Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-03, 01:35
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Ja just därför kan jag inte lägga ut den. Tyvärr har denne inte möjlighet alls att följa med.
Men det ska väl inte hända att de nekar mig. Man får ju överväga situation man är i. Ska de låta mig gå utan id handlingar i 6 månader??
Man begår ju tamejfan tjänstefel isåfall.
Jag glömde att förnya id och pass för fem år sedan, då räckte det inte med att ta med papper från skatteverket etc med min adress på, samt gammalt foto-id!
Var tvungen att ta med en granne med giltigt ID. Åk inte dit utan granne eller släkting, med giltigt!
Citera
2022-04-03, 01:59
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Förstår men jag har aldrig själv gjort så, kanske finns någon annan som lånat någons tid här.
Beroende på var du bor så kan du dock skaffa vanligt ID hos Skatteverket så länge inom några veckor https://www.skatteverket.se/privat/f...800021594.html

- Men, även där behöver man väl att identifiera sig med ett giltig ID-handling (med foto) för att få ett nytt ID?!
- Annars gäller väl samma där.. att dra med en granne/släkting/(vän?) som bekräftar/går i god med giltig id-handling?!
Citera
2022-04-03, 02:05
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
- Men, även där behöver man väl att identifiera sig med ett giltig ID-handling (med foto) för att få ett nytt ID?!
- Annars gäller väl samma där.. att dra med en granne/släkting/(vän?) som bekräftar/går i god med giltig id-handling?!
Ja men ett vittne skulle väl Chipapo ta med sig eller missade jag det?
Citera
2022-04-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag glömde att förnya id och pass för fem år sedan, då räckte det inte med att ta med papper från skatteverket etc med min adress på, samt gammalt foto-id!
Var tvungen att ta med en granne med giltigt ID. Åk inte dit utan granne eller släkting, med giltigt!

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja men ett vittne skulle väl Chipapo ta med sig eller missade jag det?

Nej du har rätt givetvis har jag med mig vittne.
Men ärligt talat kan jag verkligen bli nekad. Trots detta haveri och att jag har en endast jävla tid?
Citera
2022-04-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipapo
Nej du har rätt givetvis har jag med mig vittne.
Men ärligt talat kan jag verkligen bli nekad. Trots detta haveri och att jag har en endast jävla tid?
Vet inte riktigt hur de fastställer identiteter om man kommer ensam.
Detta är riktigt illa och borde nog prövas i internationell domstol. Detta är att obstruera Artikel 13 andra paragrafen i FN's ALLMÄNNA FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA.
Citera
2022-04-03, 11:00
Medlem
Är det någon som tagit med sig en granne och fått dem godkända som ”godkänd intygsgivare”? I år eller förra året… för dem står ej som godkända på sidan….
Citera
2022-04-03, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vet inte riktigt hur de fastställer identiteter om man kommer ensam.
Detta är riktigt illa och borde nog prövas i internationell domstol. Detta är att obstruera Artikel 13 andra paragrafen i FN's ALLMÄNNA FÖRKLARING OM DE MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA.

Jag vill inte bli missförstånd här. Det jag menar är om jag kan bli nekad för att mitt namn inte stämmer överens med bokningen. Min kompis bokade tiden. Kan de ärligt vara så känslokalla att de nekar mig tiden?
Citera
2022-04-03, 12:08
Medlem
ni som klagar nu? ni kunde fixat pass när corona var då var 0 köer. varför vänta tills nu....
Citera
2022-04-03, 12:52
Medlem
mvpys avatar
Det blir svårt även med provisoriska pass nu också

"Hundratals personer söker sig till Arlanda för att få ett provisoriskt pass.
Men redan vid 09-tiden på söndagen meddelade polisen att passkön hade stängt – endast 50 tider fanns.
– De som stod längst fram i kön hade köat sedan 03-tiden i natt, säger Per Sternbeck som köat sedan tidig morgon."

Från

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...skild-handelse
Citera
2022-04-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Det blir svårt även med provisoriska pass nu också

"Hundratals personer söker sig till Arlanda för att få ett provisoriskt pass.
Men redan vid 09-tiden på söndagen meddelade polisen att passkön hade stängt – endast 50 tider fanns.
– De som stod längst fram i kön hade köat sedan 03-tiden i natt, säger Per Sternbeck som köat sedan tidig morgon."

Från

Alltså jag tänker såhär. Polisen är väl medvetna om att situationen har urartat fullständigt med inga tider kvar. Folk vill resa efter den skitiga pandemin. Inte tamejfan nekar man en person som kommer med en tid ifall man har boknings numret på plats & samt besökstid.
Citera
2022-04-03, 13:32
Medlem
Förnekar inte att det kanske finns en och annan som försöker tjäna pengar på att sälja passtider eller någon miljöaktivist som skrivit ett script som bokar alla tider eller vad det nu är ni kommit fram till på Flashback.

Jag har ingen sympati för folk som bokat en resa och senare insett "oj jag har inget giltigt pass". Det är er medborgerliga plikt att ta hand om era egna ID handlingar, att ni skyller ifrån er är bara skrattretande. Detta borde ni tänkt på innan ni bokade resan överhuvudtaget. Ni har antingen levt under en sten eller så har era föräldrar skött passtiderna åt er. Det har vart såhär de senaste 10 åren.

Vet inte hur läget är nu men att jobba som passhandläggare var ett helt ok sommarjobb och vanligt för, ställdes endast ett ålderskrav på 18 om jag inte är helt fel ute. Mycket möjligt att det är annorlunda spelregler nu när det ställs andra krav på pass. Men det vore en tillfällig lösning på problemet, många ungdomar sitter sysslolösa just under dessa högtrycks månader (sommaren). win-win. Drop-in som också var vanligt förr skulle kanske då också kunna vara ett alternativ. Ett tredje alternativ är att ha öppet helger (vilket många mindre/medelstora orter inte har).
Senast redigerad av sweetcrypto 2022-04-03 kl. 13:56.
Citera
2022-04-03, 13:51
Medlem
321js avatar
Vilka väntetider? Det finns en ledig tid imorgon kl.13:00 i Kiruna.

https://bokapass.nemoq.se/Booking/Bo...ext/norrbotten

Den lediga tiden bokades snabbt....

Det är märkligt att det inte jobbas på helgerna i denna situation eller dygnet runt.

Sverige fungerar bättre än någonsin och folket sluter upp bakom S.

Myndigheterna är inte till för medborgarna utan myndigheterna är till för myndigheterna - ni skulle ha tänkt på detta tidigare.

Vilket friskt land vi bor i:

Hundratals personer söker sig till Arlanda för att få ett provisoriskt pass.

– De som stod längst fram i kön hade köat sedan 03-tiden i natt, säger Per Sternbeck som köat sedan tidig morgon.
Senast redigerad av 321j 2022-04-03 kl. 14:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in