Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-03-18, 10:03
Avstängd
DroidBishops avatar
Jag förstår inte. Senaste gången jag förnyade mitt pass var det bara att gå in på polisstationen, knäppa en bild och så fick jag passet en vecka senare. Är detta med att boka tid ett nytt påfund? Och varför är det så lång tid nu? Senast jag förnyade var strax efter flyktingvågen 2015 men då var det inga problem. Varför nu? Är det sossarna som ställt till det igen med idiotiska regler eller vad är det frågan om?
Citera
2022-03-18, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag förstår inte. Senaste gången jag förnyade mitt pass var det bara att gå in på polisstationen, knäppa en bild och så fick jag passet en vecka senare. Är detta med att boka tid ett nytt påfund? Och varför är det så lång tid nu? Senast jag förnyade var strax efter flyktingvågen 2015 men då var det inga problem. Varför nu? Är det sossarna som ställt till det igen med idiotiska regler eller vad är det frågan om?

Hört talas om pandemin?
Som i princip är över nu?
Citera
2022-03-18, 10:09
Avstängd
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Hört talas om pandemin?
Som i princip är över nu?
Och vad har det med saken att göra? Kunde man inte förnya passet när bluffviruset härjade eller vadå? Jävla retarderad samtid man lever i
Citera
2022-03-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Och vad har det med saken att göra? Kunde man inte förnya passet när bluffviruset härjade eller vadå? Jävla retarderad samtid man lever i

Självklart, men folk fungerar inte så.

Nu när skiten är över tar all fram sitt pass för att boka resor överallt "Oh shit, gick ut för 2 år sen"
Citera
2022-03-18, 10:22
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Självklart, men folk fungerar inte så.

Nu när skiten är över tar all fram sitt pass för att boka resor överallt "Oh shit, gick ut för 2 år sen"

Det räcker ju inte ens att vara 6 månader i förväg. Många vet heller inte om hur systemet har degraterats och att det är omöjligt att få en tid inom rimlig tid. Det här är ett systemfel och inte pga folk har glömt att fönya passet. Det gick att resa förra sommaren också så jag ser inte det som någon anledning.
Citera
2022-03-18, 10:39
Medlem
blajkontos avatar
Fick just höra av en källa som hade lite att göra med den senaste uppdateringen av bokningssystemet att varje bokning även har ip-adressen angiven om en admin går in i systemet. Därför är det en gåta hur fan polisen kan negligera återkommande IP-adresser på mass-bokningar.

Källan anger att polisen köpt in denna "service " av nemoq.se som har rollen som underleverantör av bokningssystemet, och att det faller mellan stolarna i vem som ska ta tag i denna skit. Det hade alltså varit enkelt för nemoq.se att göra en polisanmälan och då sätta polisens egen it-avdelning på att spåra upp massbokarna, men här lutar man sig på juridiken och flummiga EU-regler.

Att undersökande journalister inte ens velat nämna problemet med att det är en underleverantör med ett uselt system, pekar allt mer på en politisk inblandning i denna soppa.

Här firma och styrelse bakom polisens pass-system.
https://www.nemoq.se
https://www.allabolag.se/5562158625/befattningar

Dom har även lyft massa bidrag från Vinnova: https://www.vinnova.se/contentassets..._rapp_bil2.pdf

När detta skrivs är första lediga tid 24 Aug för Norrtälje samt 26 Aug i centrala Stockholm, än värre för 2-8 personer.

Ni som har twitterkonton kan väl ge Nemoq lite skit för deras usla system:
https://twitter.com/nemoq?lang=sv
Senast redigerad av blajkonto 2022-03-18 kl. 10:45.
Citera
2022-03-18, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blajkonto
Fick just höra av en källa som hade lite att göra med den senaste uppdateringen av bokningssystemet att varje bokning även har ip-adressen angiven om en admin går in i systemet. Därför är det en gåta hur fan polisen kan negligera återkommande IP-adresser på mass-bokningar.

Källan anger att polisen köpt in denna "service " av nemoq.se som har rollen som underleverantör av bokningssystemet, och att det faller mellan stolarna i vem som ska ta tag i denna skit. Det hade alltså varit enkelt för nemoq.se att göra en polisanmälan och då sätta polisens egen it-avdelning på att spåra upp massbokarna, men här lutar man sig på juridiken och flummiga EU-regler.

Att undersökande journalister inte ens velat nämna problemet med att det är en underleverantör med ett uselt system, pekar allt mer på en politisk inblandning i denna soppa.

Här firma och styrelse bakom polisens pass-system.
https://www.nemoq.se
https://www.allabolag.se/5562158625/befattningar

När detta skrivs är första lediga tid 24 Aug för Norrtälje samt 26 Aug i centrala Stockholm, än värre för 2-8 personer.

Inte särskilt konstigt, förmodligen var det en upphandling och nemoq vann pga priset.
Nu är man fast med dom och om jag skulle gissa så fler "features" (betala vid bokningen osv) finns inte på kontrakt. Det är en färdig lösning man köpt
Citera
2022-03-18, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLux
Jag tror faktiskti inte att problemet ligger i svartbokningar heller, utan snarare att det är dålig förberedelse att hantera den ökning av passförnyelse som man visste skulle komma, samt att folk planerar dåligt.
Att hela grejen med svartbokningar får sån uppmärksamhet är enligt mig för att de säljs av invandrare och på flashback älskar man att kunna skylla precis allt på dessa.
Skylla på? När det gång efter gång efter gång visar sig att uppkomna problem i Sverige beror mestadels just på invandringen(bostadsbrist, bidragsfusk, bort”tappade” pass, fusk med moms etc etc så är det inte så konstigt om man med rätta ”beskyller” invandrarna.
Citera
2022-03-18, 10:47
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Skylla på? När det gång efter gång efter gång visar sig att uppkomna problem i Sverige beror mestadels just på invandringen(bostadsbrist, bidragsfusk, bort”tappade” pass, fusk med moms etc etc så är det inte så konstigt om man med rätta ”beskyller” invandrarna.
Allt är den rasistiske svenskens fel.
Citera
2022-03-18, 10:48
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det räcker ju inte ens att vara 6 månader i förväg. Många vet heller inte om hur systemet har degraterats och att det är omöjligt att få en tid inom rimlig tid. Det här är ett systemfel och inte pga folk har glömt att fönya passet. Det gick att resa förra sommaren också så jag ser inte det som någon anledning.

Polisen och Regeringen bör nog lösa detta direkt om de inte vill råka ut för en skitstorm framemot sommaren.

Polisen kommer drabbas av att det kommer vara långa köer för att få tillfälliga pass tätt inpå semestern, fullt av extremt arga människor.

Regeringen kommer få se detta som en systemkollaps som de inte lyckats hantera, och detta inför valet i höst. Samhällskontraktet är brutet helt enkelt, vad får vi egentligen för våra skattepengar?

Allt detta pga kriminella element som försöker suga ut medborgarna med svarta affärer.

Inför förskottsbetalning, BankId, personliga bekräftelser. Det finns massor av sätt att lösa detta på nu, men regeringen tillsätter väl bara en utredning som är klar om något år. Agera nu för helskotta!
Senast redigerad av calmsolution 2022-03-18 kl. 10:50.
Citera
2022-03-18, 11:03
Medlem
Kan det ha att göra med att det är så många annonser på "förlorade" pass i södertälje?
Citera
2022-03-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83

Vad i helvete har invandringen med detta och göra när det garanterat är massa desperata svenskar som ska till Mallorca till semestern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in