Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-20, 18:49
Medlem
SmyghukareNs avatar
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...ta-passkoerna/

Nu har äfvensom polisen vaknat ur sin törnrosasömn, se nu skall Die Neue Ordnung införas!

Eller inte, lite mera folk, några stationer mera, tja får se vad som händer....

Grundproblemet med handel av passtider är tydligen lagligt.
Eller är rasistiskt att påpeka.
Citera
2022-03-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Du kanske analyserar lite för mycket när du inte vet orsaken till bristen på tider.
Räcker med EN person för att boka upp alla tider som finns.
Finns inga kontroller.
(FB) Arabiskspråkiga facebookgrupper säljer svenska passtider på svarta marknaden

Om EN enda person vill så kan hen sabotera för hela Sveriges passansökare.
Det värsta är att polisen inte verka tycka det är något..alla intervjuer jag hört är typ.."njaa, det är inte olagligt hmmm, kanske liite omoraliskt..hrmm" (översatt jag bryr mig inte, skyll dig själv slöe svensson)

Önskar polischefen kunde gå ut och ryta till, det är f-n inte konsertbiljetter det handlar om
Citera
2022-03-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Exakt. Men det är ju väldigt bekvämt att skylla på myndigheterna när det är man själv som inte planerat sin tillvaro.
Kan inte bara bero på covid att det är 6 månaders kööö!
Citera
2022-03-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Folk tänker väl att de lever i ett fungerande I-land och inte i en bananrepublik. De tänker väl att det är ungefär som i Danmark, där man får pass på en vecka. Vi måste vänja oss vid att vi bor i en bananrepublik där offentlig service ligger på nollnivå.
Nånting är grymt fel. Är det en cyberattack?
Citera
2022-03-20, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att det sedan länge fungerat så dåligt med köerna för att förnya sitt pass måste börja ses som den allvarliga politiska fråga det är och det problem för vanliga människor det faktiskt utgör.

Det måste gå att lösa denna fråga på något sätt och lösningen är politisk. Vi som medborgare kan inte fortsätta att acceptera att det skall vara på här viset över tid. Om problemet är resurser måste de tillföras och om problemet är organisatoriskt måste det till förändringar nu.

Det är tydligt att nuvarande system är mycket bristfälligt och att väntetiderna på pass är alldeles för långa och att det är för krångligt att få en tid. Det är en grundläggande rättighet och en basal samhällsservice vi talar om här, inte något marginellt fenomen där man tyvärr får acceptera lite problem då annat viktigare måste gå före.

Polisen klarar tydligen inte av sitt uppdrag att sköta detta på rätt sätt och kan inte svära sig fri från ansvar med att det är en resursfråga. Tydligen har de accepterat röran och tycker de kan utföra uppdraget så här.

Det finns säkert flera skäl till att det är så här. En bov i dramat måste förstås vara att passen är giltiga alldeles för kort tid. Att stadgade svenska medborgare måste krångla med detta i praktiken oftare än var femte år är absurt och ett direkt hån mot oss från våra politiker.

Så vad bör göras och måste det inte ställas krav på politikerna inför nästa val att detta måste lösas?

Finns typ en miljon saker att lösa i detta rike som är viktigare än att kunna resa utomlands. Dock bör arbetsresor prioriteras för att Sveriges ekonomi ska rulla på...

Folk måste låna pengar för att kunna pendla till sitt jobb med bil......
Citera
2022-03-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan inte bara bero på covid att det är 6 månaders kööö!

Var hittar du tid inom 6mån?
Jag sökte nu och det fanns tid först i November!
Citera
2022-03-20, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaglover
Var hittar du tid inom 6mån?
Jag sökte nu och det fanns tid först i November!
Okej det är f-n sjukt! på en vecka har väntetiden gått från september till november!!! Alltså jag är faktiskt rädd-vad händer
Citera
2022-03-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...ta-passkoerna/

Nu har äfvensom polisen vaknat ur sin törnrosasömn, se nu skall Die Neue Ordnung införas!

Eller inte, lite mera folk, några stationer mera, tja får se vad som händer....

Grundproblemet med handel av passtider är tydligen lagligt.
Eller är rasistiskt att påpeka.

Det är en lösning att öka antalet medarbetare, men den kan bli onödigt dyr om det finns mycket luft i bokade tider.
De borde ta in personal för drop-in.
Fler bokade tider kan missbrukas precis som förut. EN person kan boka all nyinsatta tider.
Citera
2022-03-20, 19:18
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Min misstanke är att det är covids fel. I två år har man bara med svårighet kunnat åka utomlands, och "hemester" har uppmuntrats. Många har därför inte bytt pass, i väntan på att covid ska ta slut. Jag känner själv flera som betett sig så, vilket också är rationellt, för om passet bara varar fem år, varför ska man slösa bort giltighetstid när man inte behöver resa?

Så det vi ser nu är väl en backlog när alla som inte förnyat sina pass på två år plötsligt ska göra det på en gång inför sommarens utlandssemester.

Det var 2-3 månaders väntetid i Stockholm redan för 10 år sen.
Citera
2022-03-20, 19:33
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Det är en lösning att öka antalet medarbetare, men den kan bli onödigt dyr om det finns mycket luft i bokade tider.
De borde ta in personal för drop-in.
Fler bokade tider kan missbrukas precis som förut. EN person kan boka all nyinsatta tider.

Finns begränsningar i tillverkningskapacitet också. Men drop-in är en bra idé, väl värd att pröva.
Citera
2022-03-20, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har missat att ”fiffel” var anledningen till att giltighetstiden förkortades ja. Men jag tar gärna del av denna information. Finns det inskrivet i nån utredning som ledde fram till förkortningen av giltighetstiden?

Är du säker på att det var invandrarna som ”fifflade” med passen? Det kan väl lika gärna ha handlat om brottssyndikat med folk stationerade i andra länder.

Om svenska pass är heta på svarta marknaden kommer det såklart finnas skrupelfria skurkar som säljer denna produkt precis som vilken annan produkt som helst.
Bara googla på hur många pass som tappades bort under en period. Och lägg av, det är INTE etniska svenskar som håller på med sånt, den gemensamma nämnaren är utlänningar, som med mycket annat. Då var det borttappade pass, nu säljs tider.. sluta försvara eländet(invandringen), det blir bara patetiskt.
Citera
2022-03-20, 20:11
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypokonrad
Låter jättemärkligt, det tar ju tid att göra själva passet. Måste varit riktigt dåligt tryck på den stationen

Beställde och hämta ID-kort på samma gång. Var mycket folk där, men dem kan ju ha varit där i andra ärenden. Jag hade första slotten den veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in