Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Svar på 2. Trycket på passtider beror på att myndigheter inte kan planera en vital samhällsfunktion.
Har man i 40 år av sitt liv haft 1-2 veckors väntetid på ett nytt pass så är det inte rimligt att den helt plötsligt ska vara ett halvår. Skämmigt fan att man inte kan besöka sitt barn och barnbarn när man behövs.

Jag förstår att det är skämmigt att visa upp sin funktionsvariation som planerare. Men även du borde ha insett att köer till pass skulle uppstå när pandemin tog slut.
Citera
2022-03-16, 15:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Jag behöver inget nytt pass själv, men jag försöker boka åt en äldre släkting som inte har någon dator.

Detta är ju också ett aber. Hur ska de som inte har dator och internet och den digitala kompetensen kunna skaffa sig ett pass? Det hade inte gått ens om systemet hade fungerat.
Citera
2022-03-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag lyckades också nu men jag tycker ändå det är kasst.

Det säger jag inte emot, det är ett helt värdelöst system och det är helt sinnessjukt att det inte fungerar bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ok, du kunde göra det på arbetstid. Men vi kan ändå inte ha en basal samhällsservice som bara är tillgänglig för de som har ett jobb där de kan ha ett extra webbläsarfönster öppet.

Se ovan, jag håller självklart med. Det enda jag menade är att det inte var så omöjligt att boka som media/denna tråden fick det att låta som.
Citera
2022-03-16, 15:42
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag förstår att det är skämmigt att visa upp sin funktionsvariation som planerare. Men även du borde ha insett att köer till pass skulle uppstå när pandemin tog slut.
OK du har rätt, dumt av mig att lita på att myndigheter ska klara av att planera något som minsta lilla företagare klarar av att planera.
Citera
2022-03-16, 15:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hur lång tid i förväg tycker du det är rimligt att ansöka om pass?
Citera
2022-03-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hypokonrad
Det säger jag inte emot, det är ett helt värdelöst system och det är helt sinnessjukt att det inte fungerar bättre.

Se ovan, jag håller självklart med. Det enda jag menade är att det inte var så omöjligt att boka som media/denna tråden fick det att låta som.

Ja då håller jag med. Av mitt letande att döma verkde det kanske vara lättare att knipa nya tider i större städer där det kanske kommer fler nya? Kollade i vissa hålor och fanns inget där heller, undantaget Norrland.
Citera
2022-03-16, 15:45
Medlem
Citat:
Hur lång tid i förväg tycker du det är rimligt att ansöka om pass?

Det är en jävligt bra fråga. 10 månader?
Citera
2022-03-16, 15:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypokonrad
Jo, det är det. Du hade jättemycket tur. Du kanske också har lyckats hitta någon polisstation som är något mindre belastad än alla andra.

Jag har hållit på i flera dar, och då har jag ändå ett script som uppdaterar sidan åt mig. Men det hjälper inte.
Citera
2022-03-16, 15:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Ja, i tredjevärlden-länder och sådant som Sovjet under kommunisttiden är kötider som dessa något naturligt och beror enligt myndigheterna på att folk måste vänta sig att saker och ting tar tid då de knappa resurserna skall fördelas åt var och en efter förmåga och åt var och en efter behov. Ditt blaj om kravmaskiner liknar dillandet från någon fet oduglig tjänsteman som sitter på ett passkontor i en centralafrikansk diktatur och rullar tummarna och stönar lite och viftar bort flugorna när någon ber honom utföra lite arbete utan att mutas eller från en sovjetisk apparatjik som klagar på hur bortskämda folket är när de jämför köerna och bristen på varor med hur det är i ickekommunistiska länder.
Citera
2022-03-16, 15:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Med tanke på hur lång giltighetstiden på ett pass ska vara för att resa till vissa länder så blir de löjligt korta 5 år snarare mindre än 4 år.
Citera
2022-03-16, 15:54
Medlem
Citat:
Då borde det likt körkort komma hem en ansökan man skulle komplettera automatiskt samt ev en tid.

Allt skulle nog löst sig om man inte kunde boka upp obegränsat med tider utan endast en per person med BankID.
Citera
2022-03-16, 15:55
Medlem
Citat:
Gå in nu och prova.

Jag vet hur det är nu. Men menar du att det dök upp ett kriminellt gäng från ingenstans i februari och snodde alla tider flera månader framåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in