Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-14, 15:35
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Kan någon förklara lite vad som menas med svarta passtider eller att folk går före i kön? Hur gör dom det?

Det har pratats om att folk säljer sina tider? Är det detta som menas med att man går före? Vad är svarta passtider då? För det är ju bara polisen som fixar passen?

Vart annars ska man hämta ut sina pass? Fattar inte.

https://passfuralle.se/

Pass für alle är ett litet skript, skivet i språket Javascript, som du kan ladda ner till din dator. Skriptet gör en automatisk bevakning av lediga tider och kan spara timmar, och till och med dagar, för den som är ute efter ett återbud eller någon av de nya tider som läggs ut. Det är bara till att köra igång och låta datorn göra jobbet, så kan du göra någonting roligare med din tid.
Senast redigerad av 321j 2022-04-14 kl. 15:41.
Citera
2022-04-14, 15:43
Medlem
vittne-xs avatar
Dra mig baklänges, åkte in till Bergsgatan för att hämta ut nya passet, tryckte ut en c-kvitto och hann fan inte sätta mig så var det min tur, där gick det undan. Men sen hittade dom inte passet, någon stjärna hade lagt det i fel låda, så handläggaren stod och svor och rotade i olika lådor samtidigt som vi snackade.

Jag frågade bl.a annat om "passkaoset och robotarna", fick veta att dom nu "fixat det" med att införa p-nummer+ namn, men varför då tider nu i december ?
Jo - "någon" som fixat ett script låg på deras bokningssystem och blockerade, och sen förra veckan ökade detta script hundratals ggr i anrop, och då helt med utländska (mest ryska) ip-nummer som anrop.

Men dom som inte kommer pga "robotbokningarna" hur gör ni då ? Svaret: vi får inte göra något mer....
Men när du då anger om ip-nummer, då borde ni se var robotarna bokat ifrån och bara radera dom:
"Vi får inte göra något där heller.".....
Men då gränsar väl "robotarna" till DDOS-attacker, och då får ni väl rycka ut..:
"Inget där heller - underleverantören vill inte anmäla "...

Jag hade inte hjärta att ta upp grejen med polisanmälan mot snubben som plåtade en passexpedition, men noterade att Bergsgatans passexpedition hade bara hälften så mycket folk som satt och väntade trots att alla 12-13(?) bås samt de båsen i rummet intill var öppna, så helt klart är det många "bom-tider" pga robotbokningarna.

Blir ganska ointressant hur många nya tider som polisen släpper, om dom inte ens kan städa upp i sitt usla bokningssystem, då det nu alltså är fullt med skit-bokningar i systemet fram tills nov-dec 2022.
Senast redigerad av vittne-x 2022-04-14 kl. 15:52.
Citera
2022-04-14, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://passfuralle.se/

Pass für alle är ett litet skript, skivet i språket Javascript, som du kan ladda ner till din dator. Skriptet gör en automatisk bevakning av lediga tider och kan spara timmar, och till och med dagar, för den som är ute efter ett återbud eller någon av de nya tider som läggs ut. Det är bara till att köra igång och låta datorn göra jobbet, så kan du göra någonting roligare med din tid.
Så scriptet uppdaterar sig hela tiden? Så det finns inga svarta tider eller tider som säljs, för det var tal om det också ett tag?

Jag lyckades bläddra mig fram till mars förra året för ett par veckor sen, senare tider hade ej lagts ut, snackar om snutens hemsida nu. Mitt går ut i slutet av april nästa år...

Så för mig är det ingen brådska, funderar på att boka tid om 1 månad, så scriptet gör ingen nytta för min del ändå. Men tack för svar.
Citera
2022-04-14, 16:29
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4K
Så scriptet uppdaterar sig hela tiden? Så det finns inga svarta tider eller tider som säljs, för det var tal om det också ett tag?

Jag lyckades bläddra mig fram till mars förra året för ett par veckor sen, senare tider hade ej lagts ut, snackar om snutens hemsida nu. Mitt går ut i slutet av april nästa år...

Så för mig är det ingen brådska, funderar på att boka tid om 1 månad, så scriptet gör ingen nytta för min del ändå. Men tack för svar.

Tider säljs inom grupper på Facebook.
Citera
2022-04-14, 16:42
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Om både nationell id och passet har gått ut, räcker det då att identifiera sig med skatteverkets id-kort?
Eller måste man ta med sig nån att gå i god fortfarande?
Citera
2022-04-16, 15:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Om både nationell id och passet har gått ut, räcker det då att identifiera sig med skatteverkets id-kort?
Eller måste man ta med sig nån att gå i god fortfarande?
Skatteverkets legitimation ska fungera bra, likvärdigt med de SiS märkta ID som banken gav ut om man saknar körkort.

Ni som nyligen fått pass, funkade det bra med sms-avisering? Har väntat sedan den 31/3... Kanske kommer nästa vecka men polisen borde ha någon spårning eller skicka ut info när det drar ut på tiden.
Citera
2022-04-18, 12:27
Medlem
dovAkins avatar
Tyckte tidningarna skrev att det skulle komma massa tider idag?
Citera
2022-04-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Tyckte tidningarna skrev att det skulle komma massa tider idag?

Efter påsk, annandagen räknas till påsk.
Edit: Skulle visst komma tider redan idag.
Citera
2022-04-18, 15:33
Medlem
dovAkins avatar
Nu finns flera tider ute, lyckades få en 8 Juni
Citera
2022-04-18, 15:37
Medlem
Ja, det gäller tydligen att ha tur när man kollar. Kollade lite nu och nästa lediga tid var i november.

Säg att passen gäller i 5 år.

Det ger väl att polisen väl ska ha kapacitet att ge ut 2 miljoner pass om året som absolut minimum.
Citera
2022-04-19, 15:08
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, det gäller tydligen att ha tur när man kollar. Kollade lite nu och nästa lediga tid var i november.

Säg att passen gäller i 5 år.

Det ger väl att polisen väl ska ha kapacitet att ge ut 2 miljoner pass om året som absolut minimum.
Beror på om man kan göra som hon i artikeln och åker långt bort där det finns mer tider t.ex fick jag upp 2 tider imorgon i Gävle

Du har en poäng att Sveriges korta giltighetstid som dessutom bara är 3år för barn under 12 år i kombination med att bara Polisen utfärdar via ett uselt osäkert bokningssystem ställer till det för många.
Citera
2022-04-19, 16:48
Medlem
Polisen inför krav på e-legitimation för pass och nationellt ID-kort.
https://www.expressen.se/nyheter/pol...tion-for-pass/
Senast redigerad av BOLS 2022-04-19 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in