nationellt id kort den 10 juni. (Hade tur).
Förhoppningsvis kan man få det innan resan.. är dock lite tveksam hur det funkar med id kortet. Hade varit skönt om passet hade kommit istället 😬.
Har läst igenom mycket här på sidan och det känns ändå som att det är 5-6v som gäller så om jag räknat rätt bör dem som gjort pass till i mitten av maj få sina pass innan juli.
Förhoppningsvis 🤞🏼

Från https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...C3%A4mmelser/:

Cypern är ett EU-land men är inte med i Schengen-samarbetet. Svenska medborgare kan resa hit med pass eller ett nationellt ID-kort utfärdat av polisen

Väntetiden för nationellt id ska enl. polisen vara runt en vecka. Du kan nog pusta ut iom din bokade tid den 10e för nationellt id. Det är kaos men du är nog home free med denna resa
Citera
2022-06-06, 10:40
Medlem
Vilka har kunnat hämta ut sina pass och när var ni hos polisen och gjorde ansökan? Vi kanske borde dela med oss av den infon så man kan få en uppfattning hur väl 5-6 veckors väntetid stämmer.

Jag personligen var och tog bild den 6/5 och väntar fortfarande, enligt receptionisten där skulle det ta 15 arbetsdagar. Vilket vi nu duktigt passerat.
Citera
2022-06-06, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
I början av Maj

Jag ansökte om mitt pass 3/5. Ringde dom igår och fick till mig att mitt pass tyvärr inte har tillverkats ännu. Det står trots allt att det kan ta 5-6 veckor så hopp finns det fortfarande att man får resa i slutet på Juni och inte köa för ett provisoriskt.
Så ring och kolla status.
Citera
2022-06-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellowfellow
Jag ansökte om mitt pass 3/5. Ringde dom igår och fick till mig att mitt pass tyvärr inte har tillverkats ännu. Det står trots allt att det kan ta 5-6 veckor så hopp finns det fortfarande att man får resa i slutet på Juni och inte köa för ett provisoriskt.

Du lär ju få ditt pass närsomhelst då, eftersom andra som sökt 3 maj har fått sitt!😊
Citera
2022-06-06, 13:35
Avstängd
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellowfellow

Märkligt..
Jag har vänner som väntar i Dubai.
Jag skrev att den svenska polisen säkerligen pajade maskinen för pass med flit för att behålla folk här:

Så jävla typiskt att inget land har en trasig maskin förutom vi. Men det måste vara Putin som klickade in fel program och så gick maskinen pooofff

The russians again 🙄🤷🏻‍♀️
Citera
2022-06-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Märkligt..
Jag har vänner som väntar i Dubai.
Jag skrev att den svenska polisen säkerligen pajade maskinen för pass med flit för att behålla folk här:

Så jävla typiskt att inget land har en trasig maskin förutom vi. Men det måste vara Putin som klickade in fel program och så gick maskinen pooofff

The russians again 🙄🤷🏻‍♀️

Maskinen i Finland tillverkar ju pass för 20-30 länder så kan inte bara ha påverkat Sverige.
Citera
2022-06-06, 17:25
Medlem
Simma-Lugnts avatar
Hur långa köer är det för att komma igenom säkerhets och passkontroller på Arlanda. Hur många timmar i förväg behöver man vara på plats...? Har ej bagage att checka in...

Måste man hämta ut sitt riktiga pass personligen....? Kan jag ha med en fullmakt och min sons körkort för att även hämta ut hans pass samtidigt som mitt ..? Måste han vara med...? Han är myndig... När det gäller att få provisoriska pass måste man ju vara på plats själv eftersom man både ansöker o får passet på samma gång, men hur är det med att hämta ut pass...?

Våra ansökningar om pass ankom 6/5 o "ärende pågår"... Kl. 6.30 12/6 ska vi resa... Några som ansökt senare än 3/5 och fått hämta sina pass...?

Är pass-maskinen igång under helg...? De borde jobba i skift dygnet runt med att trycka o få ut pass tycker man....

6/6 är ingen helg-dag i Finland iaf... Så idag tillverkas pass...
Citera
2022-06-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Maskinen i Finland tillverkar ju pass för 20-30 länder så kan inte bara ha påverkat Sverige.
Varför tillverkar man pass i ett annat land, det känns inte säkert och dessutom till många länder på ett ställe? Om man begår oegentligheter där så kan väldigt många länder drabbar samtidigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in