Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-20, 20:12
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Finns begränsningar i tillverkningskapacitet också. Men drop-in är en bra idé, väl värd att pröva.
Passkaosets skott i Sarajevo var avskaffandet av drop-in som gick som en löpeld c:a 2018. Polisen tyckte det var för jobbigt. Nu får de ju det lugnt med extra fikapaus när någon inte dyker upp.
Citera
2022-03-20, 20:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Bara googla på hur många pass som tappades bort under en period. Och lägg av, det är INTE etniska svenskar som håller på med sånt, den gemensamma nämnaren är utlänningar, som med mycket annat. Då var det borttappade pass, nu säljs tider.. sluta försvara eländet(invandringen), det blir bara patetiskt.

Jag googlade lite men hittade inget svar på varför man ändrade giltighetstiden för svenska pass.

Jag har aldrig hävdat att det är etniska svenskar som fifflat med svenska pass. Jag undrade bara om du har några belägg för att det är invandrare som gjort det. Som jag skrev kan det ju lika gärna handla om internationella brottssyndikat. Det kanske är yakuzan som skött denna handel? Bara spekulation från min sida såklart.
Citera
2022-03-20, 20:18
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Passkaosets skott i Sarajevo var avskaffandet av drop-in som gick som en löpeld c:a 2018. Polisen tyckte det var för jobbigt. Nu får de ju det lugnt med extra fikapaus när någon inte dyker upp.

Aha, så det har funnits drop-in! Tack för info. Inget jag minns. Stockholm är väl ett bra ställe att börja med det igen.

En sak som slog mig just nu, det är om det är ett myndighetsbeslut när pass beviljas? När man inte får ett pass, när polisen av nån anledning avsl0r ansökan om pass, så måste man kinna överklsga det beslutet. Kan det vara så att det också är brist på passhandläggare? Har polisen passhandläggare? Jag menar, det kan väl inte vara bara en formalitet att få ett svenskt pass? Om det är en formalitet borde man kunna beställa det på nätet och få hem det i brevlådan.
Citera
2022-03-20, 20:19
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaglover
Var hittar du tid inom 6mån?
Jag sökte nu och det fanns tid först i November!
15e November Falkenberg...
Citera
2022-03-20, 20:23
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det ÄR problematiskt och beror till stor del på invandringen det med tyvärr.

Sen covid på det vilket gjort att många inte rest på länge och nu upptäckt att deras pass gått ut.

Riktigt dåligt.
Visst är det fascinerande att grundorsaken till dagens problem ligger i invandringen, inte bara finansiellt utan även beteende. Och nej, jag är inte sarkastisk.
Citera
2022-03-20, 20:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Finns typ en miljon saker att lösa i detta rike som är viktigare än att kunna resa utomlands. Dock bör arbetsresor prioriteras för att Sveriges ekonomi ska rulla på...

Folk måste låna pengar för att kunna pendla till sitt jobb med bil......

Att kunna få ett pass för att kunna utnyttja sina medborgerliga rättigheter är en av de allra mest grundläggande uppgifterna för en stat, vilket är anledningen till att den inte låter privata aktörer sköta den. Många andra saker kan staten låta andra sköta, men inte denna.

Så det är missvisande att jämföra med priset på bensin eller sjukvård för den delen.

Köer inom sjukvården t ex är skapade av närmast oändliga behov kontra ändliga resurser. Så är inte fallet här där köerna är skapade av inkompetens, dålig effektivitet, kass upphandling av kösystem, oförmåga att ta itu med fusk och passens korta giltighetstid. När det sedan blev en puckel i efterfrågan pga slopade restriktioner blev de inneboende bristerna till de effekter vi ser. Detta är skälet till att kritisera myndigheterna, inte att det är viktigare att få ett pass än mat på bordet.
Citera
2022-03-20, 20:49
Medlem
dandylines avatar
Det går alltid att fixa en tid inom några dagar. Tider läggs till och avbokas varje sekund, se till att uppdatera sidan tills det kommer upp en tid som passar och boka sedan snabbt tiden. Tiderna som läggs ut försvinner på sekunder.
Citera
2022-03-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Det går alltid att fixa en tid inom några dagar. Tider läggs till och avbokas varje sekund, se till att uppdatera sidan tills det kommer upp en tid som passar och boka sedan snabbt tiden. Tiderna som läggs ut försvinner på sekunder.
Japp så är det. Har själv gjort det. Lägg en halvtimme så har man en tid inom någon vecka max.
Ändrar dock inte faktumet att systemet är helt efterblivet.
Citera
2022-03-20, 20:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Finns begränsningar i tillverkningskapacitet också. Men drop-in är en bra idé, väl värd att pröva.

Förra gången jag skaffade pass så var det fortfarande dropin. Men man införde bokningssystemet när pandemin började för att minska antalet köande vid dropin eftersom köerna då var väldigt långa.
Citera
2022-03-20, 21:01
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Förra gången jag skaffade pass så var det fortfarande dropin. Men man införde bokningssystemet när pandemin började för att minska antalet köande vid dropin eftersom köerna då var väldigt långa.

Ok. Nu kom jag på att på Kungsholmen hade man tidsbokning, men man kunde gå dit utan att boka och ändå vara säker på att bli betjänad. Det var så många bokade tider som inte användes. Men det var bra längesen.
Citera
2022-03-20, 21:02
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce

Bokningssystemet har inte med pandemin att göra. Det fanns redan för 10 år sen. Drop-in har inte funnits i Stockholm på mycket länge.
Citera
2022-03-20, 21:07
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Skitsnack!
I alla fall då man söker bland alla passutförare i Stockholms län, NU är det 16 Sep som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in