2022-03-16, 20:09
Medlem
Egentligen kan man bara konstatera att någonting är jävligt sjukt i systemet när det är månadslånga köer till precis all samhällsservice och tågtrafiken brakar ihop nästan vartenda jävla vecka.

Vart har alla pengar gått?? Vi har skyhöga skatter och ändå ett samhälle som inte klarar av att ens fixa fram ett pass på 6 månader?
Citera
2022-03-16, 20:11
Avstängd
Folk har verkligen stora problem. Haha

Lär er boka i tid nästan gång. Horungar
Citera
2022-03-16, 20:22
Medlem
Straminskys avatar
"Du har gjort för många 'första lediga tid' sökningar, var vänlig och vänta en stund."
Citera
2022-03-16, 20:24
Medlem
Straminskys avatar
500 - Internal Server Error
A server error occurred. Reasons for this could be:

1. The server was unable to connect to the data source.
2. An unhandled error occurred.
3. A temporary outage.
Citera
2022-03-16, 20:24
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Nej, du kan inte flyga på körkort. Endast på nationellt ID-kort. Och gissa vilka som förnyar sånt?

Ska sägas att det kan fungera inom EU - särskilt om man inte har bagage och boardinggkort på mobilen. För att de inte kollar när man reser ut. Hem funkar det "alltid" med körkort ( jag brukar testa ) men flyga mellan två andra länder kan vara värre.
Men det är en jävla skandal utan like. Och vad är det för idioter som tycker att medborgare "ska vara ute i tid" ? Systemet håller på att överbelastas, polisen har tidsbokning med långa slottar så de får ta det lugnt. Vem vet, kanske är det någon slags maskning bland poliserna som pågår? Och araber som säljer tider på det. Fy faan.
Tror att Sverige skulle fällas i Europadomstolen för detta. Problemet kan och ska lösas till exempel genom fördubblad bemanning och drop-in tider till sent på kvällen och helger.

EDIT för övrigt är ju inte alla resor chartersemester, utan det kan finnas tusen yrkesrelaterade eller familjerelaterade eller bara frihetsrelaterade skäl till att resa. Vi har fri rörlighet inskrivet i EU.
Senast redigerad av fermion 2022-03-16 kl. 20:27.
Citera
2022-03-16, 20:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven

Sen så har vi alla blattar som säljer sina pass och hämtar ut nya och sänker värdet på våra svenska pass.
Hur många problem ska invandringen skapa innan folket blir riktigt förbannat.
Finns ingen gräns, absolut ingen gräns.
Citera
2022-03-16, 20:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Egentligen kan man bara konstatera att någonting är jävligt sjukt i systemet när det är månadslånga köer till precis all samhällsservice och tågtrafiken brakar ihop nästan vartenda jävla vecka.

Vart har alla pengar gått?? Vi har skyhöga skatter och ändå ett samhälle som inte klarar av att ens fixa fram ett pass på 6 månader?
Invandring, offantlig sektor, klimatbluffpsykosen, utlandsstöd.
Där har du väl närmare en halv biljon/år.
Citera
2022-03-16, 20:36
Medlem
Fasoner värda ett U-land men vem är förvånad? Välkomna till Cirkus Sverige. Själv är jag jävligt glad att jag förnyade mitt i höstas men det var på fitthåret att jag fick en tid strax innan det krisade. Var väntetid över en månad redan då.

Lider med övriga.
Citera
2022-03-16, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det kan vara en faktor som påverkar en hel del, men detta trixande visar mest på att det finns djupa grundläggande problem som gör det möjligt att detta förkastliga beteende resulterar i de bisarra väntetiderna och problemet att få boka en tid.

Så visst, bank-id, men fanns inte problemet med köerna från första början, vilket det inte borde göra, så hade detta köpande och säljande inte förekommit.

Köerna bildas ju av svartbörshandel. Så tvingas man köpa kötid.

Det är en genial affärsidé.
Citera
2022-03-16, 20:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Folk har verkligen stora problem. Haha

Lär er boka i tid nästan gång. Horungar

Åh, en internetriddare. Coolt att sitta och vara tuff i mammas källare med fortnite stinn på energidryck.
Blir en sväng till Böda i sommar?
Citera
2022-03-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
I ett normalt fungerande system så är det givetvis fullt rimligt att man ska få ett nytt pass till sommaren om man bokar i mitten av mars.
2,5 månader bör vara fullt tillräckligt i ett fungerande system men det är ju tydligen så oseriöst att det inte är knutet till bank-id så att systemet kan missbrukas.

Men vad är en rimlig framförhållning enligt dig 1
år, 2 år eller 3 år.

Faktum är att detta är uruselt och extremt dåligt skött att detta system går att missbruka.
Sverige blir sämre för varje dag som går.

Tur för mig att jag redan har skaffat ett pass men såhär får det ju inte gå till.

Men du verkar fortfarande verka ha oerhört svårt att ta in att situationen har blivit liiiite speciell med tanke på att vi har haft en liten pandemi den senaste tiden. Det innebär att när restriktionerna nu släppt så ärdet många som plötsligt vill förnya sina pass vilket innebär att arbetsbelastningen blir exceptionellt hög.

Det är inte rimligt med att resurssätta myndigheter utifrån att man under alla omständegheter skall ha en kort väntetid aldeles oavsett belastning.

Sen vad det öht har med saken att göra att det inte är knutet till BankID får man ju bara gissa sig till, min gissning är att det inte alls har det (kanske är det ett försök att skifta fokus istället för att ta in det där med pandemin)
Citera
2022-03-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Det är inte rimligt med att resurssätta myndigheter utifrån att man under alla omständegheter skall ha en kort väntetid aldeles oavsett belastning.

Det var väl någon som sa att även före pandemin var det långa köer. Så givetvis har det blivit värre nu.

Men jag undrar varför du tycker det är orimligt att samhällsservice ges när man behöver den? Varför tycker du att det är bra vi lever med de här köerna? Inte bara pass utan även till all annan samhällservice är det långa köer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in