2022-03-16, 19:30
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Jo det är det. Det framgår här. Du kan göra allt med ditt körkort som behövs när det handlar om ID. Även flyga.

https://skatteverket.se/privat/folkb...800035836.html

Ditt körkort är inte en nationell ID-handling. Det bekräftar inte ditt medborgarskap. Det är en giltig ID-handling i Sverige, inte utomlands.
Citera
2022-03-16, 19:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jo det är det. Det framgår här. Du kan göra allt med ditt körkort som behövs när det handlar om ID. Även flyga.

https://skatteverket.se/privat/folkb...800035836.html

Nej.
https://europa-eu.cdn.ampproject.org...2Findex_sv.htm
Citera
2022-03-16, 19:32
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Funkade från bryssel, london och prag

Inte en jävla chans att det funkade från London. UK är inte med i Schengen och det är passkontroller för alla både dit och hem.

Du hittar på.
Citera
2022-03-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att det sedan länge fungerat så dåligt med köerna för att förnya sitt pass måste börja ses som den allvarliga politiska fråga det är och det problem för vanliga människor det faktiskt utgör.

Det måste gå att lösa denna fråga på något sätt och lösningen är politisk. Vi som medborgare kan inte fortsätta att acceptera att det skall vara på här viset över tid. Om problemet är resurser måste de tillföras och om problemet är organisatoriskt måste det till förändringar nu.

Det är tydligt att nuvarande system är mycket bristfälligt och att väntetiderna på pass är alldeles för långa och att det är för krångligt att få en tid. Det är en grundläggande rättighet och en basal samhällsservice vi talar om här, inte något marginellt fenomen där man tyvärr får acceptera lite problem då annat viktigare måste gå före.

Polisen klarar tydligen inte av sitt uppdrag att sköta detta på rätt sätt och kan inte svära sig fri från ansvar med att det är en resursfråga. Tydligen har de accepterat röran och tycker de kan utföra uppdraget så här.

Det finns säkert flera skäl till att det är så här. En bov i dramat måste förstås vara att passen är giltiga alldeles för kort tid. Att stadgade svenska medborgare måste krångla med detta i praktiken oftare än var femte år är absurt och ett direkt hån mot oss från våra politiker.

Så vad bör göras och måste det inte ställas krav på politikerna inför nästa val att detta måste lösas?
Vilket djävla gnäll. Varje person måste ha ett eget ansvar. Varför ska så många vara ute i sista minuten. Hela vintern har det funnits tider. Sverige är ett konstigt land. Det är alltid någon annans fel.
Citera
2022-03-16, 19:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Personligen så skaffar jag ett nytt pass några månader innan giltighetstiden på det aktuella gått ut oavsett om jag bokat en resa eller inte.
Jag har aldrig förstått mig på varför man ska låta passet gå ut och skaffa ett nytt först när man ska resa. Blir det problem med tider så står man ju där.

Vidare vad är det som säger att kapaciteten att ta fram passen minskar bara för att giltighetstiden är 10 år.
Du som är så duktig, har du missat att vissa länder kräver att ett pass är giltigt minst sex månader fram vid utresa.
Citera
2022-03-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Personligen så skaffar jag ett nytt pass några månader innan giltighetstiden på det aktuella gått ut oavsett om jag bokat en resa eller inte.
Jag har aldrig förstått mig på varför man ska låta passet gå ut och skaffa ett nytt först när man ska resa. Blir det problem med tider så står man ju där.

Ja, så kan man också resonera, men det är ju knappast såna som resonerar som du som är orsaken till en tillfälligt ökad efterfrågan på nya pass.

Men stora frågan är snarare om folk resonerar mer som du för att passen har längre giltighetstid? Jag tänker att den som resonerar som mig gör det även om det vore längre giltighetstid.

Citat:
Vidare vad är det som säger att kapaciteten att ta fram passen minskar bara för att giltighetstiden är 10 år.

Kanske för att behovet av kapaciteten blir lägre. Det är inte speciellt väl använda skattepengar att bara fläska på med kapacitet utan hänsyn till behovet.
Citera
2022-03-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad du anser har rätt liten betydelse. Att boka en tid när första tillgängliga tid är i augusti för att få pass till i sommar är inte att vara ute i god tid.

I ett normalt fungerande system så är det givetvis fullt rimligt att man ska få ett nytt pass till sommaren om man bokar i mitten av mars.
2,5 månader bör vara fullt tillräckligt i ett fungerande system men det är ju tydligen så oseriöst att det inte är knutet till bank-id så att systemet kan missbrukas.

Men vad är en rimlig framförhållning enligt dig 1
år, 2 år eller 3 år.

Faktum är att detta är uruselt och extremt dåligt skött att detta system går att missbruka.
Sverige blir sämre för varje dag som går.

Tur för mig att jag redan har skaffat ett pass men såhär får det ju inte gå till.
Citera
2022-03-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Hur lång tid i förväg tycker du det är rimligt att ansöka om pass?

28 dagar från tidsbeställning till leverans. Exakt. ¨
Citera
2022-03-16, 19:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Vilket djävla gnäll. Varje person måste ha ett eget ansvar. Varför ska så många vara ute i sista minuten. Hela vintern har det funnits tider. Sverige är ett konstigt land. Det är alltid någon annans fel.

Jaha du. Så det gäller generellt? Staten beskattar, men att ställa krav på att detta skall innebära en rimlig service av en basal samhällsfunktion är gnäll?

Det är alltid någon annans fel, ja. Köerna och problem med dem är de köandes fel, för det är givetvis inte de som är ansvariga för kösystemet som skall lastas för det.

Ja, vilken enorm fräckhet av medborgarna att vilja ha ut pass de tvingas ha för att resa, när de vill resa.
Citera
2022-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, så kan man också resonera, men det är ju knappast såna som resonerar som du som är orsaken till en tillfälligt ökad efterfrågan på nya pass.

Men stora frågan är snarare om folk resonerar mer som du för att passen har längre giltighetstid? Jag tänker att den som resonerar som mig gör det även om det vore längre giltighetstid.

Kanske för att behovet av kapaciteten blir lägre. Det är inte speciellt väl använda skattepengar att bara fläska på med kapacitet utan hänsyn till behovet.

Jo men med en längre giltighetstid så sprids ju de tillfällen när människor behöver förnya sitt pass ut på 10 års tid vilket lär vara fördelaktigt då kapaciteten knappast har dubblats med denna 5 års giltighetstid.

Detta är ju en kombination av att några bokar upp alla tider för att sälja och att många har suttit och väntat ut pandemin.
Med 10 års giltighetstid så hade de flesta passen fortfarande varit giltiga.

Sen så har vi alla blattar som säljer sina pass och hämtar ut nya och sänker värdet på våra svenska pass.
Hur många problem ska invandringen skapa innan folket blir riktigt förbannat.
Citera
2022-03-16, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du som är så duktig, har du missat att vissa länder kräver att ett pass är giltigt minst sex månader fram vid utresa.

Japp det vet jag mycket väl så när jag funderar på att boka en resa så kollar jag passet först och går det ut inom ett halvår ifrån resan så bokar jag en tid dock så är det ju normalt så att jag får en tid inom max 2 månader. Hade alla förnyat passet löpande när det går ut så hade detta behov att så många ska ha pass samtidigt minskat. Då hade de som plötsligt behöver ett nytt pass fått sina tider. Bara genom att göra som jag brukar så slapp jag att fastna i detta strul.

Därav att detta system vi har nu där man kan missbruka och boka upp flera tider är värdelöst.
Givetvis ska det behövas bank-id för att boka en tid och endast en tid per bank-id.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-03-16 kl. 20:09.
Citera
2022-03-16, 20:07
Medlem
Straminskys avatar
5 månaders väntan för stockholm!
hur vanligt är det att nya tider blir lediga? är det värt att sitta och titta mellan varven ungefär som när man letar biljetter till en konsert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in